Erityisopettajien kokema väkivalta ja väkivallan uhka sekä näkemyksiä sen taustasyistä ja ennaltaehkäisystä
Karru, Meri (2024-10-30)
Erityisopettajien kokema väkivalta ja väkivallan uhka sekä näkemyksiä sen taustasyistä ja ennaltaehkäisystä
Karru, Meri
(30.10.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111894800
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111894800
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajien työssään kokemaa väkivaltaa ja väkivallan uhkaa. Tämän lisäksi selvitettiin, millaisia taustatekijöitä oppilaiden väkivaltaisella käytöksellä on sekä millä tavoin erityisopettajat pyrkivät ennaltaehkäisemään väkivaltaa työssään. Aihe on hyvin tärkeä tutkittavaksi sen ajankohtaisuuden vuoksi. Onkin tärkeää löytää syitä oppilaiden väkivaltaiselle käyttäytymiselle koulussa sekä saada keinoja siihen puuttumiseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joissa erityisopettajat kertoivat omakohtaisia kokemuksiaan liittyen heihin kohdistuneeseen väkivaltaan. Tutkimukseen osallistui viisi varsinaissuomalaista erityisopettajaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin kvalitatiivista sisällönanalyysia soveltaen.
Tutkimuksessa saatiin selville, kuinka erityisopettajat kokevat väkivaltaa tai sen uhkaa työssään melko usein. Tyypillisesti erityisopettajien kokema väkivalta on fyysistä, mutta myös henkistä väkivaltaa tapahtuu. Haastateltujen erityisopettajien mukaan keskeisintä väkivaltaisen käytöksen taustasyiden tunnistamisessa sekä väkivallan ennaltaehkäisyssä oli oppilaantuntemus. Tämän lisäksi väkivaltaisen käyttäytymisen taustalla oli usein erilaisia terveydentilaan liittyviä diagnooseja, haastavia kotioloja, vaikeuksia tunteiden hallinnassa sekä haasteita oppimisympäristöön sopeutumisessa. Väkivaltaisen käytöksen ennaltaehkäisyssä korostuivat erityisesti vuorovaikutus opettajien ja oppilaiden välillä, turvallisen oppimisympäristön muodostaminen sekä riittävä aikuisten määrä. Väkivallan ennaltaehkäisyyn erityisopettajat toivoivat lisää resursseja, erityisesti lisää aikuisia luokkiin ja enemmän pienryhmätiloja.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joissa erityisopettajat kertoivat omakohtaisia kokemuksiaan liittyen heihin kohdistuneeseen väkivaltaan. Tutkimukseen osallistui viisi varsinaissuomalaista erityisopettajaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin kvalitatiivista sisällönanalyysia soveltaen.
Tutkimuksessa saatiin selville, kuinka erityisopettajat kokevat väkivaltaa tai sen uhkaa työssään melko usein. Tyypillisesti erityisopettajien kokema väkivalta on fyysistä, mutta myös henkistä väkivaltaa tapahtuu. Haastateltujen erityisopettajien mukaan keskeisintä väkivaltaisen käytöksen taustasyiden tunnistamisessa sekä väkivallan ennaltaehkäisyssä oli oppilaantuntemus. Tämän lisäksi väkivaltaisen käyttäytymisen taustalla oli usein erilaisia terveydentilaan liittyviä diagnooseja, haastavia kotioloja, vaikeuksia tunteiden hallinnassa sekä haasteita oppimisympäristöön sopeutumisessa. Väkivaltaisen käytöksen ennaltaehkäisyssä korostuivat erityisesti vuorovaikutus opettajien ja oppilaiden välillä, turvallisen oppimisympäristön muodostaminen sekä riittävä aikuisten määrä. Väkivallan ennaltaehkäisyyn erityisopettajat toivoivat lisää resursseja, erityisesti lisää aikuisia luokkiin ja enemmän pienryhmätiloja.