Digitaalinen kiusaaminen : Peruskoulun opettajien kokemuksia huoltajien taholta tulleesta kiusaamisesta
Jalonen, Katja (2024-11-18)
Digitaalinen kiusaaminen : Peruskoulun opettajien kokemuksia huoltajien taholta tulleesta kiusaamisesta
Jalonen, Katja
(18.11.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111894995
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111894995
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee opettajien kokemaa digitaalista kiusaamista ja kiusaamisen vaikutusta työssä
jaksamiseen. Digitaalinen kiusaaminen on digitaalisten kanavien kautta tapahtuvaa häirintää. Tämän
tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, millaisia verkkokiusaamisen muotoja opettajat ovat kohdanneet
ja mistä nämä kiusaamistilanteet ovat saaneet alkunsa. Opettajiin kohdistuvaa huoltajien taholta
tulevaa kiusaamista ei ole tutkittu laajasti, mutta se on saanut paljon huomiota julkisuudessa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineiston analyysimenetelmänä on aineistolähtöinen
sisällönanalyysi. Tutkimuksen kohteena ovat peruskoulun opettajat, jotka ovat joutuneet huoltajien
epäasiallisen käyttäytymisen ja häirinnän kohteeksi. Aineisto muodostui Satakunnan Kansan,
Iltalehden, Ilta-Sanomien sekä Ylen teettämän kyselytutkimuksen pohjalta vastanneiden reilun
kahdensadan opettajan kertomuksista asiattomasta käyttäytymisestä heitä kohtaan.
Opettajat kokivat digitaalista kiusaamista asiattomien Wilma-viestien, sähköpostien ja puhelinsoittojen
välityksellä. Häirinnän ilmenemismuodot olivat laaja-alaisia, mutta erityisesti korostuivat loukkaukset,
jotka kohdistuivat opettajien ammatilliseen osaamiseen sekä heidän henkilökohtaisiin piirteisiinsä.
Huoltajat esittävät lisäksi vaatimuksia opetusta ja käytännön järjestelyjä koskien. Opettajat ovat lisäksi
joutuneet perättömien huhujen, syytösten, kanteluiden ja uhkauksien kohteeksi. Tutkimus osoittaa, että
opettajiin kohdistuva digitaalinen häirintä synnyttää laajan kirjon tunteita ja aiheuttaa sekä psyykkisiä
että fyysisiä oireita. Erityisesti voimattomuuden ja osaamattomuuden tunteet sekä työuupumuksen
oireet korostuvat.
Digitaalisen viestinnän avulla huoltajien on helpompi ottaa yhteyttä opettajiin, mikä on positiivista.
Kuitenkin, tämä on myös alentanut esteitä häiritsevälle käytökselle. Ilmiön esille tuominen ja
tutkiminen voivat olla erityisen hyödyllisiä opettajille, jotka ovat uransa alkuvaiheessa.
jaksamiseen. Digitaalinen kiusaaminen on digitaalisten kanavien kautta tapahtuvaa häirintää. Tämän
tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, millaisia verkkokiusaamisen muotoja opettajat ovat kohdanneet
ja mistä nämä kiusaamistilanteet ovat saaneet alkunsa. Opettajiin kohdistuvaa huoltajien taholta
tulevaa kiusaamista ei ole tutkittu laajasti, mutta se on saanut paljon huomiota julkisuudessa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineiston analyysimenetelmänä on aineistolähtöinen
sisällönanalyysi. Tutkimuksen kohteena ovat peruskoulun opettajat, jotka ovat joutuneet huoltajien
epäasiallisen käyttäytymisen ja häirinnän kohteeksi. Aineisto muodostui Satakunnan Kansan,
Iltalehden, Ilta-Sanomien sekä Ylen teettämän kyselytutkimuksen pohjalta vastanneiden reilun
kahdensadan opettajan kertomuksista asiattomasta käyttäytymisestä heitä kohtaan.
Opettajat kokivat digitaalista kiusaamista asiattomien Wilma-viestien, sähköpostien ja puhelinsoittojen
välityksellä. Häirinnän ilmenemismuodot olivat laaja-alaisia, mutta erityisesti korostuivat loukkaukset,
jotka kohdistuivat opettajien ammatilliseen osaamiseen sekä heidän henkilökohtaisiin piirteisiinsä.
Huoltajat esittävät lisäksi vaatimuksia opetusta ja käytännön järjestelyjä koskien. Opettajat ovat lisäksi
joutuneet perättömien huhujen, syytösten, kanteluiden ja uhkauksien kohteeksi. Tutkimus osoittaa, että
opettajiin kohdistuva digitaalinen häirintä synnyttää laajan kirjon tunteita ja aiheuttaa sekä psyykkisiä
että fyysisiä oireita. Erityisesti voimattomuuden ja osaamattomuuden tunteet sekä työuupumuksen
oireet korostuvat.
Digitaalisen viestinnän avulla huoltajien on helpompi ottaa yhteyttä opettajiin, mikä on positiivista.
Kuitenkin, tämä on myös alentanut esteitä häiritsevälle käytökselle. Ilmiön esille tuominen ja
tutkiminen voivat olla erityisen hyödyllisiä opettajille, jotka ovat uransa alkuvaiheessa.