”Henkka on siellä” : Henri Toivosen ja Sergio Creston tienvarsimuistomerkki rallikansan sekulaarina pyhiinvaelluskohteena
Hämäläinen, Annika (2024-11-06)
”Henkka on siellä” : Henri Toivosen ja Sergio Creston tienvarsimuistomerkki rallikansan sekulaarina pyhiinvaelluskohteena
Hämäläinen, Annika
(06.11.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112696863
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112696863
Tiivistelmä
Tutkin rallikuljettajapari Henri Toivosen ja Sergio Creston Korsikalla sijaitsevaa tienvarsimuistomerkkiä rallikansan sekulaarina pyhiinvaelluskohteena. Tarkastelen, miten tienvarsimuistomerkki muodostuu kävijöilleen pyhäksi paikaksi motiivien, merkityksellisyyden ja kuoleman läsnäolon kautta. Tutkijat eivät ole sekulaarin pyhiinvaelluksen määritelmästä samaa mieltä. Osalle mikä tahansa merkityksellinen matka voi olla sekulaari pyhiinvaellus, kun toiset vaativat sekulaariltakin pyhiinvaellukselta uskonnollista motiivia tai yhteyttä pyhään. Tarkastelen tätä uskontotieteen ydinosaamisalueeseen kuuluvaa erimielisyyttä sekulaarin ja pyhän suhteesta rallikansan sekulaarin pyhiinvaelluskohteen avulla.
Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimii sekulaarin pyhiinvaelluksen, tienvarsimuistomerkin, sekulaarin ja pyhän sekä motiivien ja merkityksellisyyden käsitteet. Analysoin Webropol-kyselyllä kerättyjä paikalla käyneiden ja käyntiä suunnittelevien vastauksia laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustani ohjaa Slawoj Tanasin kuolinpaikoilla vierailemisen motiivien teoria, jota täydensin Darius Liutikaksen kulttuurisen pyhiinvaelluksen motiivien teorialla. Jaoin motiivit Tanasia seuraten pyhiin ja sekulaareihin.
Rallikansan motiivit vierailla Toivosen ja Creston tienvarsimuistomerkillä painottuvat erityisesti Tanasin pyhiin motiiveihin eli identiteetin ilmaisemiseen, muistamiseen, empatiaan ja tunteiden käsittelyyn. Vastaajat pitivät paikalla vierailua merkityksellisenä ja tärkeänä asiana, joka auttoi onnettomuuden hyväksymisessä ja siihen liittyvien tunteiden käsittelyssä.
Henri Toivosen ja Sergio Creston tienvarsimuistomerkki on rallikansan pyhä paikka. Sekulaarista tienvarresta on muodostunut erilleen rajattu pyhä paikka Henri Toivosen ja Sergio Creston kuoleman myötä. Vastaajat kertovat kokeneensa paikalla voimakkaita tunnekokemuksia ja yhteyttä johonkin syvempään. He myös uskovat menehtyneiden, erityisesti Henri Toivosen, hengen olevan paikalla läsnä.
Sekä tienvarsimuistomerkkejä että sekulaaria pyhiinvaellusta yhdistää auktoriteetin ottaminen itselle uskonnollisilta instituutioilta. Surijat haluavat tienvarsimuistomerkkien avulla päättää itselle sopivista suremisen ja muistamisen tavoista äkillisen menetyksen hetkellä, kun taas sekulaarit pyhiinvaeltajat muodostavat itselleen sopivia reittejä pyhään. Rallikansa etsii Toivosen ja Creston tienvarsimuistomerkiltä lohdutusta sekä apua ralliin liittyvien vaarojen ja elämän haurauden käsittelyyn.
Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimii sekulaarin pyhiinvaelluksen, tienvarsimuistomerkin, sekulaarin ja pyhän sekä motiivien ja merkityksellisyyden käsitteet. Analysoin Webropol-kyselyllä kerättyjä paikalla käyneiden ja käyntiä suunnittelevien vastauksia laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustani ohjaa Slawoj Tanasin kuolinpaikoilla vierailemisen motiivien teoria, jota täydensin Darius Liutikaksen kulttuurisen pyhiinvaelluksen motiivien teorialla. Jaoin motiivit Tanasia seuraten pyhiin ja sekulaareihin.
Rallikansan motiivit vierailla Toivosen ja Creston tienvarsimuistomerkillä painottuvat erityisesti Tanasin pyhiin motiiveihin eli identiteetin ilmaisemiseen, muistamiseen, empatiaan ja tunteiden käsittelyyn. Vastaajat pitivät paikalla vierailua merkityksellisenä ja tärkeänä asiana, joka auttoi onnettomuuden hyväksymisessä ja siihen liittyvien tunteiden käsittelyssä.
Henri Toivosen ja Sergio Creston tienvarsimuistomerkki on rallikansan pyhä paikka. Sekulaarista tienvarresta on muodostunut erilleen rajattu pyhä paikka Henri Toivosen ja Sergio Creston kuoleman myötä. Vastaajat kertovat kokeneensa paikalla voimakkaita tunnekokemuksia ja yhteyttä johonkin syvempään. He myös uskovat menehtyneiden, erityisesti Henri Toivosen, hengen olevan paikalla läsnä.
Sekä tienvarsimuistomerkkejä että sekulaaria pyhiinvaellusta yhdistää auktoriteetin ottaminen itselle uskonnollisilta instituutioilta. Surijat haluavat tienvarsimuistomerkkien avulla päättää itselle sopivista suremisen ja muistamisen tavoista äkillisen menetyksen hetkellä, kun taas sekulaarit pyhiinvaeltajat muodostavat itselleen sopivia reittejä pyhään. Rallikansa etsii Toivosen ja Creston tienvarsimuistomerkiltä lohdutusta sekä apua ralliin liittyvien vaarojen ja elämän haurauden käsittelyyn.