Terveydenhoitajien työtyytyväisyys ja siihen yhteydessä olevat tekijät
Still, Jenny (2024-11-22)
Terveydenhoitajien työtyytyväisyys ja siihen yhteydessä olevat tekijät
Still, Jenny
(22.11.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112696887
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112696887
Tiivistelmä
Työntekijöiden korkean työtyytyväisyyden ja työmotivaation on nähty olevan yhteydessä parempaan organisaatioon sitoutumiseen ja nykyisessä työpaikassa jatkamiselle. Työtyytyväisyys nähdään osana laajempaa työhyvinvointia, ja työtyytyväisyyden kokemukseen vaikuttaa moni asia työssä, työyhteisössä ja organisaatiorakenteissa. Osaavan henkilöstön pitäminen nykyisissä työtehtävissä tulee korostumaan erityisesti hoitoalalla, sillä lisääntyvä työvoimapula, väestön ikääntyminen, muuttuvat palvelurakenteet ja hoitoalalla lisääntyneen henkisen kuormittavuuden nähdään olevan yhteydessä työntekijöiden työtyytymättömyyteen sekä lisääntyneelle stressille ja työuupumukselle.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata aiempaan kirjallisuuteen perustuen terveydenhoitajien kokemaa työtyytyväisyyttä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksessa käytetyt tietokannat olivat Cinahl, Cochrane, Medic, PubMed, Scopus ja Google Scholar. Hakusanoina olivat terveydenhoitaja ja työtyytyväisyys sekä näiden englanninkieliset vastineet ja synonyymit. Mukaanottokriteereinä oli alkuperäistutkimukset, jotka käsittelivät työtyytyväisyyttä ja kohderyhmänä oli terveydenhoitajat. Poissulkukriteereinä rajattiin pois tutkimukset, jotka olivat Pro Gradu-tutkielmia tai raportteja, aiemmin kuin 2000 julkaistuja ja joiden kohderyhmä oli muu terveydenhuollon ammattilainen kuten sairaanhoitaja, kätilö, fysioterapeutti tai hoitoalanopiskelijat. Lisäksi haku rajattiin koskemaan vain suomen- ja englanninkielisiä tutkimuksia. Poissulku- ja mukaanottokriteerien jälkeen hakutulos oli 1160 tutkimusta. Otsikon perusteella mukaan valittiin 162 ja abstraktien lukemisen jälkeen 68 tutkimusta. Lopulliseen analyysiin jäi 18 tutkimusta, joista kaksi oli suomalaisia ja loput kansainvälisiä tutkimuksia. Tutkimuksista 13 oli kvantitatiivisia, kaksi kvalitatiivisia ja kolme mixed method tutkimuksia. Mukaan otettujen tutkimusten laatua arvioitiin tutkimusten kirjoittajien tekemän laadunarvioinnin pohjalta.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan terveydenhoitajat olivat pääosin melko tai erittäin tyytyväisiä työhönsä. Työtyytyväisyyttä lisäsivät työntekijään liittyvät tekijät, kuten työntekijän korkeampi ikä ja vuosien työkokemus sekä ammatillinen asema, työhön liittyvät tekijät kuten selkeä työnkuva, autonomia, työympäristö, ammatillinen vuorovaikutus ja esimiessuhde ja organisaatiotekijät kuten henkilöstöresurssit, palkka, urakehitysmahdollisuudet. Työtyytyväisyyttä heikensivät työntekijään liittyvistä tekijöistä nuori ikä ja vähäinen työkokemus sekä työstressi, työhön liittyvistä tekijöistä kohtuuton työmäärä, huono työympäristö, henkilöstövaje ja työllisyyden epävarmuus sekä organisaatiotekijöistä riittämätön palkka, puutteet koulutus- ja ylenemismahdollisuuksissa, esimiehen tuen puute ja puutteet organisaation viestinnässä.
Panostamalla työntekijöiden työhyvinvointiin, riittäviin resursseihin ja viihtyisään työympäristöön voidaan saavuttaa tyytyväisempiä työyhteisöjä. Työntekijöiden työtyytyväisyydellä voidaan vähentää terveydenhoitajien vaihtuvuutta ja lisätä hoitajien sitoutumista organisaatioonsa.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata aiempaan kirjallisuuteen perustuen terveydenhoitajien kokemaa työtyytyväisyyttä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksessa käytetyt tietokannat olivat Cinahl, Cochrane, Medic, PubMed, Scopus ja Google Scholar. Hakusanoina olivat terveydenhoitaja ja työtyytyväisyys sekä näiden englanninkieliset vastineet ja synonyymit. Mukaanottokriteereinä oli alkuperäistutkimukset, jotka käsittelivät työtyytyväisyyttä ja kohderyhmänä oli terveydenhoitajat. Poissulkukriteereinä rajattiin pois tutkimukset, jotka olivat Pro Gradu-tutkielmia tai raportteja, aiemmin kuin 2000 julkaistuja ja joiden kohderyhmä oli muu terveydenhuollon ammattilainen kuten sairaanhoitaja, kätilö, fysioterapeutti tai hoitoalanopiskelijat. Lisäksi haku rajattiin koskemaan vain suomen- ja englanninkielisiä tutkimuksia. Poissulku- ja mukaanottokriteerien jälkeen hakutulos oli 1160 tutkimusta. Otsikon perusteella mukaan valittiin 162 ja abstraktien lukemisen jälkeen 68 tutkimusta. Lopulliseen analyysiin jäi 18 tutkimusta, joista kaksi oli suomalaisia ja loput kansainvälisiä tutkimuksia. Tutkimuksista 13 oli kvantitatiivisia, kaksi kvalitatiivisia ja kolme mixed method tutkimuksia. Mukaan otettujen tutkimusten laatua arvioitiin tutkimusten kirjoittajien tekemän laadunarvioinnin pohjalta.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan terveydenhoitajat olivat pääosin melko tai erittäin tyytyväisiä työhönsä. Työtyytyväisyyttä lisäsivät työntekijään liittyvät tekijät, kuten työntekijän korkeampi ikä ja vuosien työkokemus sekä ammatillinen asema, työhön liittyvät tekijät kuten selkeä työnkuva, autonomia, työympäristö, ammatillinen vuorovaikutus ja esimiessuhde ja organisaatiotekijät kuten henkilöstöresurssit, palkka, urakehitysmahdollisuudet. Työtyytyväisyyttä heikensivät työntekijään liittyvistä tekijöistä nuori ikä ja vähäinen työkokemus sekä työstressi, työhön liittyvistä tekijöistä kohtuuton työmäärä, huono työympäristö, henkilöstövaje ja työllisyyden epävarmuus sekä organisaatiotekijöistä riittämätön palkka, puutteet koulutus- ja ylenemismahdollisuuksissa, esimiehen tuen puute ja puutteet organisaation viestinnässä.
Panostamalla työntekijöiden työhyvinvointiin, riittäviin resursseihin ja viihtyisään työympäristöön voidaan saavuttaa tyytyväisempiä työyhteisöjä. Työntekijöiden työtyytyväisyydellä voidaan vähentää terveydenhoitajien vaihtuvuutta ja lisätä hoitajien sitoutumista organisaatioonsa.