Liikenneonnettomuuksien alueellinen vaihtelu ja liittymäonnettomuuksiin vaikuttavat tekijät Turussa ja Oulussa
Vikstedt, Elli (2024-11-06)
Liikenneonnettomuuksien alueellinen vaihtelu ja liittymäonnettomuuksiin vaikuttavat tekijät Turussa ja Oulussa
Vikstedt, Elli
(06.11.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112997678
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112997678
Tiivistelmä
Liikenneturvallisuus on yhteiskunnallisesti merkittävä aihe ja turvallisuuden parantaminen vaikuttaa hyvinvoinnin edistämiseen monella eri tasolla. Tieliikenneonnettomuuksista aiheutuu sekä sosiaalisia että taloudellisia kustannuksia ja onnettomuudet kuormittavat myös terveydenhuolto- ja pelastuspalveluita. Suomessa liikenneonnettomuuksien määrä on ollut laskussa, mutta tavoitteena on vähentää onnettomuuksia entisestään ja minimoida liikennekuolemien määrä. Jotta liikenneturvallisuutta voidaan parantaa, on tärkeää tietää missä onnettomuudet tapahtuvat ja mitkä tekijät ovat johtaneet onnettomuuksien syntyyn. Liikenneympäristö on yhteydessä liikenneonnettomuuksiin ja kompleksi liikenneympäristö lisää onnettomuuden riskiä etenkin liittymissä, jotka ovat tieverkoston vaarallisimpia osia.
Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella tieliikenneonnettomuuksien alueellista vaihtelua sekä arvioida liittymäonnettomuuksiin vaikuttavia liikenneympäristön tekijöitä Turussa ja Oulussa. Alueellista onnettomuustiheyttä tarkastellaan paikkatietomenetelmien avulla koko tutkimusalueilla sekä tieverkostojen sisällä. Eri liikenneympäristön tekijöiden yhteyttä onnettomuuksien määrään liittymissä käsitellään yhdistämällä paikkatietotyökaluja ja tilastollista mallinnusta, tarkemmin lineaarista regressioanalyysia. Lisäksi työssä vertaillaan onnettomuuksien alueellista jakautumista sekä eri ympäristömuuttujien merkitystä liittymien turvallisuuteen kaupunkien välillä.
Tutkimustulosten perusteella onnettomuustiheys on suurin keskustassa ja sen läheisyydessä sekä isoimpien liikenneväylien ympärillä molemmissa kaupungeissa. Onnettomuustiheydessä esiintyi kaupunkien välisiä eroja, jotka korreloivat pitkälti asukastiheyden kanssa. Oulussa asutus on levittäytynyt laajemmalle alueelle ja myös onnettomuudet ovat jakautuneet tasaisemmin. Turussa onnettomuudet ovat keskittyneet tiheämmin keskustan läheisyyteen, missä on eniten asukkaita. Tulosten pohjalta voidaan tiivistää, että kompleksi liikenneympäristö, joka vaatii liikenteenkäyttäjiltä paljon havainnointia ja reagointia, lisää onnettomuuden riskiä kaupunkialueen liittymissä. Kompleksia liikenneympäristöä luonnehtivat runsas kaistojen ja liikennemerkkien määrä sekä lyhyet liittymien väliset etäisyydet. Lisäksi onnettomuuksien riskin todettiin kasvavan nopeusrajoitusten noustessa. Tutkielman perusteella käytetyt menetelmät ja niiden yhdistäminen soveltuu hyvin liikenneonnettomuuksien tarkasteluun kaupunkiympäristössä. Traffic safety is a significant research topic and improving safety contributes to the promotion of well-being on many levels. Road traffic accidents cause both social and economic costs while also placing a burden on healthcare and emergency services. Although the number of traffic accidents in Finland has been decreasing, the goal is to further reduce accidents and minimize traffic fatalities. In order to improve traffic safety, it is important to understand where accidents occur and what factors contribute to their occurrence. The traffic environment is linked to traffic accidents, and complex traffic environments increase the risk of accidents, particularly at intersections, which are the most dangerous parts of the road network.
The aim of this thesis is to examine the spatial distribution of traffic accidents and to assess the traffic environment factors that affect intersection accidents in Turku and Oulu. The spatial density of accidents is analyzed using GIS methods across the entire study areas as well as within the road networks. The relationship between various traffic environment factors and the number of accidents at intersections is examined by combining GIS tools with statistical modeling, specifically linear regression analysis. Additionally, the study compares the spatial distribution of accidents and the significance of different traffic environment factors for intersection safety between the two cities.
The results indicate that accident density is highest in city centers and their surroundings, as well as around the largest traffic routes in both cities. Differences in accident density between the cities were observed, largely correlating with population density. The population is more spread out in Oulu and accidents are more evenly distributed. In Turku, accidents are more concentrated near the city center where the population density is the highest. Based on the results, it can be summarized that a complex traffic environment requiring extensive observation and reaction from road users increases the risk of accidents at urban intersections. Complex traffic environments can be characterized by a high number of lanes and traffic signs, as well as short distances between intersections. Additionally, the risk of accidents was found to increase with higher speed limits. The study concludes that the methods used along with their combination are well-suited for analyzing traffic accidents in urban environments.
Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella tieliikenneonnettomuuksien alueellista vaihtelua sekä arvioida liittymäonnettomuuksiin vaikuttavia liikenneympäristön tekijöitä Turussa ja Oulussa. Alueellista onnettomuustiheyttä tarkastellaan paikkatietomenetelmien avulla koko tutkimusalueilla sekä tieverkostojen sisällä. Eri liikenneympäristön tekijöiden yhteyttä onnettomuuksien määrään liittymissä käsitellään yhdistämällä paikkatietotyökaluja ja tilastollista mallinnusta, tarkemmin lineaarista regressioanalyysia. Lisäksi työssä vertaillaan onnettomuuksien alueellista jakautumista sekä eri ympäristömuuttujien merkitystä liittymien turvallisuuteen kaupunkien välillä.
Tutkimustulosten perusteella onnettomuustiheys on suurin keskustassa ja sen läheisyydessä sekä isoimpien liikenneväylien ympärillä molemmissa kaupungeissa. Onnettomuustiheydessä esiintyi kaupunkien välisiä eroja, jotka korreloivat pitkälti asukastiheyden kanssa. Oulussa asutus on levittäytynyt laajemmalle alueelle ja myös onnettomuudet ovat jakautuneet tasaisemmin. Turussa onnettomuudet ovat keskittyneet tiheämmin keskustan läheisyyteen, missä on eniten asukkaita. Tulosten pohjalta voidaan tiivistää, että kompleksi liikenneympäristö, joka vaatii liikenteenkäyttäjiltä paljon havainnointia ja reagointia, lisää onnettomuuden riskiä kaupunkialueen liittymissä. Kompleksia liikenneympäristöä luonnehtivat runsas kaistojen ja liikennemerkkien määrä sekä lyhyet liittymien väliset etäisyydet. Lisäksi onnettomuuksien riskin todettiin kasvavan nopeusrajoitusten noustessa. Tutkielman perusteella käytetyt menetelmät ja niiden yhdistäminen soveltuu hyvin liikenneonnettomuuksien tarkasteluun kaupunkiympäristössä.
The aim of this thesis is to examine the spatial distribution of traffic accidents and to assess the traffic environment factors that affect intersection accidents in Turku and Oulu. The spatial density of accidents is analyzed using GIS methods across the entire study areas as well as within the road networks. The relationship between various traffic environment factors and the number of accidents at intersections is examined by combining GIS tools with statistical modeling, specifically linear regression analysis. Additionally, the study compares the spatial distribution of accidents and the significance of different traffic environment factors for intersection safety between the two cities.
The results indicate that accident density is highest in city centers and their surroundings, as well as around the largest traffic routes in both cities. Differences in accident density between the cities were observed, largely correlating with population density. The population is more spread out in Oulu and accidents are more evenly distributed. In Turku, accidents are more concentrated near the city center where the population density is the highest. Based on the results, it can be summarized that a complex traffic environment requiring extensive observation and reaction from road users increases the risk of accidents at urban intersections. Complex traffic environments can be characterized by a high number of lanes and traffic signs, as well as short distances between intersections. Additionally, the risk of accidents was found to increase with higher speed limits. The study concludes that the methods used along with their combination are well-suited for analyzing traffic accidents in urban environments.