Nykyteknologian yhteys teknisen käsityön sisältöalueisiin : Laadullinen tutkimus opettajien suhtautumisesta nykyteknologiaan opetuksessa
Flinkman, Matias; Norkooli, Akseli (2024-11-10)
Nykyteknologian yhteys teknisen käsityön sisältöalueisiin : Laadullinen tutkimus opettajien suhtautumisesta nykyteknologiaan opetuksessa
Flinkman, Matias
Norkooli, Akseli
(10.11.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120298754
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120298754
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen päätavoitteena on selvittää yläkouluissa teknisen käsityön tunneilla käytössä olevia nykyteknologian laitteita ja opetussisältöjä. Osaltaan tutkimus selvittää, miten opettajat suhtautuvat nykyteknologiaan osana käsityön opetusta. Tutkimuksen pohjalta kehitimme opettajaprofiilit, joista nousee esille opettajien suhtautuminen nykyteknologian käyttöön opetuksessa. Nykyteknologioiksi määrittelemme tällä hetkellä käytössä olevia ja 2010-luvulla yleistyneitä teknologioita peruskoulun teknisen käsityön sisältöalueissa
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena, jossa analysoimme sisältöanalyysilla tutkimuksen tulokset kategorisoimalla ne omiin luokkiin. Kiinnostuimme aiheesta, sillä sitä on tutkittu koulukontekstissa vielä suhteellisen vähän. Teknologia on alati kehittyvää, jolloin tutkimusta tulisi suorittaa säännöllisen toistuvasti. Tutkimusta tehdessämme huomasimme vastauksissamme, että kouluissa on jonkin verran eroavaisuuksia nykyteknologian käytössä ja siihen suhtautumisessa. Tämä myötäilee osaltaan tutkimuksessamme esitettyjen opettajaprofiilien näkökulmia ja sisältöjä.
Saimme tutkimukseemme vastauksia kuudesta eri maakunnasta ja vastauksia saimme yhteensä seitsemän kappaletta (n=7). Keräsimme tutkimusaineiston syksyn 2023 aikana. Kysely toteutettiin Webropol -kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin satunnaisotannalla yläkoulujen teknisen käsityön sisältöalueita opettaville opettajille.
Tutkimuksemme tulokset ovat linjassa aikaisempien tietojemme kanssa nykyteknologian käytöstä kouluissa. Pystyimme kehittämään opettajaprofiilit erinäisten laitteiden ja sovellusten sekä opettajien näkemysten kautta nykyteknologian käytöstä osana teknisen käsityön sisältöjä. Tutkimustuloksiamme tulisikin tulkita lukijan näkökulmasta siten, että opettajaprofiilimme eivät anna yhtä oikeaa vaihtoehtoa. Profiilien on tarkoitus antaa suuntaa nykyteknologian käyttöön ja mahdollistaa opettajien minäkuvan peilaamisen omien arvojen sekä asenteiden kautta eri profiileihin sen mukaan, millä tavalla nykyteknologiaa opettaja voisi hyödyntää omassa opetuksessaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena, jossa analysoimme sisältöanalyysilla tutkimuksen tulokset kategorisoimalla ne omiin luokkiin. Kiinnostuimme aiheesta, sillä sitä on tutkittu koulukontekstissa vielä suhteellisen vähän. Teknologia on alati kehittyvää, jolloin tutkimusta tulisi suorittaa säännöllisen toistuvasti. Tutkimusta tehdessämme huomasimme vastauksissamme, että kouluissa on jonkin verran eroavaisuuksia nykyteknologian käytössä ja siihen suhtautumisessa. Tämä myötäilee osaltaan tutkimuksessamme esitettyjen opettajaprofiilien näkökulmia ja sisältöjä.
Saimme tutkimukseemme vastauksia kuudesta eri maakunnasta ja vastauksia saimme yhteensä seitsemän kappaletta (n=7). Keräsimme tutkimusaineiston syksyn 2023 aikana. Kysely toteutettiin Webropol -kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin satunnaisotannalla yläkoulujen teknisen käsityön sisältöalueita opettaville opettajille.
Tutkimuksemme tulokset ovat linjassa aikaisempien tietojemme kanssa nykyteknologian käytöstä kouluissa. Pystyimme kehittämään opettajaprofiilit erinäisten laitteiden ja sovellusten sekä opettajien näkemysten kautta nykyteknologian käytöstä osana teknisen käsityön sisältöjä. Tutkimustuloksiamme tulisikin tulkita lukijan näkökulmasta siten, että opettajaprofiilimme eivät anna yhtä oikeaa vaihtoehtoa. Profiilien on tarkoitus antaa suuntaa nykyteknologian käyttöön ja mahdollistaa opettajien minäkuvan peilaamisen omien arvojen sekä asenteiden kautta eri profiileihin sen mukaan, millä tavalla nykyteknologiaa opettaja voisi hyödyntää omassa opetuksessaan.