"Opin tykkäämään siitä, mitä olin tehnyt!" : Kokonainen käsityöprosessi alkuopetuksessa
Kovanen, Outi; Hynnä, Camilla (2024-11-12)
"Opin tykkäämään siitä, mitä olin tehnyt!" : Kokonainen käsityöprosessi alkuopetuksessa
Kovanen, Outi
Hynnä, Camilla
(12.11.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120298908
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120298908
Tiivistelmä
Kokonaisen käsityöprosessin merkitystä on korostettu vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa useasti, mutta sitä ei ole tutkittu juurikaan alkuopetuksen kontekstissa. Vaikka kokonainen käsityöprosessi mainitaan konkreettisena toimintamuotona vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa jo alkuopetuksen kohdalla, ei sitä juurikaan usein toteuteta. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata kysymykseen: ”miten kokonainen käsityöprosessi soveltuu alkuopetuksen käsityön opetukseen?” ja ”miten kokonaista käsityöprosessia tulisi toteuttaa alkuopetuksessa?” Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville opetuskokeilun avulla, miten kokonainen käsityöprosessi onnistuu alkuopetuksessa ja mitä seikkoja sen toteuttamisessa tulee ottaa huomioon.
Tutkimuksemme tutkimusotteena oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänämme toimi etnografia. Aineistonkeruumenetelmänämme toimi opetuskokeilu alkuopetuksen luokassa, jossa toteutimme havainnointia. Tutkimusaineistomme koostui 11 oppilaan käsityötuotteista, oppilaiden dokumentointipäiväkirjoista sekä tutkijoiden havainnointimuistiinpanoista.
Opetuskokeilun aikana oppilaat suunnittelivat ja toteuttivat puusta tehtävän eläimen kokonaista käsityöprosessia mukaillen. Opetuksessa hyödynsimme leikillisyyttä. Pyrimme kokeilussamme integroimaan ympäristöoppia käsityön opetukseen.
Vaikka kokonainen käsityöprosessi saatetaan nähdä vaikeana alkuopetuksessa, opetuskokeilun jälkeen emme kuitenkaan näe nuorten oppilaiden kohdalla kokonaista käsityöprosessia mahdottomaksi, vaan se sopii työskentelytapana myös alkuopetukseen. Opetustavat, menetelmät, tekniikat ja materiaalit on vain kohdistettava ikäryhmälle sopiviksi. Oman kokeilumme pohjalta voimme todeta, että kokeilu oli onnistunut ja jokainen oppilas kykeni suunnittelemaan ja toteuttamaan kokonaisen käsityöprosessin.
Tutkimuksemme tutkimusotteena oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänämme toimi etnografia. Aineistonkeruumenetelmänämme toimi opetuskokeilu alkuopetuksen luokassa, jossa toteutimme havainnointia. Tutkimusaineistomme koostui 11 oppilaan käsityötuotteista, oppilaiden dokumentointipäiväkirjoista sekä tutkijoiden havainnointimuistiinpanoista.
Opetuskokeilun aikana oppilaat suunnittelivat ja toteuttivat puusta tehtävän eläimen kokonaista käsityöprosessia mukaillen. Opetuksessa hyödynsimme leikillisyyttä. Pyrimme kokeilussamme integroimaan ympäristöoppia käsityön opetukseen.
Vaikka kokonainen käsityöprosessi saatetaan nähdä vaikeana alkuopetuksessa, opetuskokeilun jälkeen emme kuitenkaan näe nuorten oppilaiden kohdalla kokonaista käsityöprosessia mahdottomaksi, vaan se sopii työskentelytapana myös alkuopetukseen. Opetustavat, menetelmät, tekniikat ja materiaalit on vain kohdistettava ikäryhmälle sopiviksi. Oman kokeilumme pohjalta voimme todeta, että kokeilu oli onnistunut ja jokainen oppilas kykeni suunnittelemaan ja toteuttamaan kokonaisen käsityöprosessin.