Yläkoulun terveystiedon oppikirjojen kehityskulku sukupuolen moninaisuuden huomioimisessa 2000-luvulla : Sukupuoli oppikirjojen seurustelua ja seksuaalisuutta käsittelevissä aihealueissa
Fagerström, Sara (2024-11-04)
Yläkoulun terveystiedon oppikirjojen kehityskulku sukupuolen moninaisuuden huomioimisessa 2000-luvulla : Sukupuoli oppikirjojen seurustelua ja seksuaalisuutta käsittelevissä aihealueissa
Fagerström, Sara
(04.11.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499531
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499531
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, onko sukupuolen moninaisuuden representaatio lisääntynyt yläkoulun terveystiedon kirjoissa 2000-luvulla ja onko kirjojen sukupuolikäsitys muuttunut enemmän sukupuolen moninaisuuden huomioonottavaksi. Sukupuolen moninaisuus on tärkeä aihe koulutuksen yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon näkökulmasta. Aiemmasta vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelmasta poiketen vuoden 2014 opetussuunnitelma nimeää perusopetuksen tavoitteeksi lisätä ymmärrystä ja tietoa sukupuolen moninaisuudesta (ks. Opetushallitus, 2004; Opetushallitus, 2016, 18). Suomessa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvat nuoret voivat huonommin kuin muut nuoret. Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen terveyseroa muuhun väestöön on tyypillistä selittää vähemmistöstressiteorialla, jossa heteronormatiivisen yhteiskunnan katsotaan olevan yksi vähemmistöstressin syntyyn vaikuttava tekijä (Jaskari & Keski-Rahkonen, 2021, 1781–1782).
Tutkielmassa sukupuolen moninaisuus on ymmärretty kaikkia ihmisiä koskettavaksi asennoitumis- ja ajattelutavaksi sukupuoleen ja se on teoretisoitu kilpailevaksi diskurssiksi heteronormatiivisuudelle. Tutkimusaineistona toimi neljä eri yläkoulun terveystiedon oppikirjaa, jotka on painettu vuosina 2004, 2008, 2018 ja 2020. Oppikirjoista analysoitiin vain seksuaalisuutta ja seurustelemista käsittelevät aihealueet, koska niiden yhteydessä on tyypillistä käsitellä myös sukupuolta. Aineiston analyysimenetelmää voidaan kuvailla kriittiseksi diskurssianalyysiksi, jossa huomio on kohdistettu valtaa pitävään ja sitä haastavan diskurssiin. Aineiston analyysin tueksi kehitin määritelmän, jolla sukupuolen moninaisuuden näkymistä oppimateriaalista on mahdollista arvioida selkeästi.
Tutkimustulosten mukaan sukupuolen moninaisuuden representaatio ei ole johdonmukaisesti lisääntynyt terveystiedon oppikirjoissa 2000-luvulla. Myöskään oppikirjojen sukupuolikäsityksen ei voida katsoa muuttuneen sukupuolen moninaisuuden huomioonottavammaksi 2000-luvulla. Kaikissa oppikirjoissa mainittiin sukupuolen fyysisyyden lisäksi sukupuolen sosiaalisuus, kokemuksellisuus tai psyykkisyys. Tästä huolimatta sukupuoli ja sukupuolen moninaisuus jäivät osassa oppikirjoja hälyttävän laiminlyödyiksi aiheiksi. Tutkimustulokset herättävän huolen ja kysymyksen siitä, toteutuuko opetussuunnitelmassa mainittu perusopetuksen tehtävä käytännössä ja jos toteutuu, niin miten.
Tutkielmassa sukupuolen moninaisuus on ymmärretty kaikkia ihmisiä koskettavaksi asennoitumis- ja ajattelutavaksi sukupuoleen ja se on teoretisoitu kilpailevaksi diskurssiksi heteronormatiivisuudelle. Tutkimusaineistona toimi neljä eri yläkoulun terveystiedon oppikirjaa, jotka on painettu vuosina 2004, 2008, 2018 ja 2020. Oppikirjoista analysoitiin vain seksuaalisuutta ja seurustelemista käsittelevät aihealueet, koska niiden yhteydessä on tyypillistä käsitellä myös sukupuolta. Aineiston analyysimenetelmää voidaan kuvailla kriittiseksi diskurssianalyysiksi, jossa huomio on kohdistettu valtaa pitävään ja sitä haastavan diskurssiin. Aineiston analyysin tueksi kehitin määritelmän, jolla sukupuolen moninaisuuden näkymistä oppimateriaalista on mahdollista arvioida selkeästi.
Tutkimustulosten mukaan sukupuolen moninaisuuden representaatio ei ole johdonmukaisesti lisääntynyt terveystiedon oppikirjoissa 2000-luvulla. Myöskään oppikirjojen sukupuolikäsityksen ei voida katsoa muuttuneen sukupuolen moninaisuuden huomioonottavammaksi 2000-luvulla. Kaikissa oppikirjoissa mainittiin sukupuolen fyysisyyden lisäksi sukupuolen sosiaalisuus, kokemuksellisuus tai psyykkisyys. Tästä huolimatta sukupuoli ja sukupuolen moninaisuus jäivät osassa oppikirjoja hälyttävän laiminlyödyiksi aiheiksi. Tutkimustulokset herättävän huolen ja kysymyksen siitä, toteutuuko opetussuunnitelmassa mainittu perusopetuksen tehtävä käytännössä ja jos toteutuu, niin miten.