Differentiering i läroböcker för det andra inhemska språket svenska
Åberg, Oona (2024-12-09)
Differentiering i läroböcker för det andra inhemska språket svenska
Åberg, Oona
(09.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241213102381
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241213102381
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att undersöka differentiering i läroböcker i svenska som det andra inhemska språket i Finland. Utredningen granskar de olika differentierande sätt som används i läroböcker samt uppåt- och neråt differentiering. Undersökningsmaterialet består av två fysiska läroböcker i läroämnet svenska som det andra inhemska språket från lärobokserien Allihopa! (2022) av Sanoma Pro för årkurs 3–6 i grundskolan. De två läroböckerna har analyserats med hjälp av kvalitativ innehållsanalys med kvantitativa drag. Kategorisering som används i denna studie skapades baserad på teorin och de differentierande sätt som kunde finnas i läroböcker. I denna avhandling undersöks på vilket sätt differentierande undervisningssätt förekommer i de två läroböckerna samt hurdana möjligheter det finns för uppåt och neråt differentiering.
Resultaten av denna undersökning visar att alla de differentierande sätten fanns i båda materialens läroböcker vilket antyder att olika sätt och behov av differentiering har tagits i hänsyn i samband med utformningen av läroböckerna. Okategoriserade uppgifter som inte inkluderade differentierande sätt uppkom som en mindre del vilket understryker att differentiering hade en stor betydelse i de analyserade läroböckerna. Det mest allmänna sättet att utnyttja uppåt och neråt differentiering var genom uppgifter som kunde användas i båda riktningar, oftast genom kamratinlärning.
Skillnader i elevernas kunskaper och behov inom undervisningsgrupper ställer krav till differentierande undervisning. Läroböcker används ofta som undervisningsmaterial och därför kan mer detaljerad information om läroböcker och deras egenskaper hjälpa läraren inte bara att välja ut läroböcker utan även hjälpa till att använda deras differentierande sätt. Eftersom differentiering är en viktig del av jämlik undervisning och jämlikt samhälle vore det nyttigt att forska vidare i olika möjligheter av differentiering för att utveckla undervisningsmaterial och metoder
Resultaten av denna undersökning visar att alla de differentierande sätten fanns i båda materialens läroböcker vilket antyder att olika sätt och behov av differentiering har tagits i hänsyn i samband med utformningen av läroböckerna. Okategoriserade uppgifter som inte inkluderade differentierande sätt uppkom som en mindre del vilket understryker att differentiering hade en stor betydelse i de analyserade läroböckerna. Det mest allmänna sättet att utnyttja uppåt och neråt differentiering var genom uppgifter som kunde användas i båda riktningar, oftast genom kamratinlärning.
Skillnader i elevernas kunskaper och behov inom undervisningsgrupper ställer krav till differentierande undervisning. Läroböcker används ofta som undervisningsmaterial och därför kan mer detaljerad information om läroböcker och deras egenskaper hjälpa läraren inte bara att välja ut läroböcker utan även hjälpa till att använda deras differentierande sätt. Eftersom differentiering är en viktig del av jämlik undervisning och jämlikt samhälle vore det nyttigt att forska vidare i olika möjligheter av differentiering för att utveckla undervisningsmaterial och metoder