Riskit ja resilienssin vahvistaminen multimodaalisissa rahtikuljetuksissa
Iisakkala, Milla (2024-12-10)
Riskit ja resilienssin vahvistaminen multimodaalisissa rahtikuljetuksissa
Iisakkala, Milla
(10.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241213102394
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241213102394
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee multimodaalisten rahtikuljetusten keskeisiä riskejä ja resilienssin vahvistamista niiden hallitsemiseksi. Kansainvälisen kaupan kasvaessa rahtikuljetukset ovat talouden keskeinen osa-alue, mutta ne ovat alttiita monille sisäisille ja ulkoisille riskeille. Tutkielman tavoitteena on kartoittaa nämä riskit ja esittää keinoja resilienssin vahvistamiseksi, jotta riskien tunnistaminen, ennakointi ja hallinta olisi helpompaa.
Joustavuus ja läpinäkyvyys korostuvat tutkielmassa resilienssin tärkeimpinä osa-alueina. Riskeistä ulkoiset riskit, kuten luonnonkatastrofit ja geopoliittiset muutokset, ovat multimodaaliselle kuljetukselle merkittävimpiä ja aiheuttavat suurimpia vahinkoja. Multimodaalisuus itsessään voi joko vahvistaa resilienssiä tai tuoda lisää riskejä, joten yritysten on oleellista tunnista riskitekijät ja suunnitella kuljetuksensa sen mukaan optimaalisesti.
Tutkielma keskittyy kaikkiin yleisimpiin kuljetusmuotoihin – laiva-, maantie-, rautatie- ja lentokuljetuksiin – sekä niiden yhdistelemiseen multimodaaleissa kuljetusketjuissa. Tutkielman tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva multimodaalisten kuljetusten riskeistä ja tarjota käytännönläheisiä ratkaisuja, joilla voidaan vastata globaalin logistiikan haasteisiin ja turvata sen toimivuus tulevaisuudessa resilienssiä vahvistamalla
Joustavuus ja läpinäkyvyys korostuvat tutkielmassa resilienssin tärkeimpinä osa-alueina. Riskeistä ulkoiset riskit, kuten luonnonkatastrofit ja geopoliittiset muutokset, ovat multimodaaliselle kuljetukselle merkittävimpiä ja aiheuttavat suurimpia vahinkoja. Multimodaalisuus itsessään voi joko vahvistaa resilienssiä tai tuoda lisää riskejä, joten yritysten on oleellista tunnista riskitekijät ja suunnitella kuljetuksensa sen mukaan optimaalisesti.
Tutkielma keskittyy kaikkiin yleisimpiin kuljetusmuotoihin – laiva-, maantie-, rautatie- ja lentokuljetuksiin – sekä niiden yhdistelemiseen multimodaaleissa kuljetusketjuissa. Tutkielman tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva multimodaalisten kuljetusten riskeistä ja tarjota käytännönläheisiä ratkaisuja, joilla voidaan vastata globaalin logistiikan haasteisiin ja turvata sen toimivuus tulevaisuudessa resilienssiä vahvistamalla