Generatiivisen tekoälyn vaikutukset digitaalisen markkinointiviestinnän sisällöntuotantoprosessiin
Jauhiainen, Jonna (2024-12-11)
Generatiivisen tekoälyn vaikutukset digitaalisen markkinointiviestinnän sisällöntuotantoprosessiin
Jauhiainen, Jonna
(11.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241216103048
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241216103048
Tiivistelmä
Generatiivinen tekoäly on noussut muun muassa ChatGPT-keskustelubotin syntymisen ansiosta pinnalle yhteiskunnallisessa keskustelussa. Koska generatiivinen tekoäly ja sitä hyödyntävät työkalut mahdollisesti mullistavat sisällön luonnin ja sitä ympyröivät markkinointitoiminnot, on ymmärrettävää pohtia sen vaikutuksia sekä yhteiskunnallisella että henkilökohtaisella tasolla.
Koska nykyinen generatiivinen tekoäly on ilmiönä melko uusi, sen käsittely tieteellisessä kirjallisuudessa on melko pirstaloitunutta. Vaikka generatiivisen tekoälyn vaikutuksista on keskustelu aktiivisesti myös markkinoinnissa, sen vaikutuksista markkinoinnin sisällön luontiin ja markkinointiprosesseihin ei ole paljoa yhtenäistä kirjallisuutta. Siksi tämän työn päämääränä on pohtia, miten generatiivinen tekoäly vaikuttaa digitaalisen markkinointiviestinnän sisällöntuotantoprosessiin hyödyntäen aiheineen liittyvää kirjallisuutta. Tavoitteena on saada käsitys generatiivisen tekoälyn mahdollisista vaikutuksista erityisesti asiakasymmärryksen keruuseen, sisällön luontiin ja julkaisukanavien valintaan sosiaalisessa mediassa.
Hyödyntämällä tieteellistä kirjallisuutta generatiivisesta tekoälystä markkinoinnissa sekä soveltamalla Tehokkaan viestinnän askeleet -viitekehystä tämä työ kokoaa yhteen generatiivisen tekoälyn mahdolliset vaikutukset digitaalisen markkinointiviestinnän sisällöntuotantoprosessiin. Lisäksi asiakasymmärryksen keruuta, sisällön luontia ja kanavienvalintaa pohditaan tässä kirjallisuuskatsauksessa markkinaorientaation ja integroidun markkinointiviestinnän kautta.
Kirjallisuuskatsaus paljasti, että generatiivisella tekoälyllä ja sitä hyödyntävillä työkaluilla on monia mahdollisia vaikutuksia sekä koko sisällöntuotantoprosessiin että sen yksittäisiin vaiheisiin. Ensinnäkin, sillä on mahdollisuus laskea sisällöntuotantoprosessin kuluja sekä mahdollinen kyky nopeuttaa ja tehostaa sitä. Toiseksi generatiivinen tekoäly voi nopeuttaa ja tehostaa asiakasymmärryksen keruuta, sisällön luontia ja kanavienvalintaa sekä laskea näihin vaiheisiin liittyviä kustannuksia. Kolmanneksi generatiivinen tekoäly mahdollistaa markkinointisisällön personoinnin ja sen skaalautuvuuden.
Nämä löydökset viittaavat siihen, että generatiivinen tekoäly voi mahdollisesti vaikuttaa suuresti sekä koko sisällöntuotantoprosessiin että sen yksittäisiin vaiheisiin, joihin tämä kirjallisuuskatsaus keskittyi. Kuitenkin, koska tämä työ rajaa sisällöntuotantoprosessin vaiheet Tehokkaan viestinnän askeleet -viitekehystä hyödyntäen asiakasymmärryksen keruuseen, sisällön luontiin ja kanavien valintaa sosiaalisessa mediassa, jää generatiivisen tekoälyn mahdollinen rooli tulosten seurannassa ilman selvitystä. Koska nykyinen generatiivinen tekoäly on melko uusi ilmiö, tulevaisuudessa olisi olennaista tutkia sen mahdollisia vaikutuksia tulosten seurantaan, pienten ja keskisuurten yritysten toimintaan, asiakkaiden sitouttamiseen ja brändilojaalisuuden rakentamiseen. Lisäksi, koska tässä työssä keskityttiin ymmärtämään generatiivisen tekoälyn vaikutuksia markkinointisisällön tuotantoon laajemmassa kuvassa, olisi myös olennaista tutkia sen vaikutuksia tarkemmin yksittäisiin prosessivaiheisiin.
Koska nykyinen generatiivinen tekoäly on ilmiönä melko uusi, sen käsittely tieteellisessä kirjallisuudessa on melko pirstaloitunutta. Vaikka generatiivisen tekoälyn vaikutuksista on keskustelu aktiivisesti myös markkinoinnissa, sen vaikutuksista markkinoinnin sisällön luontiin ja markkinointiprosesseihin ei ole paljoa yhtenäistä kirjallisuutta. Siksi tämän työn päämääränä on pohtia, miten generatiivinen tekoäly vaikuttaa digitaalisen markkinointiviestinnän sisällöntuotantoprosessiin hyödyntäen aiheineen liittyvää kirjallisuutta. Tavoitteena on saada käsitys generatiivisen tekoälyn mahdollisista vaikutuksista erityisesti asiakasymmärryksen keruuseen, sisällön luontiin ja julkaisukanavien valintaan sosiaalisessa mediassa.
Hyödyntämällä tieteellistä kirjallisuutta generatiivisesta tekoälystä markkinoinnissa sekä soveltamalla Tehokkaan viestinnän askeleet -viitekehystä tämä työ kokoaa yhteen generatiivisen tekoälyn mahdolliset vaikutukset digitaalisen markkinointiviestinnän sisällöntuotantoprosessiin. Lisäksi asiakasymmärryksen keruuta, sisällön luontia ja kanavienvalintaa pohditaan tässä kirjallisuuskatsauksessa markkinaorientaation ja integroidun markkinointiviestinnän kautta.
Kirjallisuuskatsaus paljasti, että generatiivisella tekoälyllä ja sitä hyödyntävillä työkaluilla on monia mahdollisia vaikutuksia sekä koko sisällöntuotantoprosessiin että sen yksittäisiin vaiheisiin. Ensinnäkin, sillä on mahdollisuus laskea sisällöntuotantoprosessin kuluja sekä mahdollinen kyky nopeuttaa ja tehostaa sitä. Toiseksi generatiivinen tekoäly voi nopeuttaa ja tehostaa asiakasymmärryksen keruuta, sisällön luontia ja kanavienvalintaa sekä laskea näihin vaiheisiin liittyviä kustannuksia. Kolmanneksi generatiivinen tekoäly mahdollistaa markkinointisisällön personoinnin ja sen skaalautuvuuden.
Nämä löydökset viittaavat siihen, että generatiivinen tekoäly voi mahdollisesti vaikuttaa suuresti sekä koko sisällöntuotantoprosessiin että sen yksittäisiin vaiheisiin, joihin tämä kirjallisuuskatsaus keskittyi. Kuitenkin, koska tämä työ rajaa sisällöntuotantoprosessin vaiheet Tehokkaan viestinnän askeleet -viitekehystä hyödyntäen asiakasymmärryksen keruuseen, sisällön luontiin ja kanavien valintaa sosiaalisessa mediassa, jää generatiivisen tekoälyn mahdollinen rooli tulosten seurannassa ilman selvitystä. Koska nykyinen generatiivinen tekoäly on melko uusi ilmiö, tulevaisuudessa olisi olennaista tutkia sen mahdollisia vaikutuksia tulosten seurantaan, pienten ja keskisuurten yritysten toimintaan, asiakkaiden sitouttamiseen ja brändilojaalisuuden rakentamiseen. Lisäksi, koska tässä työssä keskityttiin ymmärtämään generatiivisen tekoälyn vaikutuksia markkinointisisällön tuotantoon laajemmassa kuvassa, olisi myös olennaista tutkia sen vaikutuksia tarkemmin yksittäisiin prosessivaiheisiin.