Modernin orjuuden ehkäisy yrityksen vastuullisessa hankinnassa
Jokinen, Rosanna (2024-12-13)
Modernin orjuuden ehkäisy yrityksen vastuullisessa hankinnassa
Jokinen, Rosanna
(13.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241218104433
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241218104433
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkitaan, miten modernia orjuutta voidaan ehkäistä yrityksien hankinnassa. Yrityksien
hankintaketjut ovat nykyään erittäin monimutkaisia ja saattavat ketjuuntua usealle eri tasolle. Yritys ei usein
itsekään tiedä, kuinka monta toimittajaa koko hankintaketjuun osallistuu tai millaisia yrityksiä on kyseessä.
Hankinnan laadukkaassa toteutuksessa suuri merkitys on strategisella hankinnalla, jolla luodaan
toimintaohjeet operatiivisen hankinnan toteutukselle. Strateginen hankinta määrittelee myös tavoitteet
hankinnan vastuullisuudelle. Vastuullisuus käsittää yrityksen toimialasta, näkökulmista ja lähtökohdista
riippuen erilaisia asioita, joita painotetaan yrityksen tavoitteiden mukaisesti. Tyypillisesti yrityksen
vastuullisuudessa käsitellään ympäristövaikutuksia ja sosiaalisia näkökulmia. Ympäristön huomioimiseen
liiketoiminnassa vaikuttaa suuresti yrityksen toimiala ja joillain yrityksillä on merkittävästi suurempi
ympäristövaikutus kuin toisilla. Sosiaaliset näkökulmat koskettavat sen sijaan laajemmin lähes jokaista
yritystä; työskentelyn olosuhteet, työturvallisuus, ihmisoikeudet, oikeudenmukainen palkka ja tasa-arvo tulee
huomioida jokaisessa työpaikassa. Näin ei kuitenkaan aina tapahdu, jonka vuoksi asiakasyrityksen tulee
luoda toimiva hankintastrategia. jonka avulla pystytään välttämään toimittajia, joiden toimesta sosiaalista
vastuullisuutta rikotaan. Tutkielma on toteutettu käsiteanalyyttisena tutkimuksena, jossa on hyödynnetty
erilaisia tieteellisiä lähteitä, kuten tutkimuksia, kirjoja, sekä artikkeleita. Kirjalliset lähteet ovat käsitelleet
yrityksen hankintaa, vastuullisuutta, modernia orjuutta, sekä näiden yhdistelmiä. Tutkielma ei sisällä
empiriaa.
Moderni orjuus on ympäri maailmaa tapahtuvaa rikollista toimintaa, joka usein ilmenee pakkotyön
muodossa. Pakkotyötä tapahtuu etenkin runsaasti työvoimaa vaativilla aloilla ja sitä hyödynnetään usein
jonkin välikappaleen tuottamiseksi, joka myydään edelleen asiakasyritykselle. Luonteeltaan rikollista
toimintaa pyritään peittelemään, mikä vaikeuttaa sen tunnistamista esimerkiksi asiakasyrityksen toimesta.
Erilaisia lakeja on säädetty modernin orjuuden ehkäisemiseksi ympäri maailmaa, mutta koska toimintaa
pyritään peittelemään, on sitä vaikeampi estää edes lakien toimesta. Sääntelyllä on toistaiseksi pyritty
lisäämään raportointia aiheesta, mutta tärkeimmät lait eivät vielä mahdollista esimerkiksi sanktioiden
määräämistä. Suuri vastuu modernin orjuuden tunnistamiselle ja ehkäisylle onkin yrityksellä itsellään.
Toimivat hankintakäytännöt ja perehtyminen aiheeseen mahdollistaa sen, ettei modernia orjuutta tueta
omalla liiketoiminnalla. Nykyisessä kirjallisuudessa korostetaan etenkin sitä, että tunnistamalla modernille
orjuudelle tyypillisiä piirteitä, on mahdollista arvioida yhteistyötä tiettyjen toimittajan kanssa uudestaan.
Myös hyvä yhteistyö toimittajien kanssa on erittäin tärkeä osa toimintaa, koska sen avulla voidaan vaikuttaa
ensimmäisen tason toimittajiin, jotka taas voivat edelleen vaikuttaa seuraavan tason toimittajiin.
Asiakasyrityksellä on harvoin vaikutusvaltaa esimerkiksi kuudennen tason toimittajiin. Hyvä
hankintastrategia, toimivat vastuullisuuskäytännöt ja tietoisuus modernista orjuudesta ovat kriittisiä tekijöitä,
jotta ongelmaan voidaan puuttua.
hankintaketjut ovat nykyään erittäin monimutkaisia ja saattavat ketjuuntua usealle eri tasolle. Yritys ei usein
itsekään tiedä, kuinka monta toimittajaa koko hankintaketjuun osallistuu tai millaisia yrityksiä on kyseessä.
Hankinnan laadukkaassa toteutuksessa suuri merkitys on strategisella hankinnalla, jolla luodaan
toimintaohjeet operatiivisen hankinnan toteutukselle. Strateginen hankinta määrittelee myös tavoitteet
hankinnan vastuullisuudelle. Vastuullisuus käsittää yrityksen toimialasta, näkökulmista ja lähtökohdista
riippuen erilaisia asioita, joita painotetaan yrityksen tavoitteiden mukaisesti. Tyypillisesti yrityksen
vastuullisuudessa käsitellään ympäristövaikutuksia ja sosiaalisia näkökulmia. Ympäristön huomioimiseen
liiketoiminnassa vaikuttaa suuresti yrityksen toimiala ja joillain yrityksillä on merkittävästi suurempi
ympäristövaikutus kuin toisilla. Sosiaaliset näkökulmat koskettavat sen sijaan laajemmin lähes jokaista
yritystä; työskentelyn olosuhteet, työturvallisuus, ihmisoikeudet, oikeudenmukainen palkka ja tasa-arvo tulee
huomioida jokaisessa työpaikassa. Näin ei kuitenkaan aina tapahdu, jonka vuoksi asiakasyrityksen tulee
luoda toimiva hankintastrategia. jonka avulla pystytään välttämään toimittajia, joiden toimesta sosiaalista
vastuullisuutta rikotaan. Tutkielma on toteutettu käsiteanalyyttisena tutkimuksena, jossa on hyödynnetty
erilaisia tieteellisiä lähteitä, kuten tutkimuksia, kirjoja, sekä artikkeleita. Kirjalliset lähteet ovat käsitelleet
yrityksen hankintaa, vastuullisuutta, modernia orjuutta, sekä näiden yhdistelmiä. Tutkielma ei sisällä
empiriaa.
Moderni orjuus on ympäri maailmaa tapahtuvaa rikollista toimintaa, joka usein ilmenee pakkotyön
muodossa. Pakkotyötä tapahtuu etenkin runsaasti työvoimaa vaativilla aloilla ja sitä hyödynnetään usein
jonkin välikappaleen tuottamiseksi, joka myydään edelleen asiakasyritykselle. Luonteeltaan rikollista
toimintaa pyritään peittelemään, mikä vaikeuttaa sen tunnistamista esimerkiksi asiakasyrityksen toimesta.
Erilaisia lakeja on säädetty modernin orjuuden ehkäisemiseksi ympäri maailmaa, mutta koska toimintaa
pyritään peittelemään, on sitä vaikeampi estää edes lakien toimesta. Sääntelyllä on toistaiseksi pyritty
lisäämään raportointia aiheesta, mutta tärkeimmät lait eivät vielä mahdollista esimerkiksi sanktioiden
määräämistä. Suuri vastuu modernin orjuuden tunnistamiselle ja ehkäisylle onkin yrityksellä itsellään.
Toimivat hankintakäytännöt ja perehtyminen aiheeseen mahdollistaa sen, ettei modernia orjuutta tueta
omalla liiketoiminnalla. Nykyisessä kirjallisuudessa korostetaan etenkin sitä, että tunnistamalla modernille
orjuudelle tyypillisiä piirteitä, on mahdollista arvioida yhteistyötä tiettyjen toimittajan kanssa uudestaan.
Myös hyvä yhteistyö toimittajien kanssa on erittäin tärkeä osa toimintaa, koska sen avulla voidaan vaikuttaa
ensimmäisen tason toimittajiin, jotka taas voivat edelleen vaikuttaa seuraavan tason toimittajiin.
Asiakasyrityksellä on harvoin vaikutusvaltaa esimerkiksi kuudennen tason toimittajiin. Hyvä
hankintastrategia, toimivat vastuullisuuskäytännöt ja tietoisuus modernista orjuudesta ovat kriittisiä tekijöitä,
jotta ongelmaan voidaan puuttua.