Pelitestauksen automatisointi
Saarikko, Vesa (2024-12-18)
Pelitestauksen automatisointi
Saarikko, Vesa
(18.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105629
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105629
Tiivistelmä
Testauksen tavoitteena on varmistaa tuotteen laatu, ja ohjelmistotestauksesta puhutaan silloin kun testattava tuote on ohjelmisto. Pelitestaus on ohjelmistotestauksen
alatyyppi, jossa testataan videopelejä. Testaus on tärkeä osa videopelien kehitys
prosessia, ja pelitestauksen automatisointi voi parantaa videopelien laatua. Tämän
tutkielman aiheena on videopelien testaus automaattisesti ja manuaalisesti, näiden
kahden testaustavan vertailu sekä automaattisen testauksen kehittäminen paremmaksi. Tavoitteena on tutkia automaattisen ja manuaalisen pelitestauksen eroja ja
automaattisen pelitestauksen kehitysmahdollisuuksia.
Tässä tutkielmassa testataan yksinkertaista videopeliä, johon on injektoitu tarkoituksellisesti neljä erilaista bugia. Peliä testataan ensin manuaalisesti ja sen jälkeen
automaattisesti. Manuaalinen testaus suoritetaan tätä tutkielmaa varten rekrytoitujen koehenkilöiden avulla, ja automaattinen testaus suoritetaan tähän tutkielmaan
sopivaksi todetun automaattisen testauksen työkalun avulla. Sekä manuaalinen että
automaattinen testaus koostuvat viidestä erilaisesta testitapauksesta.
Automaattisen ja manuaalisen testauksen tulosten analysoinnissa ja vertailussa käy
ilmi että automaattisessa testauksessa löytyi tässä tutkimuksessa suurempi osa tar
koituksellisesti injektoiduista bugeista kuin manuaalisessa testauksessa. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta että automaattista testausta voidaan
parantaa ainakin suorittamalla testitapaukset useamman kuin yhden kerran sekä
rakentamalla testitapaukset niin, että ne vastaavat mahdollisimman hyvin manuaalisen testauksen testitapauksia.
alatyyppi, jossa testataan videopelejä. Testaus on tärkeä osa videopelien kehitys
prosessia, ja pelitestauksen automatisointi voi parantaa videopelien laatua. Tämän
tutkielman aiheena on videopelien testaus automaattisesti ja manuaalisesti, näiden
kahden testaustavan vertailu sekä automaattisen testauksen kehittäminen paremmaksi. Tavoitteena on tutkia automaattisen ja manuaalisen pelitestauksen eroja ja
automaattisen pelitestauksen kehitysmahdollisuuksia.
Tässä tutkielmassa testataan yksinkertaista videopeliä, johon on injektoitu tarkoituksellisesti neljä erilaista bugia. Peliä testataan ensin manuaalisesti ja sen jälkeen
automaattisesti. Manuaalinen testaus suoritetaan tätä tutkielmaa varten rekrytoitujen koehenkilöiden avulla, ja automaattinen testaus suoritetaan tähän tutkielmaan
sopivaksi todetun automaattisen testauksen työkalun avulla. Sekä manuaalinen että
automaattinen testaus koostuvat viidestä erilaisesta testitapauksesta.
Automaattisen ja manuaalisen testauksen tulosten analysoinnissa ja vertailussa käy
ilmi että automaattisessa testauksessa löytyi tässä tutkimuksessa suurempi osa tar
koituksellisesti injektoiduista bugeista kuin manuaalisessa testauksessa. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta että automaattista testausta voidaan
parantaa ainakin suorittamalla testitapaukset useamman kuin yhden kerran sekä
rakentamalla testitapaukset niin, että ne vastaavat mahdollisimman hyvin manuaalisen testauksen testitapauksia.