Kohti johtotehtävien tasa-arvoa: Sponsoroinnin merkitys ja mahdollisuudet naisten uran edistämisessä
Parviainen, Veera (2024-11-25)
Kohti johtotehtävien tasa-arvoa: Sponsoroinnin merkitys ja mahdollisuudet naisten uran edistämisessä
Parviainen, Veera
(25.11.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219104785
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219104785
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -työ tarkastelee sponsoroinnin hyödyntämistä naisten urakehityksen tukena. Tutkielman tavoitteena on tutustua sponsorointiin uraa edistävänä toimintana, selvittää sukupuolen yhteyttä sponsoroinnin saamiseen ja hyötyihin sekä tunnistaa sellaisia aktiivisia tekoja, joiden avulla naiset voivat saada sponsorointia. Tutkielman kontekstissa sponsoroinnilla viitataan sellaiseen tarkoitukselliseen toimintaan, jonka päämäärä on edistää sponsoroitavan uraa. Lähtökohtana tutkimukselle toimii naisten aliedustus organisaatioiden päätöksenteossa ja korkeimmissa johtotehtävissä. Aikaisemman tutkimustiedon perusteella tiedetään tasa-arvoisuuden parantavan yrityksen kannattavuutta. Tätä päämäärää tukee monimuotoisemman organisaation tavoitteleminen. Valtaosassa organisaatioita tähän sisältyy naisten lukumäärän kasvattaminen johtoasemissa. Yksi keino mahdollistaa useamman naisen eteneminen korkeamman profiilin tehtäviin, on tukea heidän uraansa sponsoroinnin keinoin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluin kolmeltatoista naiselta, jotka ovat saaneet urasponsorointia uriensa varrella. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sponsoroinnissa on merkittävää hyödyntämätöntä potentiaalia, erityisesti naisten urakehityksen tukemisessa ja nopeuttamisessa. Sponsoroinnin avulla voi esimerkiksi päästä osaksi arvokkaita verkostoja ja saada mahdollisuuksia osallistua merkittäviin projekteihin. Sponsorit antavat näkyvyyttä organisaation ylimmän johdon silmissä ja tarjoavat tukea ja ohjausta urakehityksen eri vaiheissa. Sponsoroinnin myönteiset vaikutukset näkyvät konkreettisten hyötyjen, kuten uran etenemisen, lisäksi esimerkiksi naisen itseluottamuksessa ja työmotivaatiossa.
Sponsoroinnin saamisessa ja hyödyissä on aiemman tutkimustiedon ja tämän tutkimuksen aineistosta tehtyjen havaintojen perusteella sponsorin ja sponsoroitavan sukupuolesta johtuvia eroja. Erojen voidaan todeta olevan kontekstisidonnaisia, joten niistä ei pystytä tämän tutkimuksen tulosten perusteella tekemään yleistyksiä. Sukupuoleen liittyvät erot sponsoroinnissa voivat vaihdella riippuen esimerkiksi organisaation sukupuolijakaumasta, organisaatiokulttuurista ja toimialasta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että naisten on mahdollista ja kannattavaa edistää urakehitystään hyödyntämällä sponsoroinnin mahdollisuuksia. Muun muassa ammatillinen verkostoituminen, omien urasuunnitelmien ja -tavoitteiden avoin kommunikointi sekä proaktiivisuus ovat keskeisiä tekijöitä, jotka auttavat saamaan sponsorointia. Organisaatiotasolla taas tasa-arvokulttuurin tukeminen ja naisten välisten verkostojen luominen voivat laajentaa naisten sponsorointimahdollisuuksia. Käytännön työelämän kannalta tutkimuksen perusteella naiset voivat itse tunnistaa sponsoroinnin merkityksen omaan uraansa nähden ja kehittää tämän pohjalta käytäntöjä urakehitystään tukemaan. Tämän myötä tasa-arvoisten mahdollisuuksien määrä työelämässä kasvaa, sillä tulevaisuudessa vaikutusvaltaisissa asemissa on monimuotoisempi joukko ihmisiä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluin kolmeltatoista naiselta, jotka ovat saaneet urasponsorointia uriensa varrella. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sponsoroinnissa on merkittävää hyödyntämätöntä potentiaalia, erityisesti naisten urakehityksen tukemisessa ja nopeuttamisessa. Sponsoroinnin avulla voi esimerkiksi päästä osaksi arvokkaita verkostoja ja saada mahdollisuuksia osallistua merkittäviin projekteihin. Sponsorit antavat näkyvyyttä organisaation ylimmän johdon silmissä ja tarjoavat tukea ja ohjausta urakehityksen eri vaiheissa. Sponsoroinnin myönteiset vaikutukset näkyvät konkreettisten hyötyjen, kuten uran etenemisen, lisäksi esimerkiksi naisen itseluottamuksessa ja työmotivaatiossa.
Sponsoroinnin saamisessa ja hyödyissä on aiemman tutkimustiedon ja tämän tutkimuksen aineistosta tehtyjen havaintojen perusteella sponsorin ja sponsoroitavan sukupuolesta johtuvia eroja. Erojen voidaan todeta olevan kontekstisidonnaisia, joten niistä ei pystytä tämän tutkimuksen tulosten perusteella tekemään yleistyksiä. Sukupuoleen liittyvät erot sponsoroinnissa voivat vaihdella riippuen esimerkiksi organisaation sukupuolijakaumasta, organisaatiokulttuurista ja toimialasta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että naisten on mahdollista ja kannattavaa edistää urakehitystään hyödyntämällä sponsoroinnin mahdollisuuksia. Muun muassa ammatillinen verkostoituminen, omien urasuunnitelmien ja -tavoitteiden avoin kommunikointi sekä proaktiivisuus ovat keskeisiä tekijöitä, jotka auttavat saamaan sponsorointia. Organisaatiotasolla taas tasa-arvokulttuurin tukeminen ja naisten välisten verkostojen luominen voivat laajentaa naisten sponsorointimahdollisuuksia. Käytännön työelämän kannalta tutkimuksen perusteella naiset voivat itse tunnistaa sponsoroinnin merkityksen omaan uraansa nähden ja kehittää tämän pohjalta käytäntöjä urakehitystään tukemaan. Tämän myötä tasa-arvoisten mahdollisuuksien määrä työelämässä kasvaa, sillä tulevaisuudessa vaikutusvaltaisissa asemissa on monimuotoisempi joukko ihmisiä.