Sosiaalisen kiihtyvyyden vaikutus kuluttajien identiteettiprojekteihin
Mäkelä, Sandra (2024-12-18)
Sosiaalisen kiihtyvyyden vaikutus kuluttajien identiteettiprojekteihin
Mäkelä, Sandra
(18.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105755
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105755
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten sosiaalinen kiihtyvyys vaikuttaa kuluttajien identiteettiprojekteihin. Tutkielmassa tarkastellaan sosiaalisen kiihtyvyyden ja kuluttajien identiteettien välistä suhdetta hyödyntäen sosiaalisen kiihtyvyyden teorian sekä kuluttajakulttuuriteorian identiteettiprojektien viitekehystä. Tutkielmassa perehdytään aiheeseen monitieteellisen, pääosin sosiologian, antropologian ja kulttuuritutkimuksen, kirjallisuuden avulla.
Tutkielma koostuu johdannosta, kolmesta asialuvusta ja johtopäätöksistä. Ensimmäinen asialuku käsittelee kiihtyvyysyhteiskuntaa ja sosiaalista kiihtyvyyttä ilmiönä. Toinen asialuku käsittelee kulutuskulttuuria sekä etenkin kuluttajan identiteettiprojekteja eli identiteetin rakentumista kuluttamisen kautta. Kolmannessa asialuvussa tarkastellaan sosiaalisen kiihtyvyyden vaikutuksia kuluttajien identiteettiprojekteihin ja viimeisessä luvussa vedetään yhteen kirjallisuuskatsauksen havainnot.
Tutkielman pohjalta voidaan todeta, että sosiaalinen kiihtyvyys vaikuttaa kuluttajan identiteettiprojekteihin useilla eri tavoilla. Yksilön minuuden, joka sisältää myös identiteetin, voi jakaa ainakin viiteen eri muotoon, jotka ovat syntyneet sosiaalisen kiihtyvyyden vaikutuksesta: irrallinen, refleksiivinen, uudistuva, staattinen ja hidastuva minuus.
Tutkielman rajoitteena on sen abstrakti ja spekulatiivinen luonne, sekä korostunut länsimaihin keskittyvä lähestymistapa. Jatkotutkimukset etenkin liittyen teoreettisten havaintojen empiiriseen todentamiseen sekä sosiaalisen kiihtyvyyden tarkasteluun eri kulttuureissa ovat tarpeen.
Tutkielma koostuu johdannosta, kolmesta asialuvusta ja johtopäätöksistä. Ensimmäinen asialuku käsittelee kiihtyvyysyhteiskuntaa ja sosiaalista kiihtyvyyttä ilmiönä. Toinen asialuku käsittelee kulutuskulttuuria sekä etenkin kuluttajan identiteettiprojekteja eli identiteetin rakentumista kuluttamisen kautta. Kolmannessa asialuvussa tarkastellaan sosiaalisen kiihtyvyyden vaikutuksia kuluttajien identiteettiprojekteihin ja viimeisessä luvussa vedetään yhteen kirjallisuuskatsauksen havainnot.
Tutkielman pohjalta voidaan todeta, että sosiaalinen kiihtyvyys vaikuttaa kuluttajan identiteettiprojekteihin useilla eri tavoilla. Yksilön minuuden, joka sisältää myös identiteetin, voi jakaa ainakin viiteen eri muotoon, jotka ovat syntyneet sosiaalisen kiihtyvyyden vaikutuksesta: irrallinen, refleksiivinen, uudistuva, staattinen ja hidastuva minuus.
Tutkielman rajoitteena on sen abstrakti ja spekulatiivinen luonne, sekä korostunut länsimaihin keskittyvä lähestymistapa. Jatkotutkimukset etenkin liittyen teoreettisten havaintojen empiiriseen todentamiseen sekä sosiaalisen kiihtyvyyden tarkasteluun eri kulttuureissa ovat tarpeen.