Hyvä, paha kosketus : kosketus osana opetusta peruskoulussa
Kuivalainen, Emmi-Kaisa (2024-11-26)
Hyvä, paha kosketus : kosketus osana opetusta peruskoulussa
Kuivalainen, Emmi-Kaisa
(26.11.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105295
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105295
Tiivistelmä
Tutkielmassani selvitetään kosketusta osana opetusta erilaisten oppijoiden kanssa peruskoulussa. Lisäksi tutkimuksessa verrataan alakoulun ja yläkoulun kosketuskäytänteitä keskenään sekä selvitetään mahdollisia eroja ja yhtäläisyyksiä niiden välillä. Tutkielmassa keskitytään opettaja‒oppilas suhteessa tapahtuviin kosketustapahtumiin.
Tutkimusmenetelmänä käytetään integroivaa kirjallisuuskatsausta. Tähän päädyttiin, koska kosketuksessa koulussa on tehty paljon haastattelututkimusta, mutta muunlainen tutkimus on vähäistä. Hakusanoiksi valikoitui contact in the classroom, kosketusviestintä ja kosketus koulussa. Saatua aineistoa analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten perusteella kosketusta pidetään välttämättömänä ja oleellisena osana opettajan työtä niin alakoulussa kuin myös yläkoulussa. Kummassakin koulussa kosketusta käytetään ohjaamaan oppilaan toimintaa, rakentamaan luottamussuhdetta oppilaan ja opettajan välille sekä luomaan rauhallista ilmapiiriä luokkaan. Tulosten perusteella kosketus on monimuotoisempaa alakoulussa kuin yläkoulussa. Vanhempia oppilaita vältetään koskemasta väärinymmärrysten pelossa.
Tutkimusmenetelmänä käytetään integroivaa kirjallisuuskatsausta. Tähän päädyttiin, koska kosketuksessa koulussa on tehty paljon haastattelututkimusta, mutta muunlainen tutkimus on vähäistä. Hakusanoiksi valikoitui contact in the classroom, kosketusviestintä ja kosketus koulussa. Saatua aineistoa analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten perusteella kosketusta pidetään välttämättömänä ja oleellisena osana opettajan työtä niin alakoulussa kuin myös yläkoulussa. Kummassakin koulussa kosketusta käytetään ohjaamaan oppilaan toimintaa, rakentamaan luottamussuhdetta oppilaan ja opettajan välille sekä luomaan rauhallista ilmapiiriä luokkaan. Tulosten perusteella kosketus on monimuotoisempaa alakoulussa kuin yläkoulussa. Vanhempia oppilaita vältetään koskemasta väärinymmärrysten pelossa.