Geopoliittisten häiriötilanteiden vaikutus merikuljetusten solmukohtiin
Luoto, Miro (2024-12-17)
Geopoliittisten häiriötilanteiden vaikutus merikuljetusten solmukohtiin
Luoto, Miro
(17.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105334
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105334
Tiivistelmä
Merikuljetusten solmukohtien täyssulkeutumisten vaikutuksia on nähty esimerkiksi ”Ever Given” aluksen jumittumisen tapauksessa Suezin kanavassa. Geopoliittisten häiriötilanteiden ja trendien kasvu on kuitenkin lähiaikoina lisännyt uhkia solmukohtien turvalliselle läpikululle ja sujuvalle toiminnalle. Turbulenssi Lähi-idässä, Punaisenmeren kriisi, valtioiden harmaan alueen toimenpiteet ja merirosvous ovat esimerkkejä uhkatekijöistä, jotka voivat aiheuttaa mahdollisia merikuljetusten solmukohtien sulkeutumisia.
Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään geopoliittisten häiriötilanteiden ja merikuljetusten solmukohtien yhteyttä sekä solmukohdissa mahdollisesti ilmenevien geopoliittisten häiriötilanteiden potentiaalisia aiheuttajia. Tutkielmassa myös käsitellään eri tason ratkaisuja, joilla on mahdollisuus estää tai ehkäistä solmukohdissa ilmenevien geopoliittisten häiriötilanteiden laajoja vaikutuksia.
Tutkielman perusteella voi todeta, että geopoliittisilla häiriötilanteilla ja solmukohdilla on keskinäisriippuvuus, ja että niiden strategisia sijainteja käyttää hyödyksi esimerkiksi valtiot sekä valtioista riippumattomat toimijat. Merikuljetusten solmukohtien mahdollisilla sulkeutumisilla olisi vakavia ja laajoja vaikutuksia toimitusketjuihin ja rahtivirtoihin. Punaisenmerenkriisi on esimerkiksi aiheuttanut merikuljetusten uudelleenreitityksiä ja täten kuljetushintojen nousua, sekä valtioiden harmaan alueen toimenpiteet ovat nostaneet yleistä huomiota merenkulun turvallisuudesta.
Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään geopoliittisten häiriötilanteiden ja merikuljetusten solmukohtien yhteyttä sekä solmukohdissa mahdollisesti ilmenevien geopoliittisten häiriötilanteiden potentiaalisia aiheuttajia. Tutkielmassa myös käsitellään eri tason ratkaisuja, joilla on mahdollisuus estää tai ehkäistä solmukohdissa ilmenevien geopoliittisten häiriötilanteiden laajoja vaikutuksia.
Tutkielman perusteella voi todeta, että geopoliittisilla häiriötilanteilla ja solmukohdilla on keskinäisriippuvuus, ja että niiden strategisia sijainteja käyttää hyödyksi esimerkiksi valtiot sekä valtioista riippumattomat toimijat. Merikuljetusten solmukohtien mahdollisilla sulkeutumisilla olisi vakavia ja laajoja vaikutuksia toimitusketjuihin ja rahtivirtoihin. Punaisenmerenkriisi on esimerkiksi aiheuttanut merikuljetusten uudelleenreitityksiä ja täten kuljetushintojen nousua, sekä valtioiden harmaan alueen toimenpiteet ovat nostaneet yleistä huomiota merenkulun turvallisuudesta.