Brändiarkkityyppien hyödyntäminen vastuullisuusviestinnässä sosiaalisessa mediassa yrityksen maineen vahvistamiseksi: Sankarin vastuullisuusviestintä
Rae, Lina (2024-12-19)
Brändiarkkityyppien hyödyntäminen vastuullisuusviestinnässä sosiaalisessa mediassa yrityksen maineen vahvistamiseksi: Sankarin vastuullisuusviestintä
Rae, Lina
(19.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105553
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105553
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka brändiarkkityyppejä voidaan hyödyntää
yritysten sosiaalisessa mediassa tapahtuvassa vastuullisuusviestinnässä yrityksen maineen vahvistamiseksi.
Tutkielma keskittyy erityisesti sankarin brändiarkkityyppiin ja sen ominaisuuksiin yrityksen
vastuullisuusviestinnässä.
Vastuullisuusviestinnän merkitys on korostunut kuluttajien kasvavien vastuullisuusodotusten myötä ja
brändiarkkityypit tarjoavat mahdollisuuden rakentaa tunteisiin vetoavaa, johdonmukaista ja uskottavaa
vastuullisuusviestintää. Kirjallisuuskatsaukseen perustuva tutkielma osoittaa, että sankarin brändiarkkityyppi
soveltuu erinomaisesti vastuullisuusviestintään sen rohkeutta, päättäväisyyttä ja haasteiden kohtaamista
korostavien arvojen ansiosta. Tutkielma korostaa brändiarkkityyppien merkitystä vastuullisuusviestinnässä,
sillä ne tarjoavat viestintään strategisen työkalun, joka auttaa yrityksiä rakentamaan tunteisiin vetoavaa ja
johdonmukaista vastuullisuusviestintää. Sosiaalisen median vuorovaikutteinen ja reaaliaikainen luonne tukee
sankarin brändiarkkityypin mukaista vastuullisuusviestintää, mutta luo samalla haasteita viestinnän aitouden
ja johdonmukaisuuden ylläpitämiselle.
Tutkielma tarjoaa kattavaa tarkastelua sankarin brändiarkkityypin hyödyntämisestä vastuullisuusviestinnässä
ja sen vaikutuksista maineeseen, mutta jatkotutkimusta tarvitaan muun muassa muiden brändiarkkityyppien
soveltuvuuden ja kulttuuristen tekijöiden vaikutusten analysoimiseksi.
yritysten sosiaalisessa mediassa tapahtuvassa vastuullisuusviestinnässä yrityksen maineen vahvistamiseksi.
Tutkielma keskittyy erityisesti sankarin brändiarkkityyppiin ja sen ominaisuuksiin yrityksen
vastuullisuusviestinnässä.
Vastuullisuusviestinnän merkitys on korostunut kuluttajien kasvavien vastuullisuusodotusten myötä ja
brändiarkkityypit tarjoavat mahdollisuuden rakentaa tunteisiin vetoavaa, johdonmukaista ja uskottavaa
vastuullisuusviestintää. Kirjallisuuskatsaukseen perustuva tutkielma osoittaa, että sankarin brändiarkkityyppi
soveltuu erinomaisesti vastuullisuusviestintään sen rohkeutta, päättäväisyyttä ja haasteiden kohtaamista
korostavien arvojen ansiosta. Tutkielma korostaa brändiarkkityyppien merkitystä vastuullisuusviestinnässä,
sillä ne tarjoavat viestintään strategisen työkalun, joka auttaa yrityksiä rakentamaan tunteisiin vetoavaa ja
johdonmukaista vastuullisuusviestintää. Sosiaalisen median vuorovaikutteinen ja reaaliaikainen luonne tukee
sankarin brändiarkkityypin mukaista vastuullisuusviestintää, mutta luo samalla haasteita viestinnän aitouden
ja johdonmukaisuuden ylläpitämiselle.
Tutkielma tarjoaa kattavaa tarkastelua sankarin brändiarkkityypin hyödyntämisestä vastuullisuusviestinnässä
ja sen vaikutuksista maineeseen, mutta jatkotutkimusta tarvitaan muun muassa muiden brändiarkkityyppien
soveltuvuuden ja kulttuuristen tekijöiden vaikutusten analysoimiseksi.