Autenttisen johtajuuden vaikutukset luottamuksen syntymiseen johtajan ja alaisen välillä
Vehkavuori, Mandi (2024-12-17)
Autenttisen johtajuuden vaikutukset luottamuksen syntymiseen johtajan ja alaisen välillä
Vehkavuori, Mandi
(17.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105234
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105234
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään autenttisen johtajuuden vaikutuksia luottamuksen syntymiseen johtajan ja alaisen välillä. Autenttinen johtajuus perustuu positiiviseen psykologiaan, ja siinä korostetaan sitä, miten itselleen autenttisena oleminen voidaan yhdistää johtajuuteen. Jotkut tutkijat katsovat, että autenttisia johtajia tarvitaan lisää, sillä nykyajan yhteiskunnassa on havaittu johtajien käyttäytyvän epäaidosti oman edun tavoittelemiseksi. Autenttinen johtajuus kannustaa alaisiakin kehittymään ja kasvattamaan itsetuntemustaan. Luottamuksella on puolestaan paljon hyötyjä organisaatiokulttuurissa ja ilman sitä olisi vaikeaa suorittaa työtehtäviä.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Aluksi on määritelty, mitä autenttisuus ja autenttinen johtajuus on. Autenttisen johtajuuden kuvauksessa on käsitelty sen piirteitä sekä johtajan toimintatapoja ja luonteenpiirteitä. Lisäksi on nostettu esille autenttisen johtajuuden haasteita ja kritiikkiä. Tutkielmassa on yritetty nostaa esille autenttisen johtajuuden sekä hyviä että huonoja puolia. Tämän jälkeen on käsitelty luottamusta ja sitä, miten luottamusta syntyy johtajan ja alaisen välillä organisaatiossa. Lopuksi on yhdistetty autenttinen johtajuus ja luottamus sekä tarkasteltu, synnyttääkö autenttinen johtajuus luottamusta johtajan ja alaisen välillä. Lisäksi on pohdittu, millaisia vaikutuksia näillä on organisaatioissa.
Tutkimuksen perusteella on havaittu, että autenttisella johtajuudella on vahvat perusteet luottamuksen syntymiseen. Kaikki katsomani artikkelit väittivät, että autenttinen johtajuus luo luottamusta. Lisäksi on tarkasteltu sitä, millaisia vaikutuksia autenttisella johtajuudella ja luottamuksella on organisaatiossa. On havaittu, että luottamus ja autenttinen johtajuus aiheuttavat parempaa suorituskykyä organisaatiossa. Suorituskyvyn parantuminen näkyy esimerkiksi työntekijöiden lisääntyneenä motivaationa, parempana yhteistyönä ja parantuneina tuloksina. Syventynyt luottamus autenttisen johtajuuden seurauksena edistää tehokkuutta ja työtyytyväisyyttä. Lisäksi sillä on havaittu olevan yhteyksiä myynnin kasvuun.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Aluksi on määritelty, mitä autenttisuus ja autenttinen johtajuus on. Autenttisen johtajuuden kuvauksessa on käsitelty sen piirteitä sekä johtajan toimintatapoja ja luonteenpiirteitä. Lisäksi on nostettu esille autenttisen johtajuuden haasteita ja kritiikkiä. Tutkielmassa on yritetty nostaa esille autenttisen johtajuuden sekä hyviä että huonoja puolia. Tämän jälkeen on käsitelty luottamusta ja sitä, miten luottamusta syntyy johtajan ja alaisen välillä organisaatiossa. Lopuksi on yhdistetty autenttinen johtajuus ja luottamus sekä tarkasteltu, synnyttääkö autenttinen johtajuus luottamusta johtajan ja alaisen välillä. Lisäksi on pohdittu, millaisia vaikutuksia näillä on organisaatioissa.
Tutkimuksen perusteella on havaittu, että autenttisella johtajuudella on vahvat perusteet luottamuksen syntymiseen. Kaikki katsomani artikkelit väittivät, että autenttinen johtajuus luo luottamusta. Lisäksi on tarkasteltu sitä, millaisia vaikutuksia autenttisella johtajuudella ja luottamuksella on organisaatiossa. On havaittu, että luottamus ja autenttinen johtajuus aiheuttavat parempaa suorituskykyä organisaatiossa. Suorituskyvyn parantuminen näkyy esimerkiksi työntekijöiden lisääntyneenä motivaationa, parempana yhteistyönä ja parantuneina tuloksina. Syventynyt luottamus autenttisen johtajuuden seurauksena edistää tehokkuutta ja työtyytyväisyyttä. Lisäksi sillä on havaittu olevan yhteyksiä myynnin kasvuun.