Suomalaisten energia-alan, teknologia-alan sekä pankki- ja vakuutusalan yritysten ihmisoikeustoimintaohjelmat
Lempinen, Sari (2024-12-18)
Suomalaisten energia-alan, teknologia-alan sekä pankki- ja vakuutusalan yritysten ihmisoikeustoimintaohjelmat
Lempinen, Sari
(18.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105465
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105465
Tiivistelmä
Työssäni käsitellään eri yritysten ihmisoikeusperiaatteiden ja -käytäntöjen eroja ja yhtäläisyyksiä eri toimialoilla, erityisesti energia-, pankki- ja vakuutus- sekä teknologiasektoreilla. Erityistä huomiota kiinnitetään yritysten vastuullisuusraporteissa esitettyihin ihmisoikeusvelvoitteisiin ja niiden toteuttamiseen liittyviin käytäntöihin.
Yritysten ihmisoikeusperiaatteet perustuvat kansainvälisiin sopimuksiin, kuten YK:n yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskeviin ohjaaviin periaatteisiin sekä ILO:n työelämän perusperiaatteisiin.
Energiaalalla keskeisimmät oikeudet liittyvät terveyteen, turvallisuuteen, syrjimättömyyteen ja orjatyön kieltoon. St1:n ja Nesteen periaatteissa korostetaan myös oikeudenmukaista palkkaa ja työaikoja. Pankki- ja vakuutusalalla, kuten Nordea ja Sampo, painottavat työntekijöiden oikeuksia ja oikeudenmukaista palkkaa. Teknologiayritykset, kuten Nokia ja TietoEvry, kiinnittävät erityistä huomiota väärinkäytöksille alttiin teknologian käyttöön.
Toimitusketjujen hallinta on erityisen tärkeää energia-alalla, jossa Neste ja St1 edellyttävät toimittajiltaan eettisten periaatteiden noudattamista. Teknologiayritykset, kuten Nokia, käyttävät ennaltaehkäisevää due diligence -prosessia tunnistaakseen ihmisoikeusriskejä toimitusketjussaan. Pankkialalla Nordea ja Sampo edellyttävät orjatyön ja pakkotyön kieltoa kaikissa toimitusketjuissa.
Yhteisesti kaikilla sektoreilla korostetaan lapsi-, pakko- ja orjatyön kieltoa sekä työntekijöiden perusoikeuksia, kuten yhdistymisvapautta ja turvallisia työoloja. Eroja ilmenee erityisesti siinä, miten yritykset toteuttavat ja valvovat näitä periaatteita, erityisesti suhteessa toimitusketjuihin ja alihankkijoihin.
Yritysten ihmisoikeusperiaatteet perustuvat kansainvälisiin sopimuksiin, kuten YK:n yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskeviin ohjaaviin periaatteisiin sekä ILO:n työelämän perusperiaatteisiin.
Energiaalalla keskeisimmät oikeudet liittyvät terveyteen, turvallisuuteen, syrjimättömyyteen ja orjatyön kieltoon. St1:n ja Nesteen periaatteissa korostetaan myös oikeudenmukaista palkkaa ja työaikoja. Pankki- ja vakuutusalalla, kuten Nordea ja Sampo, painottavat työntekijöiden oikeuksia ja oikeudenmukaista palkkaa. Teknologiayritykset, kuten Nokia ja TietoEvry, kiinnittävät erityistä huomiota väärinkäytöksille alttiin teknologian käyttöön.
Toimitusketjujen hallinta on erityisen tärkeää energia-alalla, jossa Neste ja St1 edellyttävät toimittajiltaan eettisten periaatteiden noudattamista. Teknologiayritykset, kuten Nokia, käyttävät ennaltaehkäisevää due diligence -prosessia tunnistaakseen ihmisoikeusriskejä toimitusketjussaan. Pankkialalla Nordea ja Sampo edellyttävät orjatyön ja pakkotyön kieltoa kaikissa toimitusketjuissa.
Yhteisesti kaikilla sektoreilla korostetaan lapsi-, pakko- ja orjatyön kieltoa sekä työntekijöiden perusoikeuksia, kuten yhdistymisvapautta ja turvallisia työoloja. Eroja ilmenee erityisesti siinä, miten yritykset toteuttavat ja valvovat näitä periaatteita, erityisesti suhteessa toimitusketjuihin ja alihankkijoihin.