LIIKUNNANOPETUKSEN MUODONMUUTOS – SUORITTAMISESTA OSALLISTUMISEEN
Peura, Erik (2024-12-16)
LIIKUNNANOPETUKSEN MUODONMUUTOS – SUORITTAMISESTA OSALLISTUMISEEN
Peura, Erik
(16.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105043
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105043
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella liikunnan opetussuunnitelmassa tapahtuneita muutoksia viimeisen kolmen opetussuunnitelman ajalta. Tutkielmassa keskityttiin tarkastelemaan tavoitteissa, arvioinnissa ja liikuntamuodoissa tapahtuneita muutoksia. Muutoksia tarkasteltiin alakoulun liikunnan opetussuunnitelman osalta. Tutkielman tavoitteina olivat, tarjota mahdollisuus liikunnan opettamisesta kiinnostuneille vertailla eri aikakausien liikunnan opetussuunnitelmia ja niissä tapahtuneita muutoksia sekä herättää keskustelua yleisesti liikunnanopetuksesta.
Tutkielma toteutettiin dokumenttianalyysina, jossa analysoitiin opetussuunnitelmien tekstejä ja vertailtiin niiden sisältöjä. Tuloksissa havaittiin, liikunnanopetuksen tavoitteiden pysyneen melko samankaltaisina eri vuosien opetussuunnitelmissa, vaikka yksityiskohtiin on tehty tarkennuksia ja painopisteitä on muutettu. Fyysiset tavoitteet ovat edelleen keskeisessä roolissa, mutta painotus on siirtynyt enemmän osallistumiseen ja sosiaalisiin taitoihin
Arvioinnin painotuksessa on siirrytty suoritusten arvioinnista työskentelyn ja sosiaalisten taitojen arviointiin. Formatiivinen arviointi on korvannut aiemmin liikunnan arvioinnissa käytetyn summatiivisen arvioinnin. Merkittävä lisäys arviointiin on arvosanoille 5,7,9 annetut määritelmät. Liikuntamuodot ovat säilyneet pitkälti samankaltaisina eikä merkittäviä muutoksia havaittu, mutta niidenkin arviointikriteeristöä on päivitetty.
Tutkielman tulokset tarjoavat lukijalle mahdollisuuden tarkastella liikunnan opetussuunnitelmassa tapahtuneita muutoksia kolmenkymmenen vuoden aikana.
Tutkielma toteutettiin dokumenttianalyysina, jossa analysoitiin opetussuunnitelmien tekstejä ja vertailtiin niiden sisältöjä. Tuloksissa havaittiin, liikunnanopetuksen tavoitteiden pysyneen melko samankaltaisina eri vuosien opetussuunnitelmissa, vaikka yksityiskohtiin on tehty tarkennuksia ja painopisteitä on muutettu. Fyysiset tavoitteet ovat edelleen keskeisessä roolissa, mutta painotus on siirtynyt enemmän osallistumiseen ja sosiaalisiin taitoihin
Arvioinnin painotuksessa on siirrytty suoritusten arvioinnista työskentelyn ja sosiaalisten taitojen arviointiin. Formatiivinen arviointi on korvannut aiemmin liikunnan arvioinnissa käytetyn summatiivisen arvioinnin. Merkittävä lisäys arviointiin on arvosanoille 5,7,9 annetut määritelmät. Liikuntamuodot ovat säilyneet pitkälti samankaltaisina eikä merkittäviä muutoksia havaittu, mutta niidenkin arviointikriteeristöä on päivitetty.
Tutkielman tulokset tarjoavat lukijalle mahdollisuuden tarkastella liikunnan opetussuunnitelmassa tapahtuneita muutoksia kolmenkymmenen vuoden aikana.