Augmentoidun analytiikan vaikutus liiketoiminta-analyytikon rooliin
Pietilä, Eeli (2024-12-31)
Augmentoidun analytiikan vaikutus liiketoiminta-analyytikon rooliin
Pietilä, Eeli
(31.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501133485
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501133485
Tiivistelmä
Tekoälyn kehitys on ottanut suuria harppauksia lähivuosina ja sen liiketoiminnallisten sovellusten ympärillä on paljon kiinnostusta. Toimialasta riippumatta yritykset yrittävät löytää tapoja saada kilpailuetua tekoälyteknologioista, työtehtävien tehostamisen ja kustannusten madaltamisen kautta. Yksi keino löytää kilpailuetua tekoälystä on sen soveltaminen analytiikassa.
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia, mitä augmentoitu analytiikka on ja miten sen käyttöönotto vaikuttaa liiketoiminta-analyytikon rooliin ja osaamisprofiiliin. Tutkielmassa pyritään selvittämään, mitkä ovat augmentoidun analytiikan keskeiset komponentit ja miten nämä osat vaikuttavat analyyttisiin prosesseihin. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan augmentoidun analytiikan käyttöönoton vaikutuksia liiketoiminta-analyytikon nykyisiin taitoihin sekä uusien taitovaatimusten muodostumista.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa on hyödynnetty aihetta käsitteleviä tieteellisiä artikkeleita ja muuta asiaankuuluvaa kirjallisuutta. Kirjallisuuskatsauksen avulla tutkielmaan on koottu laaja kirjo tutkimuksia, teorioita ja esimerkkejä, jotka yhdessä tarjoavat monipuolisen ja kokonaisvaltaisen näkemyksen aiheesta. Tutkimus havainnollistaa, kuinka augmentoitu analytiikka asettaa uusia vaatimuksia liiketoiminta-analyytikon teknisille kyvykkyyksille ja pehmeille taidoille sekä muokkaa analyyttistä prosessia.
Augmentoidun analytiikan hyödyntäminen liiketoiminta-analyytikon työssä mahdollistaa suurien datamäärien tehokkaan hyödyntämisen, ajaen datapohjaista päätöksentekoa organisaatiossa. Tutkimus osoittaa, että augmentoidun analytiikan integrointi yrityksen analytiikkakäytäntöihin edistää datavetoisen kulttuurin muodostumista, mutta sen onnistunut implementointi vaatii organisaatioilta sopeutumista uusiin teknologisiin vaatimuksiin sekä henkilöstön osaamisen kehittämistä.
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia, mitä augmentoitu analytiikka on ja miten sen käyttöönotto vaikuttaa liiketoiminta-analyytikon rooliin ja osaamisprofiiliin. Tutkielmassa pyritään selvittämään, mitkä ovat augmentoidun analytiikan keskeiset komponentit ja miten nämä osat vaikuttavat analyyttisiin prosesseihin. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan augmentoidun analytiikan käyttöönoton vaikutuksia liiketoiminta-analyytikon nykyisiin taitoihin sekä uusien taitovaatimusten muodostumista.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa on hyödynnetty aihetta käsitteleviä tieteellisiä artikkeleita ja muuta asiaankuuluvaa kirjallisuutta. Kirjallisuuskatsauksen avulla tutkielmaan on koottu laaja kirjo tutkimuksia, teorioita ja esimerkkejä, jotka yhdessä tarjoavat monipuolisen ja kokonaisvaltaisen näkemyksen aiheesta. Tutkimus havainnollistaa, kuinka augmentoitu analytiikka asettaa uusia vaatimuksia liiketoiminta-analyytikon teknisille kyvykkyyksille ja pehmeille taidoille sekä muokkaa analyyttistä prosessia.
Augmentoidun analytiikan hyödyntäminen liiketoiminta-analyytikon työssä mahdollistaa suurien datamäärien tehokkaan hyödyntämisen, ajaen datapohjaista päätöksentekoa organisaatiossa. Tutkimus osoittaa, että augmentoidun analytiikan integrointi yrityksen analytiikkakäytäntöihin edistää datavetoisen kulttuurin muodostumista, mutta sen onnistunut implementointi vaatii organisaatioilta sopeutumista uusiin teknologisiin vaatimuksiin sekä henkilöstön osaamisen kehittämistä.