Opettajien ylläpitämät ammatilliset sosiaalisen median tilit Instagramissa
Brendoeva, Polina; Halmajärvi, Olga (2024-12-20)
Opettajien ylläpitämät ammatilliset sosiaalisen median tilit Instagramissa
Brendoeva, Polina
Halmajärvi, Olga
(20.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501205714
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501205714
Tiivistelmä
Sosiaalisen median sisällöntuottajien yleistymisen myötä myös opettajat ovat alkaneet ylläpitämään
omia ammatillisia sosiaalisen median käyttäjätilejä Instagramissa. Opettajat kertovat tileillään omasta
ammatillisesta urasta, tuovat esille opettajan ammattiin liittyviä ajatuksia, jakavat omia ideoita ja
resursseja sekä pitävät yhteyttä opettajakollegoihinsa ilman ajan tai paikan asettamia rajoitteita.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien motiiveja sisällöntuottamisen aloittamisen ja
jatkamisen taustalla. Lisäksi tutkittiin, miten opettajat kokevat sisällöntuottajana toimimisen olevan
yhteydessä heidän työhönsä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten Instagramissa sisällöntuottajana
toimiminen on yhteydessä oppilaisiin ja heidän huoltajiinsa sekä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimukseen osallistui yhdeksän
opettajaa ympäri Suomea, jotka ylläpitävät ammatillista sosiaalisen median tiliä Instagramissa.
Aineistonkeruun hetkellä haastateltavilla opettajilla oli suuret seuraajamäärät (600–8000). Haastattelut
toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, jotka litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä
aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että opettajien motiiveina sisällöntuottamisen aloittamisen ja jatkamisen taustalla
olivat oman uran taltiointi, työhön liittyvän sisällön rajaaminen yhteen paikkaan ja verkostoituminen
muiden opettajien kanssa. Sisällöntuottamisen myötä uusiksi motiiveiksi oli muodostunut yhteistyö
yritysten kanssa sekä sosiaalisen media tarjoama mahdollisuus ammatilliseen kehitykseen ja
vaikuttamiseen. Sisällöntuottamisen avulla opettajille muodostui henkilökohtainen digitaalinen
portfolio omista työvuosista. Useammalla opettajalla sisällöntuottaminen oli muuttunut
tavoitteellisemmaksi kaupallisten yhteistöiden kautta. Sisällöntuottamisen koettiin olevan yhteydessä
opettajien ammatilliseen kehittymiseen sekä opettajien väliseen vuorovaikutukseen, sillä Instagramissa
olevat opettajien tilit toimivat kuin isona opettajahuoneena. Haasteena sisällöntuottamisessa koettiin
ajankäytön rajaaminen sekä paineet julkaisujen sisältöjen ja julkaisuaktiivisuuden suhteen. Opettajan
itsensä lisäksi sisällöntuottaminen oli pääosin positiivisesti yhteydessä oppilaisiin sekä heidän
huoltajiinsa, mutta se aiheutti opettajissa myös ristiriitaisia tunteita. Sisällöntuottamisen avulla
opettajat kokivat voivansa vaikuttaa ammattiinsa liittyviin asioihin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opettajia motivoi ja innosti sisällöntuottamisessa
monet eri tekijät. Sisällöntuottamisen koettiin tarjoavan opettajille monipuolisesti erilaisia
mahdollisuuksia ja hyötyjä opettajan työhön. Opettajien Instagram-tilit ovat yhdistelmä ammatillisen
tiedon dokumentointia, verkostoitumista kollegoiden kanssa sekä luovaa sisällöntuotantoa. Lisäksi ne
tuovat opettajuuden arkea lähemmäksi oppilaita, huoltajia ja muita seuraajia. Tutkimustulokset
osoittavat, että kyseessä on nouseva ilmiö, joka tarjoaa monia hyviä näkökulmia kasvatustieteen
tutkimuskentälle.
omia ammatillisia sosiaalisen median käyttäjätilejä Instagramissa. Opettajat kertovat tileillään omasta
ammatillisesta urasta, tuovat esille opettajan ammattiin liittyviä ajatuksia, jakavat omia ideoita ja
resursseja sekä pitävät yhteyttä opettajakollegoihinsa ilman ajan tai paikan asettamia rajoitteita.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien motiiveja sisällöntuottamisen aloittamisen ja
jatkamisen taustalla. Lisäksi tutkittiin, miten opettajat kokevat sisällöntuottajana toimimisen olevan
yhteydessä heidän työhönsä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten Instagramissa sisällöntuottajana
toimiminen on yhteydessä oppilaisiin ja heidän huoltajiinsa sekä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimukseen osallistui yhdeksän
opettajaa ympäri Suomea, jotka ylläpitävät ammatillista sosiaalisen median tiliä Instagramissa.
Aineistonkeruun hetkellä haastateltavilla opettajilla oli suuret seuraajamäärät (600–8000). Haastattelut
toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, jotka litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä
aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että opettajien motiiveina sisällöntuottamisen aloittamisen ja jatkamisen taustalla
olivat oman uran taltiointi, työhön liittyvän sisällön rajaaminen yhteen paikkaan ja verkostoituminen
muiden opettajien kanssa. Sisällöntuottamisen myötä uusiksi motiiveiksi oli muodostunut yhteistyö
yritysten kanssa sekä sosiaalisen media tarjoama mahdollisuus ammatilliseen kehitykseen ja
vaikuttamiseen. Sisällöntuottamisen avulla opettajille muodostui henkilökohtainen digitaalinen
portfolio omista työvuosista. Useammalla opettajalla sisällöntuottaminen oli muuttunut
tavoitteellisemmaksi kaupallisten yhteistöiden kautta. Sisällöntuottamisen koettiin olevan yhteydessä
opettajien ammatilliseen kehittymiseen sekä opettajien väliseen vuorovaikutukseen, sillä Instagramissa
olevat opettajien tilit toimivat kuin isona opettajahuoneena. Haasteena sisällöntuottamisessa koettiin
ajankäytön rajaaminen sekä paineet julkaisujen sisältöjen ja julkaisuaktiivisuuden suhteen. Opettajan
itsensä lisäksi sisällöntuottaminen oli pääosin positiivisesti yhteydessä oppilaisiin sekä heidän
huoltajiinsa, mutta se aiheutti opettajissa myös ristiriitaisia tunteita. Sisällöntuottamisen avulla
opettajat kokivat voivansa vaikuttaa ammattiinsa liittyviin asioihin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opettajia motivoi ja innosti sisällöntuottamisessa
monet eri tekijät. Sisällöntuottamisen koettiin tarjoavan opettajille monipuolisesti erilaisia
mahdollisuuksia ja hyötyjä opettajan työhön. Opettajien Instagram-tilit ovat yhdistelmä ammatillisen
tiedon dokumentointia, verkostoitumista kollegoiden kanssa sekä luovaa sisällöntuotantoa. Lisäksi ne
tuovat opettajuuden arkea lähemmäksi oppilaita, huoltajia ja muita seuraajia. Tutkimustulokset
osoittavat, että kyseessä on nouseva ilmiö, joka tarjoaa monia hyviä näkökulmia kasvatustieteen
tutkimuskentälle.