Transmediaalinen maailmanrakennus Warcraft-universumissa
Iisakkila, Niklas (2024-12-18)
Transmediaalinen maailmanrakennus Warcraft-universumissa
Iisakkila, Niklas
(18.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501205739
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501205739
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma, ”Transmediaalinen maailmanrakennus Warcraft-universumissa”, tarkastelee, kuinka Warcraft-teosten transmediaaliset elementit pyrkivät rakentamaan yhtenäisen ja immersiivisen fiktiivisen maailman. Tutkielma keskittyy Blizzard Entertainmentin World of Warcraft -verkkoroolipeliin sekä Courtney Alamedan romaaniin War of the Scaleborn (2023) ja Richard A. Knaakin romaaniin Dawn of the Aspects (2013). Työssä analysoidaan kertomuksen rakenteita transmediaalisessa ympäristössä ja maailmanrakennusta.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu transmediaalisuudesta, retorisesta kertomusteoriasta, kognitiivisesta kirjallisuudentutkimuksesta sekä genretutkimuksesta. Näiden teoreettisten viitekehysten kautta tutkielma analysoi, kuinka eri medioiden kerronta täydentää toisiaan. Tutkielma laajentaa medioiden välistä tutkimusta myös lukijan rooliin ja käsittelee, millaisia tietoja ja odotuksia teosten tekijä edellyttää lukijalta syvällisen kokemuksen rakentumiseksi. Immersio asettuu myös merkittävään asemaan nykyisessä kognitiivisessa ja kertomusteoreettisessa diskurssissa. Tästä syystä tutkielma käsittelee myös sitä, kuinka teosten retoriikan rakenteilla luodaan immersiivinen kokemus. Lisäksi tutkielma tarkastelee, kuinka fantasiagenren konventiot vaikuttavat maailmanrakennukseen.
Tutkielma osoittaa, että Warcraft-universumi edustaa transmediaalista tarinankerrontaa, jossa eri medioiden kerronta pyrkii luomaan yhtenäisen ja syvällisen fiktiivisen maailman. Tarinamaailman yhtenäisyyttä valvoo pelistudio Blizzard Entertainment, joka on myös vastuussa yhtenäisen maailman rakentumisessa. Teosten kertomusten verkosto palkitsee lukija-pelaajan tekstien välistä ymmärrystä ja syventää kokemusta aikaisempien tietojen avulla. Tutkielma esittää, kuinka teosten transmediaalisuuteen keskittyvät retoriset rakenteet vahvistavat kokijoiden sitoutumista maailmaan. Näin tutkielma korostaa retorisia keinoja, genrekonventioita ja käyttäjän aktiivista osallistumista transmediaalisen universumin rakentumisessa.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu transmediaalisuudesta, retorisesta kertomusteoriasta, kognitiivisesta kirjallisuudentutkimuksesta sekä genretutkimuksesta. Näiden teoreettisten viitekehysten kautta tutkielma analysoi, kuinka eri medioiden kerronta täydentää toisiaan. Tutkielma laajentaa medioiden välistä tutkimusta myös lukijan rooliin ja käsittelee, millaisia tietoja ja odotuksia teosten tekijä edellyttää lukijalta syvällisen kokemuksen rakentumiseksi. Immersio asettuu myös merkittävään asemaan nykyisessä kognitiivisessa ja kertomusteoreettisessa diskurssissa. Tästä syystä tutkielma käsittelee myös sitä, kuinka teosten retoriikan rakenteilla luodaan immersiivinen kokemus. Lisäksi tutkielma tarkastelee, kuinka fantasiagenren konventiot vaikuttavat maailmanrakennukseen.
Tutkielma osoittaa, että Warcraft-universumi edustaa transmediaalista tarinankerrontaa, jossa eri medioiden kerronta pyrkii luomaan yhtenäisen ja syvällisen fiktiivisen maailman. Tarinamaailman yhtenäisyyttä valvoo pelistudio Blizzard Entertainment, joka on myös vastuussa yhtenäisen maailman rakentumisessa. Teosten kertomusten verkosto palkitsee lukija-pelaajan tekstien välistä ymmärrystä ja syventää kokemusta aikaisempien tietojen avulla. Tutkielma esittää, kuinka teosten transmediaalisuuteen keskittyvät retoriset rakenteet vahvistavat kokijoiden sitoutumista maailmaan. Näin tutkielma korostaa retorisia keinoja, genrekonventioita ja käyttäjän aktiivista osallistumista transmediaalisen universumin rakentumisessa.