Geogebra-ohjelmistoon liittyvistä virheistä ylioppilaskirjoitusten geometrian tehtävissä
Mäenpää, Sini (2025-01-08)
Geogebra-ohjelmistoon liittyvistä virheistä ylioppilaskirjoitusten geometrian tehtävissä
Mäenpää, Sini
(08.01.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501205477
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501205477
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia virheitä Geogebra-ohjelmistolla ylioppilaskokeiden geometrian tehtävissä yleisimmin tehdään. Geometria on keskeinen osa matematiikan opetusta, ja sen hallinta edistää opiskelijoiden matemaattista ajattelua sekä loogista päättelykykyä. Teknologian rooli matematiikan opetuksessa on kasvanut merkittävästi, erityisesti sähköisten ylioppilaskokeiden myötä, ja Geogebra on yksi laajasti käytetyistä välineistä. Kuitenkin ohjelmistojen käyttö voi johtaa virheisiin, erityisesti silloin, kun opiskelijat eivät täysin ymmärrä ohjelmiston toimintaa tai matematiikan käsitteitä.
Tutkimus perustuu kolmeen geometrian tehtävään sähköisistä ylioppilaskokeista vuosilta 2020–2021, ja analysoi niitä vastauksia, joissa Geogebra on ollut osa ratkaisuprosessia. Analysoitava aineisto on saatu Ylioppilastutkintolautakunnan tutkimuskäyttöön luovuttamasta korpusaineistosta, joka sisältää 100 satunnaisesti valittua anonyymia vastausta kustakin tarkasteltavasta tehtävästä. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa yleisimmät virheet ja arvioida niiden taustalla olevia syitä.
Yleisimmät virheluokat tutkimuksessa olivat virheellisesti piirretty kuvio, puutteellinen dokumentointi ja selitykset, geometrinen virhe, virheellinen laskentaprosessi sekä Geogebra-ohjelmistosta saadun tuloksen soveltaminen.
Tyypillisiä virheitä olivat esimerkiksi kuvakaappaukset ilman perusteluja, selityksiä tai komentoja sekä virheelliset käsitykset siitä, minkä muotoisista osista kuvio koostuu. Lisäksi yleisiä virheitä olivat vastausten antaminen epätarkkoina arvioina ja väärin mitatut kulmat.
Tutkimus perustuu kolmeen geometrian tehtävään sähköisistä ylioppilaskokeista vuosilta 2020–2021, ja analysoi niitä vastauksia, joissa Geogebra on ollut osa ratkaisuprosessia. Analysoitava aineisto on saatu Ylioppilastutkintolautakunnan tutkimuskäyttöön luovuttamasta korpusaineistosta, joka sisältää 100 satunnaisesti valittua anonyymia vastausta kustakin tarkasteltavasta tehtävästä. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa yleisimmät virheet ja arvioida niiden taustalla olevia syitä.
Yleisimmät virheluokat tutkimuksessa olivat virheellisesti piirretty kuvio, puutteellinen dokumentointi ja selitykset, geometrinen virhe, virheellinen laskentaprosessi sekä Geogebra-ohjelmistosta saadun tuloksen soveltaminen.
Tyypillisiä virheitä olivat esimerkiksi kuvakaappaukset ilman perusteluja, selityksiä tai komentoja sekä virheelliset käsitykset siitä, minkä muotoisista osista kuvio koostuu. Lisäksi yleisiä virheitä olivat vastausten antaminen epätarkkoina arvioina ja väärin mitatut kulmat.