Kuka hallitsee narratiivia? The United Stand ja faninäkökulma jalkapallojournalismissa
Åkesson, Jonatan (2025-01-14)
Kuka hallitsee narratiivia? The United Stand ja faninäkökulma jalkapallojournalismissa
Åkesson, Jonatan
(14.01.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501205271
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501205271
Tiivistelmä
Fanijournalismin nousu on vaikuttanut perinteisen median asemaan muuttamalla tapoja, joilla jalkapallojournalismia kulutetaan ja tuotetaan. Tutkielmassani tutkin fanituotetun ja perinteisen median narratiivien eroja jalkapalloseura Manchester Unitedin lokakuun 2024 managerinvaihdoksen kautta. Keskiössä ovat fanien ylläpitämä YouTube-kanava The United Stand sekä perinteisen median edustaja Sky Sports News. Tutkin, miten fanituotetun median narratiivit poikkeavat perinteisen median narratiiveista, ja millaisia vaikutuksia eroilla on fanien yhteisöllisyyteen sekä käsityksiin kannattamastaan joukkueesta.
Tutkielmani aineisto koostuu viidestä YouTube-videosta, joista kolme on The United Stand -kanavalta ja kaksi Sky Sports Premier League -kanavalta. Videoilla analysoidaan Manchester Unitedin managerinvaihdoksen syitä ja seurauksia. Valitsin aineiston videot siten, että ne edustavat mahdollisimman selkeästi fanituotetun ja perinteisen median ominaispiirteiden ja narratiivien eroja. Tutkielmassani hyödynnän kertomuksen tutkimusta metodologisena viitekehyksenä. Varsinaisena tutkimusmenetelmänä käytän narratiivista analyysiä, jonka avulla analysoin valitsemieni medioiden kerronnallisia keinoja. Tarkastelen videoiden kerronnallisia rakenteita, kuten tunteisiin vetoavia elementtejä, draaman kaarta sekä konflikteja. Teoreettinen viitekehys pohjautuu fanikulttuurin ja narratiivien tutkimukseen.
Analyysin perusteella fanituotetun median narratiiveissa korostuvat fani-identiteetti, subjektiivinen ilmaisu sekä yhteisöllisyys. Perinteisen median narratiiveissa pyritään objektiivisuuteen, vaikka kerrotut kertomukset ilmentävätkin fanituotetun median tavoin ideologisesti värittyneitä narratiiveja. Fanien tuottama sisältö vetoaa yleisön tunteisiin osallistaen faneja aktiiviseen keskusteluun Manchester Unitedista. Perinteinen media ei niinkään ilmennä fanien mielipiteitä, vaan keskittyy vakiintuneiden auktoriteettien – kuten entisten pelaajien – asiantuntija-analyyseihin. Fanituotettu media laajentaa tiedonvälityksen näkökulmia tarjoamalla alustan fanien mielipiteille, jotka perinteisessä mediassa jäävät usein marginaaliin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että fanituotettu media haastaa perinteisen median hegemonian tarjoamalla yhteisölähtöisiä tulkintoja sekä reagoimalla nopeasti Manchester Unitedin ympärillä käytävään keskusteluun, huhuihin ja virallisiin uutisiin. Johtopäätöksenä esitän, että fanituotettu media täydentää perinteistä mediaa lisäämällä dialogisuutta ja monimuotoisuutta jalkapallojournalismin kentälle.
Tutkielmani aineisto koostuu viidestä YouTube-videosta, joista kolme on The United Stand -kanavalta ja kaksi Sky Sports Premier League -kanavalta. Videoilla analysoidaan Manchester Unitedin managerinvaihdoksen syitä ja seurauksia. Valitsin aineiston videot siten, että ne edustavat mahdollisimman selkeästi fanituotetun ja perinteisen median ominaispiirteiden ja narratiivien eroja. Tutkielmassani hyödynnän kertomuksen tutkimusta metodologisena viitekehyksenä. Varsinaisena tutkimusmenetelmänä käytän narratiivista analyysiä, jonka avulla analysoin valitsemieni medioiden kerronnallisia keinoja. Tarkastelen videoiden kerronnallisia rakenteita, kuten tunteisiin vetoavia elementtejä, draaman kaarta sekä konflikteja. Teoreettinen viitekehys pohjautuu fanikulttuurin ja narratiivien tutkimukseen.
Analyysin perusteella fanituotetun median narratiiveissa korostuvat fani-identiteetti, subjektiivinen ilmaisu sekä yhteisöllisyys. Perinteisen median narratiiveissa pyritään objektiivisuuteen, vaikka kerrotut kertomukset ilmentävätkin fanituotetun median tavoin ideologisesti värittyneitä narratiiveja. Fanien tuottama sisältö vetoaa yleisön tunteisiin osallistaen faneja aktiiviseen keskusteluun Manchester Unitedista. Perinteinen media ei niinkään ilmennä fanien mielipiteitä, vaan keskittyy vakiintuneiden auktoriteettien – kuten entisten pelaajien – asiantuntija-analyyseihin. Fanituotettu media laajentaa tiedonvälityksen näkökulmia tarjoamalla alustan fanien mielipiteille, jotka perinteisessä mediassa jäävät usein marginaaliin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että fanituotettu media haastaa perinteisen median hegemonian tarjoamalla yhteisölähtöisiä tulkintoja sekä reagoimalla nopeasti Manchester Unitedin ympärillä käytävään keskusteluun, huhuihin ja virallisiin uutisiin. Johtopäätöksenä esitän, että fanituotettu media täydentää perinteistä mediaa lisäämällä dialogisuutta ja monimuotoisuutta jalkapallojournalismin kentälle.