Koira osana asiakaskohtaamista : Kirjallisuuskatsaus ammatilliseen eläinavusteiseen työhön sosiaali- ja terveysalalla
Rautio, Jemina (2025-01-10)
Koira osana asiakaskohtaamista : Kirjallisuuskatsaus ammatilliseen eläinavusteiseen työhön sosiaali- ja terveysalalla
Rautio, Jemina
(10.01.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501205030
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501205030
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää miten koiran läsnäolo vaikuttaa vuorovaikutukseen
asiakastapaamisen aikana. Kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka sisältää abduktiivisen
sisällönanalyysin. Aineistoksi valikoitui 11 artikkelia useasta eri maasta. Tarkastelussa hyödynnettiin
Hautamäen ja Vierimaan (2021) esittämää hoivan verkostoa, jonka pohjalta muodostettiin uusi malli.
Se sisälsi viisi luokkaa: ”Katsekontakti ja kosketus koiran kanssa”, ”Fysiologiset reaktiot”,
”Asiakkaan luottamus koiraan”, ”Luottamus työntekijään” ja ”Sanat ja teot löytyvät”. Näiden avulla
lähdettiin aineistopohjaisesti vastaamaan tutkimuskysymykseen.
Kirjallisuuden perusteella koiran havaittiin madaltavan työskentelyn aloittamisen kynnystä sekä
motivoivan ja sitovan asiakasta kuntoutusprosessiin. Tämän nähtiin tuovan lohtua sekä vähentävän
ahdistuksen oireita. Koiran koettiin olevan kuin ystävä tai kumppani, joka ei arvotellut tai omaksunut
ennakkoluuloja asiakasta kohtaan. Koiran kuvailtiin olevan kuin sosiaalinen edistäjä tai jäänmurtaja,
jonka ansiosta kommunikaatio tapahtui luontevammin. Asiakas pystyi esimerkiksi varhaisemmassa
vaiheessa avautumaan vaikeista kokemuksistaan työntekijälle. Lisäksi koiraa pystyttiin hyödyntämään
siirtymäobjektina tai ihmisen korvaajana tilanteissa, joissa asiakkaan ei ollut soveliasta esimerkiksi
halata työntekijää. Fysiologisesti koiran läsnäolo lisäsi asiakkaan mielihyvähormonien, kuten
oksitosiinin ja serotoniinin tuotantoa. Lisäksi havaittiin suurempaa aktivaatiota etuotsalohkossa,
affektioon ja sitoutumiseen liittyvien neurokemikaalien lisääntymistä sekä kortisolitasojen laskua.
Fysiologiset elementit ovat tärkeitä emotionaalisen ja sosiaalisen toiminnan prosesseissa, mikä tekee
niistä keskeisiä tarkastellessa vuorovaikutusta eläinavuisessa työskentelyssä.
Säästötoimenpiteiden myötä on suoritettu useita leikkauksia ja suunnitelmia, jotka kohdistuvat
erityisesti sosiaali- ja terveysalalle. Tämän vuoksi on oleellista pohtia ja etsiä kustannustehokkaita
vaihtoehtoja, jotka mahdollistaisivat ihmisten kokonaisvaltaisen terveyden kohentumisen suhteellisen
edullisesti. Lisäksi yhä useampi toivoo monimuotoisempia hoitokeinoja, jotka eivät sisällä lääkkeitä
ainoana pääasiallisena hoitomuotona. Koiran tuominen osaksi työskentelyä saattaa olla
kustannustehokas ratkaisu, joka voi tarjota tarvittavan ja lääkkeettömän lisän hoitoon. Tämän
tutkielman tarkoituksena oli esittää koiran läsnäolon tuomia etuja sosiaali- ja terveysalalle
asiakastapaamisen vuorovaikutusprosessin kautta.
asiakastapaamisen aikana. Kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka sisältää abduktiivisen
sisällönanalyysin. Aineistoksi valikoitui 11 artikkelia useasta eri maasta. Tarkastelussa hyödynnettiin
Hautamäen ja Vierimaan (2021) esittämää hoivan verkostoa, jonka pohjalta muodostettiin uusi malli.
Se sisälsi viisi luokkaa: ”Katsekontakti ja kosketus koiran kanssa”, ”Fysiologiset reaktiot”,
”Asiakkaan luottamus koiraan”, ”Luottamus työntekijään” ja ”Sanat ja teot löytyvät”. Näiden avulla
lähdettiin aineistopohjaisesti vastaamaan tutkimuskysymykseen.
Kirjallisuuden perusteella koiran havaittiin madaltavan työskentelyn aloittamisen kynnystä sekä
motivoivan ja sitovan asiakasta kuntoutusprosessiin. Tämän nähtiin tuovan lohtua sekä vähentävän
ahdistuksen oireita. Koiran koettiin olevan kuin ystävä tai kumppani, joka ei arvotellut tai omaksunut
ennakkoluuloja asiakasta kohtaan. Koiran kuvailtiin olevan kuin sosiaalinen edistäjä tai jäänmurtaja,
jonka ansiosta kommunikaatio tapahtui luontevammin. Asiakas pystyi esimerkiksi varhaisemmassa
vaiheessa avautumaan vaikeista kokemuksistaan työntekijälle. Lisäksi koiraa pystyttiin hyödyntämään
siirtymäobjektina tai ihmisen korvaajana tilanteissa, joissa asiakkaan ei ollut soveliasta esimerkiksi
halata työntekijää. Fysiologisesti koiran läsnäolo lisäsi asiakkaan mielihyvähormonien, kuten
oksitosiinin ja serotoniinin tuotantoa. Lisäksi havaittiin suurempaa aktivaatiota etuotsalohkossa,
affektioon ja sitoutumiseen liittyvien neurokemikaalien lisääntymistä sekä kortisolitasojen laskua.
Fysiologiset elementit ovat tärkeitä emotionaalisen ja sosiaalisen toiminnan prosesseissa, mikä tekee
niistä keskeisiä tarkastellessa vuorovaikutusta eläinavuisessa työskentelyssä.
Säästötoimenpiteiden myötä on suoritettu useita leikkauksia ja suunnitelmia, jotka kohdistuvat
erityisesti sosiaali- ja terveysalalle. Tämän vuoksi on oleellista pohtia ja etsiä kustannustehokkaita
vaihtoehtoja, jotka mahdollistaisivat ihmisten kokonaisvaltaisen terveyden kohentumisen suhteellisen
edullisesti. Lisäksi yhä useampi toivoo monimuotoisempia hoitokeinoja, jotka eivät sisällä lääkkeitä
ainoana pääasiallisena hoitomuotona. Koiran tuominen osaksi työskentelyä saattaa olla
kustannustehokas ratkaisu, joka voi tarjota tarvittavan ja lääkkeettömän lisän hoitoon. Tämän
tutkielman tarkoituksena oli esittää koiran läsnäolon tuomia etuja sosiaali- ja terveysalalle
asiakastapaamisen vuorovaikutusprosessin kautta.