Paikkasidonnainen taide vailla paikkaansa : Hilma af Klintin Kymmenen suurinta toteutumatta jääneessä temppelissään
Paavola, Viola (2024-12-17)
Paikkasidonnainen taide vailla paikkaansa : Hilma af Klintin Kymmenen suurinta toteutumatta jääneessä temppelissään
Paavola, Viola
(17.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501226312
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501226312
Tiivistelmä
Tutkin kandidaatintutkielmassani Hilma af Klintin (1862–1944) Temppelimaalausten sarjaan
kuuluvien Kymmenen suurimman (1907) tilallista kokemista. Af Klintin Temppelimaalaukset
syntyivät tilallisen kontekstinsa ehdoilla. Temppelimaalauksiin kuuluvat Kymmenen suurinta luotiin
suunnitteilla olleeseen esoteeriseen temppeliin, jota ei kuitenkaan koskaan rakennettu.
Pohdin tutkielmassani, kuinka paikkasidonnaisen taiteen tilallinen konteksti voidaan luoda uudelleen
erilaisiin lokaatioihin sekä sitä, kuinka tietty paikka tai sen puute vaikuttaa teoskokemukseen.
Keskityn tutkimuksessani Kymmenen suurimman installointiin Lontoon Tate Modernissa (20.4. –
3.9.2023) ja Solomon R. Guggenheim -museossa New Yorkissa (12.10.2018–23.4.2019) sekä Af
Klintin toteutumatta jääneen suunnitelman temppelirakennuksessa, jonne teokset oli alun perin määrä
sijoittaa. Siinä missä olen itse vieraillut Tate Modernin näyttelyssä, tutkin Guggenheim -museota
kuva- ja videomateriaalin pohjalta. Maurice Merleau-Pontyn myöhempään tuotantoon, lähinnä vuonna 1964 julkaistuun esseeseen Silmä ja Mieli, perustuva fenomenologinen lähestymistapani osoittaa, kuinka teosten installaatio osallistaa
Kymmenen suurimman kokijan osaksi teosten merkitysten muotoutumista. Hyödynnän tutkielmassani
aiempaa tilallisuudesta ja paikkasidonnaisuudesta tehtyä tutkimusta, joka perustuu pitkälti Miwon
Kwonin tekemään tutkimukseen. Laaja ymmärrykseni paikkasidonnaisuudesta ja tilallisuudesta
vahvistaa käsitystä teosten tilallisuuden muodostumisesta sijaintipaikan lisäksi esimerkiksi
kulttuurisesta, institutionaalisesta tai kokemuksellisesta kehyksestä. Esitän tutkimuksessani, että af
Klintin Temppelimaalausten paikkasidonnaisuus voi toteutua monenlaisissa tiloissa.
kuuluvien Kymmenen suurimman (1907) tilallista kokemista. Af Klintin Temppelimaalaukset
syntyivät tilallisen kontekstinsa ehdoilla. Temppelimaalauksiin kuuluvat Kymmenen suurinta luotiin
suunnitteilla olleeseen esoteeriseen temppeliin, jota ei kuitenkaan koskaan rakennettu.
Pohdin tutkielmassani, kuinka paikkasidonnaisen taiteen tilallinen konteksti voidaan luoda uudelleen
erilaisiin lokaatioihin sekä sitä, kuinka tietty paikka tai sen puute vaikuttaa teoskokemukseen.
Keskityn tutkimuksessani Kymmenen suurimman installointiin Lontoon Tate Modernissa (20.4. –
3.9.2023) ja Solomon R. Guggenheim -museossa New Yorkissa (12.10.2018–23.4.2019) sekä Af
Klintin toteutumatta jääneen suunnitelman temppelirakennuksessa, jonne teokset oli alun perin määrä
sijoittaa. Siinä missä olen itse vieraillut Tate Modernin näyttelyssä, tutkin Guggenheim -museota
kuva- ja videomateriaalin pohjalta. Maurice Merleau-Pontyn myöhempään tuotantoon, lähinnä vuonna 1964 julkaistuun esseeseen Silmä ja Mieli, perustuva fenomenologinen lähestymistapani osoittaa, kuinka teosten installaatio osallistaa
Kymmenen suurimman kokijan osaksi teosten merkitysten muotoutumista. Hyödynnän tutkielmassani
aiempaa tilallisuudesta ja paikkasidonnaisuudesta tehtyä tutkimusta, joka perustuu pitkälti Miwon
Kwonin tekemään tutkimukseen. Laaja ymmärrykseni paikkasidonnaisuudesta ja tilallisuudesta
vahvistaa käsitystä teosten tilallisuuden muodostumisesta sijaintipaikan lisäksi esimerkiksi
kulttuurisesta, institutionaalisesta tai kokemuksellisesta kehyksestä. Esitän tutkimuksessani, että af
Klintin Temppelimaalausten paikkasidonnaisuus voi toteutua monenlaisissa tiloissa.