Nuorten aikuisten talousosaaminen : Kasvatustieteen opiskelijoiden näkökulmasta
Kylä-Uuppo, Laura (2025-01-21)
Nuorten aikuisten talousosaaminen : Kasvatustieteen opiskelijoiden näkökulmasta
Kylä-Uuppo, Laura
(21.01.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501277039
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501277039
Tiivistelmä
Talousosaaminen on tärkeä taito, joka vaikuttaa yksilön arjen hallintaan ja hyvinvointiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan nuorten aikuisten talousosaamista Turun yliopiston kasvatustieteiden opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten opiskelijat kokevat peruskoulun ja lukion tarjoaman talousopetuksen riittävyyden, millainen rooli perheellä ja kaveripiirillä on heidän taloudellisten taitojensa kehittymisessä ja mitä haasteita he ovat kohdanneet täysi-ikäisyyden jälkeisessä taloudenhallinnassa.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä ja laadullista analyysia, ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Tulokset osoittavat, että koulun tarjoama talousopetus koetaan yleisesti pinnalliseksi ja teoreettiseksi. Käytännönläheisten taitojen, kuten budjetoinnin, laskujen maksamisen ja verotuksen opettamisen, nähtiin olevan puutteellista. Perheellä ja kaveripiirillä oli merkittävä rooli taloustaitojen oppimisessa. Perheen vaikutus ilmeni erityisesti säästämisen ja vastuullisen kuluttamisen oppimisena, kun taas kaveripiiri tarjosi vertaistukea ja käytännön neuvoja esimerkiksi sijoittamiseen ja sosiaalietuuksien hakemiseen.
Täysi-ikäisyyden jälkeiset haasteet, kuten verotuksen ja sosiaalietuuksien monimutkaisuus, korostavat koulun talousopetuksen kehittämisen tarvetta. Tutkimus osoittaa, että nuoret aikuiset kaipaavat konkreettisia ja arjen tarpeisiin vastaavia taloustaitojen opetusmenetelmiä. Näin talousopetus voisi paremmin valmistaa heitä itsenäiseen elämään ja taloudenhallinnan haasteisiin. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää talousopetuksen kehittämisessä sekä koulutuksen että perheiden tukena.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä ja laadullista analyysia, ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Tulokset osoittavat, että koulun tarjoama talousopetus koetaan yleisesti pinnalliseksi ja teoreettiseksi. Käytännönläheisten taitojen, kuten budjetoinnin, laskujen maksamisen ja verotuksen opettamisen, nähtiin olevan puutteellista. Perheellä ja kaveripiirillä oli merkittävä rooli taloustaitojen oppimisessa. Perheen vaikutus ilmeni erityisesti säästämisen ja vastuullisen kuluttamisen oppimisena, kun taas kaveripiiri tarjosi vertaistukea ja käytännön neuvoja esimerkiksi sijoittamiseen ja sosiaalietuuksien hakemiseen.
Täysi-ikäisyyden jälkeiset haasteet, kuten verotuksen ja sosiaalietuuksien monimutkaisuus, korostavat koulun talousopetuksen kehittämisen tarvetta. Tutkimus osoittaa, että nuoret aikuiset kaipaavat konkreettisia ja arjen tarpeisiin vastaavia taloustaitojen opetusmenetelmiä. Näin talousopetus voisi paremmin valmistaa heitä itsenäiseen elämään ja taloudenhallinnan haasteisiin. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää talousopetuksen kehittämisessä sekä koulutuksen että perheiden tukena.