Monikulttuurisuuden kohtaaminen sosiaalityön opinnoissa : Kirjallisuuskatsaus kulttuurisen kompetenssin merkityksestä ja kehittämisestä
Tanninen, Hilja (2025-01-22)
Monikulttuurisuuden kohtaaminen sosiaalityön opinnoissa : Kirjallisuuskatsaus kulttuurisen kompetenssin merkityksestä ja kehittämisestä
Tanninen, Hilja
(22.01.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501277183
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501277183
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen monikulttuurisuuden kohtaamista sosiaalityön opinnoissa. Tarkempana rajauksena lähestyn aihetta kulttuurisen kompetenssin konseptin ohjaamana. Etsin vastauksia siihen, miten kulttuurinen kompetenssi ilmenee sosiaalityön opinnoissa ja millaisia kulttuurisen kompetenssin näkökulmia koulutuksessa tulisi huomioida. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja aineistonani toimii kahdeksan vertaisarvioitua artikkelia, jotka käsittelevät kulttuurisen kompetenssin konseptia. Analyysimenetelmänä hyödynnän teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustulokseni osoittavat, miten kulttuurinen kompetenssi on saavuttanut keskeisen aseman sosiaalityön koulutuksessa. Konseptille ei kuitenkaan ole yksiselitteistä määritelmää, joten sitä tarkastellaan aineistossa niin myönteisestä kuin kriittisestäkin näkökulmasta. Tulosten mukaan eri toimijat määrittävät yhdessä millaisia kulttuurisen kompetenssin näkökulmia koulutuksessa huomioidaan. Konseptin kehityksessä keskeisinä näkökulmina pidetään muun muassa kulttuuriosaamisen monipuolista käsittelyä eri kursseilla ja sitä, että koulutuksessa tulee korostaa itsereflektion merkitystä.
Analyysini mukaan kulttuurisen kompetenssin konseptissa tärkeimpänä tavoitteena on ohjata opiskelijat kohti elämänmittaista oppimisprosessia. Aiemmat tutkimukset tukevat tuloksiani siitä, että koulutuksen tulee kehittyä jatkuvasti maailman muuttuessa. Tutkimustulokseni viittaavat siihen, että sosiaalityön koulutuksesta tarvitaan lisää tutkimusta etenkin Suomen kontekstista.
Tutkimustulokseni osoittavat, miten kulttuurinen kompetenssi on saavuttanut keskeisen aseman sosiaalityön koulutuksessa. Konseptille ei kuitenkaan ole yksiselitteistä määritelmää, joten sitä tarkastellaan aineistossa niin myönteisestä kuin kriittisestäkin näkökulmasta. Tulosten mukaan eri toimijat määrittävät yhdessä millaisia kulttuurisen kompetenssin näkökulmia koulutuksessa huomioidaan. Konseptin kehityksessä keskeisinä näkökulmina pidetään muun muassa kulttuuriosaamisen monipuolista käsittelyä eri kursseilla ja sitä, että koulutuksessa tulee korostaa itsereflektion merkitystä.
Analyysini mukaan kulttuurisen kompetenssin konseptissa tärkeimpänä tavoitteena on ohjata opiskelijat kohti elämänmittaista oppimisprosessia. Aiemmat tutkimukset tukevat tuloksiani siitä, että koulutuksen tulee kehittyä jatkuvasti maailman muuttuessa. Tutkimustulokseni viittaavat siihen, että sosiaalityön koulutuksesta tarvitaan lisää tutkimusta etenkin Suomen kontekstista.