Sosiaalityön asiantuntijuus opiskeluhuollossa : Kirjallisuuskatsaus sosiaalityön mahdollisuuksista ja haasteista oppilaiden mielenterveyden edistämisessä opiskeluhuollossa
Bergholm, Catrin (2025-01-22)
Sosiaalityön asiantuntijuus opiskeluhuollossa : Kirjallisuuskatsaus sosiaalityön mahdollisuuksista ja haasteista oppilaiden mielenterveyden edistämisessä opiskeluhuollossa
Bergholm, Catrin
(22.01.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501297854
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501297854
Tiivistelmä
Nuorten mielenterveysongelmien lisääntyminen ja mielenterveyspalveluiden korostunut tarve ovat herättäneet laajaa yhteiskunnallista keskustelua viime vuosikymmeninä. Mielenterveyshäiriöt, kuten ahdistus- ja masennus, vaikuttavat merkittävästi nuorten toimintakykyyn, ja niiden arvioidaan olevan yksi merkittävimmistä tekijöistä, jotka kuormittavat nuorten terveyttä. Nuorten yleisimpiä oireita ovat ahdistuneisuus, masennus, stressi, uniongelmat ja itsetunnon puute. Mielenterveyspalveluiden korostunut tarve on seurausta lisääntyneestä tietoisuudesta ja avun hakemisen yleistymisestä. Koulun opiskeluhuolto on tärkeä resurssi mielenterveysongelmien hoidossa ja mielen hyvinvoinnin edistämisessä. Opiskeluhuollossa koulukuraattori on keskeisessä roolissa oppilaiden hyvinvoinnin edistämisessä.
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia sosiaalityön asiantuntijuutta opiskeluhuollon kontekstissa. Lisäksi tutkielma tarkastelee sosiaalityön mahdollisuuksia ja haasteita oppilaiden mielenterveyden edistämisessä opiskeluhuollossa. Tavoitteena on ottaa selvää sosiaalityön toimijuudesta opiskeluhuollon monitahoisessa kokonaisuudessa, sekä tutkia sitä, miten sosiaalityöntekijät voivat edistää oppilaiden mielenterveyttä. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineisto koostuu kahdeksasta vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista Suomesta, Ruotsista ja Norjasta vuosilta 2016–2024.
Sosiaalityön asiantuntijuus näyttäytyy avoimena ja osallistavana toimintana opiskeluhuollossa. Sosiaalityöntekijöiden erityisosaaminen korostuu moniammatillisessa yhteistyössä, jossa sosiaalityöntekijällä on erityinen rooli kommunikatiivisen tilan luojana ja vuoropuhelun edistäjänä. Sosiaalityön asiantuntijuus on joustavaa ja oppilaiden tarpeisiin mukautuvaa. Sosiaalityön tehtävät näyttäytyvät ajoittain epäselvinä muille opiskeluhuollon toimijoille, mikä voi aiheuttaa ristiriitoja ja asettaa haasteita moniammatillisuuden toteutumiselle.
Sosiaalityöntekijät ovat psykososiaalisen ja kokonaisvaltaisen tuen asiantuntijoita. Joustava työote ja kyky mukautua oppilaiden moninaisiin tarpeisiin ovat tärkeitä voimavaroja opiskeluhuollon mielenterveystyössä. Sosiaalityöntekijöiden tarjoamat lyhytkestoiset psykososiaaliset tukimuodot ovat osoittautuneet toimiviksi oppilaiden mielenterveyden edistämisessä. Sosiaalityöntekijät kohtaavat työssään resurssipulaa ja puutteellista johtamista, mikä heikentää työn sujuvuutta ja vaikuttavuutta.
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia sosiaalityön asiantuntijuutta opiskeluhuollon kontekstissa. Lisäksi tutkielma tarkastelee sosiaalityön mahdollisuuksia ja haasteita oppilaiden mielenterveyden edistämisessä opiskeluhuollossa. Tavoitteena on ottaa selvää sosiaalityön toimijuudesta opiskeluhuollon monitahoisessa kokonaisuudessa, sekä tutkia sitä, miten sosiaalityöntekijät voivat edistää oppilaiden mielenterveyttä. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineisto koostuu kahdeksasta vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista Suomesta, Ruotsista ja Norjasta vuosilta 2016–2024.
Sosiaalityön asiantuntijuus näyttäytyy avoimena ja osallistavana toimintana opiskeluhuollossa. Sosiaalityöntekijöiden erityisosaaminen korostuu moniammatillisessa yhteistyössä, jossa sosiaalityöntekijällä on erityinen rooli kommunikatiivisen tilan luojana ja vuoropuhelun edistäjänä. Sosiaalityön asiantuntijuus on joustavaa ja oppilaiden tarpeisiin mukautuvaa. Sosiaalityön tehtävät näyttäytyvät ajoittain epäselvinä muille opiskeluhuollon toimijoille, mikä voi aiheuttaa ristiriitoja ja asettaa haasteita moniammatillisuuden toteutumiselle.
Sosiaalityöntekijät ovat psykososiaalisen ja kokonaisvaltaisen tuen asiantuntijoita. Joustava työote ja kyky mukautua oppilaiden moninaisiin tarpeisiin ovat tärkeitä voimavaroja opiskeluhuollon mielenterveystyössä. Sosiaalityöntekijöiden tarjoamat lyhytkestoiset psykososiaaliset tukimuodot ovat osoittautuneet toimiviksi oppilaiden mielenterveyden edistämisessä. Sosiaalityöntekijät kohtaavat työssään resurssipulaa ja puutteellista johtamista, mikä heikentää työn sujuvuutta ja vaikuttavuutta.