Moniammatillisen yhteistyön toteutuminen opiskeluhuollossa eri ammattiryhmien kokemana : Kokemukset yhteistyön toteutumisesta ennen ja jälkeen sote-uudistuksen
Koilahti, Taika; Pere, Aino (2024-12-27)
Moniammatillisen yhteistyön toteutuminen opiskeluhuollossa eri ammattiryhmien kokemana : Kokemukset yhteistyön toteutumisesta ennen ja jälkeen sote-uudistuksen
Koilahti, Taika
Pere, Aino
(27.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501318415
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501318415
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan perusopetuksen opiskeluhuollon ammattilaisten
kokemuksia moniammatillisen yhteistyön toteutumisesta. Tavoitteena on selvittää miten
opiskeluhuoltoryhmän eri ammattiryhmien kokemukset eroavat toisistaan. Lisäksi selvitetään
kokemuksia sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen tuomista muutoksista. Uudistuksen tavoitteena
oli tuottaa entistä tavoitettavampia ja laadukkaampia palveluita sekä luoda mahdollisuuksia
saumattomampaan yhteistyöhön ammattilaisten välillä. Suuret muutokset koskettivat myös
opiskeluhuoltoa. Näistä lähtökohdista on tärkeä tutkia sitä, miten opiskeluhuollossa työskentelevät
ammattilaiset kokevat muutoksen vaikutukset.
Tutkimus edustaa laadullista tutkimusta. Teoreettinen viitekehys rakentuu moniammatillisen
yhteistyön käsitteestä sekä samalla luo ymmärrystä opiskeluhuollon toiminnasta ja sosiaali- ja
terveyspalveluiden uudistuksesta. Tutkimusaineisto on osa MONOPS-hankkeen keväällä 2023
tuottamaa aineistoa. MONOPS-hanke tutkii moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia ja haasteita
perusopetuksen oppilashuollossa (Sote-akatemia 2024). Aineisto hankittiin sähköisen
kyselylomakkeen avulla ja tässä tutkimuksessa käytettävä aineisto rajautuu kyselylomakkeen avoimiin
kysymyksiin. Vastauksia saatiin 111:ta vastaajalta yhteensä 290. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla
sisällönanalyysillä ja tukena oli Bronsteinin (2003) malli moniammatillisesta yhteistyöstä.
Tutkimuksessa tarkastellaan vastauksia ammattiryhmittäin.
Tutkimustulosten mukaan ammattilaisilla on hyvin samankaltaisia kokemuksia moniammatillisen
opiskeluhuollon toteuttamisesta. Ammattilaiset kokevat, että moniammatillisuus toimiessaan antaa
mahdollisuuden oppilaan kokonaisvaltaiseen oppimisen ja hyvinvoinnin tukemiseen. Tulosten mukaan
moniammatillisen yhteistyön toteuttamiselle kuitenkin ilmenee usein esteitä, jolloin yhteistyötä on
vaikeaa tai mahdotonta toteuttaa. Opiskeluhuollossa moniammatillisen yhteistyön toteutumista
rajoittaa esimerkiksi kiire ja resurssipula. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä
ammattilaiset kokevat yhteistyön toteuttamisen lähtökohtien heikentyneen, kun tiedonsiirron haasteet
kuntien ja hyvinvointialueiden välillä on vaikeuttanut toimintaa. Kokemukset kulminoituvat Suomessa
yleisesti koulujen käytössä olevan tietojärjestelmä Wilman käyttörajoituksiin.
Jokainen ammattiryhmä kuvailee yhteistyön toteutumista oman asemansa kautta, mutta kokemuksissa
ilmenee paljon yhteneväisyyksiä eri ammattiryhmien välillä. Tulokset osoittavat, että sosiaali- ja
terveydenhuollon uudistus heikensi moniammatillista yhteistyötä opiskeluhuollossa ammattilaisten
kokemuksen mukaan. Tulokset antavat viitteitä tarpeesta kehittää moniammatillista yhteistyötä
oppilaitoksissa.
kokemuksia moniammatillisen yhteistyön toteutumisesta. Tavoitteena on selvittää miten
opiskeluhuoltoryhmän eri ammattiryhmien kokemukset eroavat toisistaan. Lisäksi selvitetään
kokemuksia sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen tuomista muutoksista. Uudistuksen tavoitteena
oli tuottaa entistä tavoitettavampia ja laadukkaampia palveluita sekä luoda mahdollisuuksia
saumattomampaan yhteistyöhön ammattilaisten välillä. Suuret muutokset koskettivat myös
opiskeluhuoltoa. Näistä lähtökohdista on tärkeä tutkia sitä, miten opiskeluhuollossa työskentelevät
ammattilaiset kokevat muutoksen vaikutukset.
Tutkimus edustaa laadullista tutkimusta. Teoreettinen viitekehys rakentuu moniammatillisen
yhteistyön käsitteestä sekä samalla luo ymmärrystä opiskeluhuollon toiminnasta ja sosiaali- ja
terveyspalveluiden uudistuksesta. Tutkimusaineisto on osa MONOPS-hankkeen keväällä 2023
tuottamaa aineistoa. MONOPS-hanke tutkii moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia ja haasteita
perusopetuksen oppilashuollossa (Sote-akatemia 2024). Aineisto hankittiin sähköisen
kyselylomakkeen avulla ja tässä tutkimuksessa käytettävä aineisto rajautuu kyselylomakkeen avoimiin
kysymyksiin. Vastauksia saatiin 111:ta vastaajalta yhteensä 290. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla
sisällönanalyysillä ja tukena oli Bronsteinin (2003) malli moniammatillisesta yhteistyöstä.
Tutkimuksessa tarkastellaan vastauksia ammattiryhmittäin.
Tutkimustulosten mukaan ammattilaisilla on hyvin samankaltaisia kokemuksia moniammatillisen
opiskeluhuollon toteuttamisesta. Ammattilaiset kokevat, että moniammatillisuus toimiessaan antaa
mahdollisuuden oppilaan kokonaisvaltaiseen oppimisen ja hyvinvoinnin tukemiseen. Tulosten mukaan
moniammatillisen yhteistyön toteuttamiselle kuitenkin ilmenee usein esteitä, jolloin yhteistyötä on
vaikeaa tai mahdotonta toteuttaa. Opiskeluhuollossa moniammatillisen yhteistyön toteutumista
rajoittaa esimerkiksi kiire ja resurssipula. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä
ammattilaiset kokevat yhteistyön toteuttamisen lähtökohtien heikentyneen, kun tiedonsiirron haasteet
kuntien ja hyvinvointialueiden välillä on vaikeuttanut toimintaa. Kokemukset kulminoituvat Suomessa
yleisesti koulujen käytössä olevan tietojärjestelmä Wilman käyttörajoituksiin.
Jokainen ammattiryhmä kuvailee yhteistyön toteutumista oman asemansa kautta, mutta kokemuksissa
ilmenee paljon yhteneväisyyksiä eri ammattiryhmien välillä. Tulokset osoittavat, että sosiaali- ja
terveydenhuollon uudistus heikensi moniammatillista yhteistyötä opiskeluhuollossa ammattilaisten
kokemuksen mukaan. Tulokset antavat viitteitä tarpeesta kehittää moniammatillista yhteistyötä
oppilaitoksissa.