Lean UX ja käyttäjälähtöisyys ohjelmistotuotannossa
Ukkonen, Joonas (2025-01-20)
Lean UX ja käyttäjälähtöisyys ohjelmistotuotannossa
Ukkonen, Joonas
(20.01.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202502038874
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202502038874
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee lean UX -menetelmän soveltamista ohjelmistotuotannossa ja sen vaikutuksia kehitysprosessin tehokkuuteen ja käyttäjälähtöisyyteen. Lean UX yhdistää lean-ajattelun, muotoiluajattelun ja ketterät menetelmät ja sen tavoitteena on tuottaa asiakasarvoa nopeilla ja iteratiivisilla kehitysjaksoilla. Tutkimuskysymykset tarkastelevat, miten menetelmä muuttaa asiakas- ja sidosryhmien osallistamista ohjelmistokehityksessä, sekä miten sen periaatteet vaikuttavat ohjelmistokehitysprosessin tehokkuuteen ja asiakasarvon tuottamiseen. Kirjallisuuskatsauksen avulla tarkastellaan, kuinka lean UX parantaa asiakasarvon tuottamista tuomalla loppukäyttäjän keskiöön ja osallistamalla eri sidosryhmiä suunnitteluprosessiin. Lisäksi käsitellään, kuinka tiimityö eri asiantuntijaroolien välillä ja jatkuva käyttäjäpalautteen kerääminen nopeuttavat kehitysprosessia. Tulokset osoittavat, että menetelmä soveltuu erityisesti nopean kehityksen ympäristöihin, kuten startup-yrityksille. Sen käyttöönotto voi olla haastavaa suurissa organisaatioissa. Tutkielma tuo esiin lean UX:n hyödyt ja haasteet, ja ehdottaa, että sen käyttöä voisi laajentaa tulevaisuudessa lisäämällä automaatiota ja tekoälyä käyttäjäpalautteen keräämisessä ja analysoinnissa. The thesis deals with the application of the lean UX methodology in software production and its impact on the efficiency and user-friendliness of the development process. Lean UX combines lean thinking, design thinking and agile methodologies and aims to deliver customer value through rapid and iterative development cycles. The research questions will examine how the methodology changes the way customers and stakeholders are engaged in software development, and how its principles affect the efficiency of the software development process and the delivery of customer value. Through a literature review examines how lean UX improves customer value creation by putting the end user at the centre and involving different stakeholders in the design process. In addition, discusses how teamwork between different expert roles and the continuous collection of user feedback speeds up the development process. The results show that the method is particularly suitable for fast-paced environments such as start-ups. Its can be challenging to implement in large organisations. The thesis highlights the importance of lean UX, and suggests that its use could be expanded in the future by adding automation and artificial intelligence to the collection and analysis of user feedback.