Tekoälymenetelmien hyödyntäminen roolipelien NPC-hahmoissa
Westerlund, Paavo (2025-01-28)
Tekoälymenetelmien hyödyntäminen roolipelien NPC-hahmoissa
Westerlund, Paavo
(28.01.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202502039131
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202502039131
Tiivistelmä
Lähes kaikissa videopeleissä on tietokoneen kontrolloimia hahmoja, eli niin kutsuttuja NPC-hahmoja. Nämä hahmot ovat tärkeässä asemassa tietokoneroolipeleissä, joissa tarina ja hahmot usein korostuvat muita genrejä enemmän. Tutkielmassa käsitellään roolipelien NPC-hahmojen tekoälyllä toteutettavia ominaisuuksia ja näihin käytettäviä konkreettisia menetelmiä. NPC-hahmojen tekoäly on tärkeässä roolissa pelien immersiivisyyden ja mielekkyyden sekä siten pelikokemuksen kasvattamisessa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jonka pohjalta pyrittiin vastaamaan asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Kirjallisuuskatsauksen pääaineistona oli tutkimusartikkeleita, joita tuettiin erinäisillä muilla lähteillä. Tarkoituksena oli koota kirjallisuutta yhteen ja pyrkiä havainnollistamaan NPC-hahmojen ja tekoälyn suhdetta.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta havaittiin NPC-hahmojen tekoälyllä toteutettaviin ominaisuuksiin kuuluvan päätöksenteko, käyttäytyminen, persoonallisuus, polunetsintä, dialogit sekä DDA. Näistä muodostettiin eri ominaisuuksien yhteyksiä havainnollistava malli. Ominaisuuksien toteutusmenetelmiä roolipeleissä löydettiin useita eri tyyppisiä. Löydettyihin menetelmiin lukeutuvat esimerkiksi käytöspuut, tilakoneet, IDA* ja neuroverkot. Näiden toimintaa avattiin enemmän yleisellä tasolla. Lopuksi tarkasteltiin rajoitteita ja jatkotutkimusmahdollisuuksia sekä koottiin tutkielman sisältöä yhteen.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta havaittiin NPC-hahmojen tekoälyllä toteutettaviin ominaisuuksiin kuuluvan päätöksenteko, käyttäytyminen, persoonallisuus, polunetsintä, dialogit sekä DDA. Näistä muodostettiin eri ominaisuuksien yhteyksiä havainnollistava malli. Ominaisuuksien toteutusmenetelmiä roolipeleissä löydettiin useita eri tyyppisiä. Löydettyihin menetelmiin lukeutuvat esimerkiksi käytöspuut, tilakoneet, IDA* ja neuroverkot. Näiden toimintaa avattiin enemmän yleisellä tasolla. Lopuksi tarkasteltiin rajoitteita ja jatkotutkimusmahdollisuuksia sekä koottiin tutkielman sisältöä yhteen.