ThingLink-sovelluksella toteutetun digitaalisen turvallisuuskävelyn käytettävyys oppilaitosorganisaatiossa
Kokkonen, Kia; Väärälä, Kimi (2024-12-16)
ThingLink-sovelluksella toteutetun digitaalisen turvallisuuskävelyn käytettävyys oppilaitosorganisaatiossa
Kokkonen, Kia
Väärälä, Kimi
(16.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021011057
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021011057
Tiivistelmä
Tämä tutkimus toteutettiin yhteistyössä "Onni on turvallinen koulu" -hankkeen kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin digitaalinen turvallisuuskävely tukee käytettävyyden näkökulmasta koulun henkilökunnan poistumisturvallisuuden, paloturvallisuuden ja ensiaputaitojen kehittymistä oppilaitosorganisaatiossa. Sekä millaisia havaintoja henkilökunta teki digitaalisen turvallisuuskävelyn kehittämiseksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin ThingLink-sovelluksella toteutetun turvallisuuskävelyn ominaisuuksia ja niiden vaikutusta poistumisturvallisuuden opetteluun kouluympäristössä. Lisäksi kartoitettiin henkilökunnan havaintoja digitaalisen turvallisuuskävelyn kehittämisestä ja sen vaikutuksista heidän turvallisuusosaamiseensa. Tutkimuksessa arvioitiin myös digitaalisen turvallisuuskävelyn mielekkyyttä sisällön ja visuaalisuuden suhteen sekä käyttäjien kokemaa hyötyä.
Digitaalinen turvallisuuskävely on ThingLinkillä tuotettu sovellus, jossa käyttäjä kiertää tiloja digitaalisesti samalla tehden turvallisuushuomioita rakennuksesta. Tilojen lisäksi digitaaliseen turvallisuuskävelyyn on koottu yhteen paikkaan helposti saataville rakennuksen turvallisuusasiakirjat. Tutkimuksessa tuotettu digitaalinen turvallisuuskävely on hankekoulun sisä- ja ulkotiloista. ThingLink-sovellus mahdollistaa kuvien, videoiden ja virtuaalikierrosten täydentämisen lisätiedolla ja linkeillä. Sovellus tarjoaa saavutettavia ja visuaalisia oppimiskokemuksia verkko-oppimisympäristössä.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen käytettävyystutkimus, jonka tutkimusotteena toimii design-tutkimus. Aineisto on kerätty Webropol- lomakehaastattelulla, jossa oli viisi avointa kysymystä, viisi Likert-asteikkokysymystä sekä neljä täydentävää kysymystä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällön analyysin periaatteiden mukaisesti. Taustateorioina tutkimuksessa olivat Nielsenin (1993) ja Hyysalo (2009) käytettävyysteoriat. Aineisto koostui 32 hankekoulun henkilökunnan vastauksesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että digitaalisella turvallisuuskävelyllä saadaan hyötyjä käyttäjien turvallisuusosaamiseen. Suurin osa käyttäjistä piti digitaalista turvallisuuskävelyä hyödyllisenä etenkin uusien henkilökunnan jäsenten sekä sijaisten työkaluna. Vaikka digitaalinen turvallisuuskävely kaipaa vielä kehitystä, tulosten perusteella näyttää siltä, että toimii se jo nyt mahdollistajana ja edelläkävijänä koulun henkilökunnan turvallisuusosaamisen kehittämisessä.
Koulun henkilöstön omaan arvioon perustuen tulokset osoittavat, että digitaalinen turvallisuuskävely tuo koulumaailmaan huomattavia etuja poistumisturvallisuuden harjoittelussa. Se edistää henkilöstön turvallisuusosaamista ja on yleisesti koettu hyödylliseksi työvälineeksi, vaikka sen käytettävyydessä ja visuaalisessa ilmeessä onkin vielä joitain kehittämistarpeita. This study was conducted in collaboration with the "Onni on turvallinen koulu" ("Happiness is a Safe School") project. The purpose of the study was to determine how well a digital safety walk supports, from a usability perspective, the development of school staff's evacuation safety, fire safety, and first aid skills within the educational organization. Additionally, the study aimed to explore the observations made by the staff to improve the digital safety walk. The study examined the features of a safety walk implemented with the ThingLink application and their impact on learning evacuation safety in a school environment. Furthermore, the study gathered the staff's observations on the development of the digital safety walk and its effects on their safety skills. The study also assessed the meaningfulness of the digital safety walk in terms of content and visuality, as well as the benefits perceived by the users.
The digital safety walk is an application produced with ThingLink, where the user virtually tours the premises while making safety observations about the building. In addition to the premises, the digital safety walk conveniently compiles the building's safety documents in one place. The digital safety walk produced for the study covers both indoor and outdoor areas of the project school. The ThingLink application allows for the enhancement of images, videos, and virtual tours with additional information and links. The application provides accessible and visual learning experiences in an online learning environment.
The study is a qualitative usability research utilizing a design research approach. Data was collected through a Webropol questionnaire interview, which included five open-ended questions, five Likert scale questions, and four supplementary questions. The data was analyzed according to the principles of theory-driven content analysis. The background theories for the study were the usability theories of Nielsen (1993) and Hyysalo (2009). The data consisted of responses from 32 members of the project school's staff.
The research results indicate that the digital safety walk benefits users' safety skills. Most users found the digital safety walk particularly useful as a tool for new staff members and substitutes. Although the digital safety walk still requires development, the results suggest that it already serves as an enabler and pioneer in improving the safety skills of the school staff.
Based on the self-assessment of the school staff, the results show that the digital safety walk brings significant advantages to evacuation safety training in the school environment. It enhances the safety skills of the staff and is generally perceived as a useful tool, even though there are still some development needs in its usability and visual appearance.
Digitaalinen turvallisuuskävely on ThingLinkillä tuotettu sovellus, jossa käyttäjä kiertää tiloja digitaalisesti samalla tehden turvallisuushuomioita rakennuksesta. Tilojen lisäksi digitaaliseen turvallisuuskävelyyn on koottu yhteen paikkaan helposti saataville rakennuksen turvallisuusasiakirjat. Tutkimuksessa tuotettu digitaalinen turvallisuuskävely on hankekoulun sisä- ja ulkotiloista. ThingLink-sovellus mahdollistaa kuvien, videoiden ja virtuaalikierrosten täydentämisen lisätiedolla ja linkeillä. Sovellus tarjoaa saavutettavia ja visuaalisia oppimiskokemuksia verkko-oppimisympäristössä.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen käytettävyystutkimus, jonka tutkimusotteena toimii design-tutkimus. Aineisto on kerätty Webropol- lomakehaastattelulla, jossa oli viisi avointa kysymystä, viisi Likert-asteikkokysymystä sekä neljä täydentävää kysymystä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällön analyysin periaatteiden mukaisesti. Taustateorioina tutkimuksessa olivat Nielsenin (1993) ja Hyysalo (2009) käytettävyysteoriat. Aineisto koostui 32 hankekoulun henkilökunnan vastauksesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että digitaalisella turvallisuuskävelyllä saadaan hyötyjä käyttäjien turvallisuusosaamiseen. Suurin osa käyttäjistä piti digitaalista turvallisuuskävelyä hyödyllisenä etenkin uusien henkilökunnan jäsenten sekä sijaisten työkaluna. Vaikka digitaalinen turvallisuuskävely kaipaa vielä kehitystä, tulosten perusteella näyttää siltä, että toimii se jo nyt mahdollistajana ja edelläkävijänä koulun henkilökunnan turvallisuusosaamisen kehittämisessä.
Koulun henkilöstön omaan arvioon perustuen tulokset osoittavat, että digitaalinen turvallisuuskävely tuo koulumaailmaan huomattavia etuja poistumisturvallisuuden harjoittelussa. Se edistää henkilöstön turvallisuusosaamista ja on yleisesti koettu hyödylliseksi työvälineeksi, vaikka sen käytettävyydessä ja visuaalisessa ilmeessä onkin vielä joitain kehittämistarpeita.
The digital safety walk is an application produced with ThingLink, where the user virtually tours the premises while making safety observations about the building. In addition to the premises, the digital safety walk conveniently compiles the building's safety documents in one place. The digital safety walk produced for the study covers both indoor and outdoor areas of the project school. The ThingLink application allows for the enhancement of images, videos, and virtual tours with additional information and links. The application provides accessible and visual learning experiences in an online learning environment.
The study is a qualitative usability research utilizing a design research approach. Data was collected through a Webropol questionnaire interview, which included five open-ended questions, five Likert scale questions, and four supplementary questions. The data was analyzed according to the principles of theory-driven content analysis. The background theories for the study were the usability theories of Nielsen (1993) and Hyysalo (2009). The data consisted of responses from 32 members of the project school's staff.
The research results indicate that the digital safety walk benefits users' safety skills. Most users found the digital safety walk particularly useful as a tool for new staff members and substitutes. Although the digital safety walk still requires development, the results suggest that it already serves as an enabler and pioneer in improving the safety skills of the school staff.
Based on the self-assessment of the school staff, the results show that the digital safety walk brings significant advantages to evacuation safety training in the school environment. It enhances the safety skills of the staff and is generally perceived as a useful tool, even though there are still some development needs in its usability and visual appearance.