Enhancing professional competencies of software engineering students in a developing country context: A design science approach
Ntinda, Maria Ndapewa (2025-02-28)
Enhancing professional competencies of software engineering students in a developing country context: A design science approach
Ntinda, Maria Ndapewa
(28.02.2025)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-02-0061-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-02-0061-9
Tiivistelmä
Technology advancement, the shift toward greener practices, and broader economic trends are causing significant changes in industries, leading to a fast-paced transformation of the global job market. As a result, universities are transitioning from traditional knowledge-based to competency-based learning paradigms to equip students to apply their education for societal benefit. However, many institutions in the Global South, including the University of Namibia, still follow the traditional knowledge-based approaches in computing programs. A growing consensus advocates for project-based learning, industry and academic collaboration, and integrating emerging technologies to enhance student engagement and preparedness for the workforce. This dissertation presents a conceptual model for a software engineering ecosystem to enhance student competencies in this region. Utilising the Design Science Research methodology, the study was conducted in two iterative phases. The first phase examined the potential for reshaping computing education through collaboration with the satellite campus of the University of Turku (Finland) in Namibia. The second phase concentrated on fostering partnerships with the local software engineering industry to enhance learning outcomes. Findings from this study show significant gaps in hard and soft skills among students, indicating a pressing need for competency-based learning that emphasises real-world problem-solving. The study highlights the need for a reformed curriculum that aligns with local industry requirements, enabling students to develop relevant applications. These insights are critical in addressing the high unemployment rates in Namibia, suggesting that a strategic plan focused on skills development is essential. The research advocates for establishing robust partnerships between universities and industries to ensure educational programs are tailored to meet the specific needs of key sectors within the country. Additionally, it emphasises the importance of integrating entrepreneurship skills into the curriculum to empower students to launch their startups. Future research directions include a focus on a new stream of practically oriented computing education research to experiment with new pedagogical innovation. In addition, exploring strategies for aligning the educational offerings at the University of Namibia with the Computing Curriculum 2020. This dissertation also recommends exploring how Namibian students can be prepared for the international space (offshoring). Ohjelmistotekniikan opiskelijoiden ammatillisten valmiuksien parantaminen kehitysmaaympäristössä: A Design Science Approach
Teknologian kehitys, siirtyminen ympäristöystävällisempiin käytäntöihin ja laajemmat taloudelliset suuntaukset aiheuttavat merkittäviä muutoksia toimialoilla, mikä johtaa maailmanlaajuisten työmarkkinoiden nopeaan muutokseen. Tämän seurauksena yliopistot ovat siirtymässä perinteisestä tietoon perustuvasta oppimisesta osaamiseen perustuvaan oppimiseen, jotta opiskelijat voivat soveltaa koulutustaan yhteiskunnalliseen hyötyyn. Monet etelän laitokset, kuten Namibian yliopisto, noudattavat kuitenkin edelleen perinteistä tietopohjaista lähestymistapaa tietojenkäsittelyohjelmissa. Yhä useammat ovat sitä mieltä, että opiskelijoiden sitoutumista ja työelämävalmiuksia voidaan parantaa projektipohjaisella oppimisella, teollisuuden ja korkeakoulujen välisellä yhteistyöllä ja uusien teknologioiden integroinnilla. Tässä väitöskirjassa esitellään käsitteellinen malli ohjelmistotekniikan ekosysteemille, jolla parannetaan opiskelijoiden osaamista tällä alueella. Tutkimus toteutettiin kahdessa iteratiivisessa vaiheessa hyödyntäen suunnittelutieteellistä tutkimusmenetelmää. Ensimmäisessä vaiheessa tarkasteltiin mahdollisuuksia muokata tietojenkäsittelyn opetusta tekemällä yhteistyötä Turun yliopiston (Suomi) Namibiassa sijaitsevan satelliittikampuksen kanssa. Toisessa vaiheessa keskityttiin edistämään kumppanuuksia paikallisen ohjelmistotekniikka-teollisuuden kanssa oppimistulosten parantamiseksi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijoiden kovissa ja pehmeissä taidoissa on huomattavia puutteita, mikä osoittaa, että tarvitaan kipeästi osaamispohjaista oppimista, jossa korostetaan reaalimaailman ongelmanratkaisua. Tutkimuksessa korostetaan, että tarvitaan uudistettu opetussuunnitelma, joka vastaa paikallisen teollisuuden vaatimuksia, jotta opiskelijat voivat kehittää tarkoituksenmukaisia sovelluksia. Nämä havainnot ovat ratkaisevia Namibian korkean työttömyysasteen ratkaisemiseksi, mikä viittaa siihen, että taitojen kehittämiseen keskittyvä strateginen suunnitelma on olennaisen tärkeä. Tutkimuksessa suositellaan vankkojen kumppanuuksien luomista yliopistojen ja teollisuuden välille, jotta voidaan varmistaa, että koulutusohjelmat räätälöidään vastaamaan maan keskeisten alojen erityistarpeita. Lisäksi siinä korostetaan, että yrittäjyystaitojen sisällyttäminen opetussuunnitelmaan on tärkeää, jotta opiskelijat voivat käynnistää oman yrityksensä. Tulevaisuuden tutkimussuuntauksiin kuuluu keskittyminen uuteen käytännönläheiseen tietotekniikan opetuksen tutkimukseen, jossa kokeillaan uusia pedagogisia innovaatioita. Lisäksi tutkitaan strategioita, joilla Namibian yliopiston koulutustarjonta voidaan sovittaa yhteen tietotekniikan opetussuunnitelma 2020:n kanssa. Tässä väitöskirjassa suositellaan myös sen tutkimista, miten namibialaisia opiskelijoita voidaan valmistaa kansainväliseen tilaan (offshoring).
Teknologian kehitys, siirtyminen ympäristöystävällisempiin käytäntöihin ja laajemmat taloudelliset suuntaukset aiheuttavat merkittäviä muutoksia toimialoilla, mikä johtaa maailmanlaajuisten työmarkkinoiden nopeaan muutokseen. Tämän seurauksena yliopistot ovat siirtymässä perinteisestä tietoon perustuvasta oppimisesta osaamiseen perustuvaan oppimiseen, jotta opiskelijat voivat soveltaa koulutustaan yhteiskunnalliseen hyötyyn. Monet etelän laitokset, kuten Namibian yliopisto, noudattavat kuitenkin edelleen perinteistä tietopohjaista lähestymistapaa tietojenkäsittelyohjelmissa. Yhä useammat ovat sitä mieltä, että opiskelijoiden sitoutumista ja työelämävalmiuksia voidaan parantaa projektipohjaisella oppimisella, teollisuuden ja korkeakoulujen välisellä yhteistyöllä ja uusien teknologioiden integroinnilla. Tässä väitöskirjassa esitellään käsitteellinen malli ohjelmistotekniikan ekosysteemille, jolla parannetaan opiskelijoiden osaamista tällä alueella. Tutkimus toteutettiin kahdessa iteratiivisessa vaiheessa hyödyntäen suunnittelutieteellistä tutkimusmenetelmää. Ensimmäisessä vaiheessa tarkasteltiin mahdollisuuksia muokata tietojenkäsittelyn opetusta tekemällä yhteistyötä Turun yliopiston (Suomi) Namibiassa sijaitsevan satelliittikampuksen kanssa. Toisessa vaiheessa keskityttiin edistämään kumppanuuksia paikallisen ohjelmistotekniikka-teollisuuden kanssa oppimistulosten parantamiseksi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijoiden kovissa ja pehmeissä taidoissa on huomattavia puutteita, mikä osoittaa, että tarvitaan kipeästi osaamispohjaista oppimista, jossa korostetaan reaalimaailman ongelmanratkaisua. Tutkimuksessa korostetaan, että tarvitaan uudistettu opetussuunnitelma, joka vastaa paikallisen teollisuuden vaatimuksia, jotta opiskelijat voivat kehittää tarkoituksenmukaisia sovelluksia. Nämä havainnot ovat ratkaisevia Namibian korkean työttömyysasteen ratkaisemiseksi, mikä viittaa siihen, että taitojen kehittämiseen keskittyvä strateginen suunnitelma on olennaisen tärkeä. Tutkimuksessa suositellaan vankkojen kumppanuuksien luomista yliopistojen ja teollisuuden välille, jotta voidaan varmistaa, että koulutusohjelmat räätälöidään vastaamaan maan keskeisten alojen erityistarpeita. Lisäksi siinä korostetaan, että yrittäjyystaitojen sisällyttäminen opetussuunnitelmaan on tärkeää, jotta opiskelijat voivat käynnistää oman yrityksensä. Tulevaisuuden tutkimussuuntauksiin kuuluu keskittyminen uuteen käytännönläheiseen tietotekniikan opetuksen tutkimukseen, jossa kokeillaan uusia pedagogisia innovaatioita. Lisäksi tutkitaan strategioita, joilla Namibian yliopiston koulutustarjonta voidaan sovittaa yhteen tietotekniikan opetussuunnitelma 2020:n kanssa. Tässä väitöskirjassa suositellaan myös sen tutkimista, miten namibialaisia opiskelijoita voidaan valmistaa kansainväliseen tilaan (offshoring).
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2871]