Ymmärrettävää historiaa kaikille : Selkokieliset historian oppikirjat suhteessa yleisopetuksen oppikirjoihin 2000-luvulla
Lötjönen, Liina (2025-02-11)
Ymmärrettävää historiaa kaikille : Selkokieliset historian oppikirjat suhteessa yleisopetuksen oppikirjoihin 2000-luvulla
Lötjönen, Liina
(11.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021412137
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021412137
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa käsittelen selkokielen historiaa Suomessa ja selkokielisiä historian oppikirjoja sekä niiden tapoja kuvata historiallisia tapahtumia. Käsittelen myös selkokielisten oppikirjojen historiaa sekä ylipäänsä oppikirjojen historiaa Suomessa ja sitä, miten oppikirjat ja materiaalit ovat kehittyneet ja muuttuneet. Tutkielmassani tarkastelen ja analysoin selkokielisiä historian oppikirjoja suhteessa yleisopetuksessa käytettäviin historian oppikirjoihin. Selkokielisiä historian oppikirjoja ei ole tutkittu aiemmin.
Tutkimusmetodeina käytän lähilukua, laadullista sisällönanalyysia sekä vertailevaa analyysia. Käsittelen tutkimuksessani teemoina antiikin Roomaa, keskiaikaa sekä itsenäisen Suomen historiaan liittyvää talvisotaa ja tutkin näitä teemoja valitsemissani selkokielisissä sekä yleisopetuksen oppikirjoissa. Tutkimusaineistona minulla on kuusi peruskoulun historian oppikirjaa, joista kaksi on selkokielisiä ja neljä yleisopetuksen historian oppikirjoja.
Tutkimustulokseni osoittavat selkokielisten oppikirjojen eroavan yleisopetuksen historian oppikirjoista sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan. Lauserakenteet ja kappaleet ovat selkokielisissä kirjoissa paljon lyhyempiä. Samankaltaisuuksiakin kirjoista löytyi, kuten sisällysluetteloiden ja oppikirjojen jaksojen värikoodaaminen lukemisen helpottamiseksi. Selkokieliset oppikirjat eroavat myös tavoiltaan kuvata historiaa suhteessa yleisopetuksen oppikirjoihin. Selkokieliset kirjat kuvaavat historian tapahtumat yksinkertaistetummin, eivätkä kirjat ole yhtä yksityiskohtaisia kuin yleisopetuksen oppikirjat. Selkokieliset oppikirjat kuitenkin luovat oppilaalle yleiskäsityksen historian tapahtumista ymmärrettävämmin, ilman vaikeita käsitteitä ja sanoja.
Tutkimusmetodeina käytän lähilukua, laadullista sisällönanalyysia sekä vertailevaa analyysia. Käsittelen tutkimuksessani teemoina antiikin Roomaa, keskiaikaa sekä itsenäisen Suomen historiaan liittyvää talvisotaa ja tutkin näitä teemoja valitsemissani selkokielisissä sekä yleisopetuksen oppikirjoissa. Tutkimusaineistona minulla on kuusi peruskoulun historian oppikirjaa, joista kaksi on selkokielisiä ja neljä yleisopetuksen historian oppikirjoja.
Tutkimustulokseni osoittavat selkokielisten oppikirjojen eroavan yleisopetuksen historian oppikirjoista sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan. Lauserakenteet ja kappaleet ovat selkokielisissä kirjoissa paljon lyhyempiä. Samankaltaisuuksiakin kirjoista löytyi, kuten sisällysluetteloiden ja oppikirjojen jaksojen värikoodaaminen lukemisen helpottamiseksi. Selkokieliset oppikirjat eroavat myös tavoiltaan kuvata historiaa suhteessa yleisopetuksen oppikirjoihin. Selkokieliset kirjat kuvaavat historian tapahtumat yksinkertaistetummin, eivätkä kirjat ole yhtä yksityiskohtaisia kuin yleisopetuksen oppikirjat. Selkokieliset oppikirjat kuitenkin luovat oppilaalle yleiskäsityksen historian tapahtumista ymmärrettävämmin, ilman vaikeita käsitteitä ja sanoja.