Vastavalmistuneiden opettajien opetuksen suunnittelu ja sen haasteet
Kokkonen, Topias (2025-02-14)
Vastavalmistuneiden opettajien opetuksen suunnittelu ja sen haasteet
Kokkonen, Topias
(14.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021712500
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021712500
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on vastavalmistuneiden opettajien opetuksen suunnittelu ja sen haasteet. Tutkimuksen kohteena ovat ensimmäisen vuoden opettajat, ja tutkimusongelmana on selvittää, miten he suunnittelevat opetustaan sekä kohtaavat siihen liittyviä haasteita. Aineistona on kolmen opettajan haastattelut, ja tutkimuksen tarkoituksena on tuoda uutta tietoa opetuksen suunnittelun merkityksestä sekä löytää keinoja opettajien ammatillisen kasvun tukemiseksi.
Käytettynä tutkimusmenetelmänä on stimulated recall -menetelmä sekä puolistrukturoidut teemahaastattelut. Keskeiset tutkimustulokset osoittavat, että oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen ja joustava suunnittelu ovat olennaisia opetuksen laadun kannalta. Opettajat arvostavat kollegiaalista yhteistyötä ja oppilaiden osallistamista suunnitteluprosessiin. Haasteita aiheuttavat reflektiivisen harjoittelun puute sekä vaikeudet soveltaa opettajankoulutuksessa opittuja suunnittelumenetelmiä käytännössä.
Johtopäätöksenä todetaan, että opettajankoulutusohjelmien tulisi kohdata tarkemmin käytännössä vallitseviin suunnittelumenetelmiin, tarjota joustavampia suunnittelumenetelmiä ja monipuolistaa vuorovaikutusta harjoittelujaksoilla oppilaiden tarpeiden ja haasteiden keskittymiseen. Toimenpidesuosituksena ehdotetaan opetussuunnitelmien päivittämistä vastaamaan paremmin käytännön tarpeita sekä yhteistyön ja vuorovaikutustaitojen korostamista opettajien koulutuksessa.
Käytettynä tutkimusmenetelmänä on stimulated recall -menetelmä sekä puolistrukturoidut teemahaastattelut. Keskeiset tutkimustulokset osoittavat, että oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen ja joustava suunnittelu ovat olennaisia opetuksen laadun kannalta. Opettajat arvostavat kollegiaalista yhteistyötä ja oppilaiden osallistamista suunnitteluprosessiin. Haasteita aiheuttavat reflektiivisen harjoittelun puute sekä vaikeudet soveltaa opettajankoulutuksessa opittuja suunnittelumenetelmiä käytännössä.
Johtopäätöksenä todetaan, että opettajankoulutusohjelmien tulisi kohdata tarkemmin käytännössä vallitseviin suunnittelumenetelmiin, tarjota joustavampia suunnittelumenetelmiä ja monipuolistaa vuorovaikutusta harjoittelujaksoilla oppilaiden tarpeiden ja haasteiden keskittymiseen. Toimenpidesuosituksena ehdotetaan opetussuunnitelmien päivittämistä vastaamaan paremmin käytännön tarpeita sekä yhteistyön ja vuorovaikutustaitojen korostamista opettajien koulutuksessa.