Välähdyksiä Maire Gullichsenin roolista taiteen kentällä peilaten Artekin perustamismanifestia : Erityistarkastelussa Nykytaide ry., Galerie Artek ja Porin taidemuseo
Mäkilä, Maiju (2025-02-17)
Välähdyksiä Maire Gullichsenin roolista taiteen kentällä peilaten Artekin perustamismanifestia : Erityistarkastelussa Nykytaide ry., Galerie Artek ja Porin taidemuseo
Mäkilä, Maiju
(17.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022413579
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022413579
Tiivistelmä
Tutkin kandidaatintutkielmassani, miten Artekin perustamismanifesti näkyy Maire Gullichsenin toiminnassa taiteen kentällä alkaen 1930-luvulta hänen kuolemaansa 9.7.1990 asti. Haluan selvittää, millainen merkitys modernilla ajattelulla oli Gullichsenin toiminnan taustavoimana ja löytyykö hänen toiminnastaan ristiriitoja verrattuna manifestin julkilausumiin.
Tutkimuksen aiheistona käytän tutkimuskirjallisuudesta löytyviä kuvia ruotsinkielisestä sekä suomenkielisestä Artekin manifestista. Kuvia manifestin versioista ei ole sisällytetty tutkimukseen tekijönoikeudellisesta syistä. Käytän aineistona myös Galerie Artekin näyttelyjulkaisuja ja Porin taidemuseon julkaisua Kyse on aikamme taiteesta: Maire Gullichsen 100 vuotta 2007. Teoksessa on sekä taiteilijahaastatteluja että Maire Gullichsenin haastattelu. Analysoin myös Alvar Aalto museon julkaisussa Inside the Villa Mairea: Art, design and interior architecture 2009 olevaa Göran Schildtin ja Maire Gullichsenin välistä keskustelua. Aineistoon kuuluu lisäksi Mairen mielipidekirjoitukset, joita on sisällytetty lähdekirjallisuuteen sekä haastatteluosuudet dokumentista Love Poem - The Story of Villa Mairea.
Tutkimusmenetelmänä käytän diskurssianalyysia verraten manifestin tekstiä Gullichsenin toimintaan.
Tutkimukseni loppupäätelmänä on, että Gullichsenin toiminta on noudatellut pääpiirteissään manifestissa julkilausuttuja ideaaleja. Mitä kauemmas aikajanalla siirrytään, sitä haasteellisempaa 30-luvulla kirjoitetun tekstin soveltaminen tarkoituksenmukaisesti Gullichsenin tekemisiin on.
Tutkimuksen aiheistona käytän tutkimuskirjallisuudesta löytyviä kuvia ruotsinkielisestä sekä suomenkielisestä Artekin manifestista. Kuvia manifestin versioista ei ole sisällytetty tutkimukseen tekijönoikeudellisesta syistä. Käytän aineistona myös Galerie Artekin näyttelyjulkaisuja ja Porin taidemuseon julkaisua Kyse on aikamme taiteesta: Maire Gullichsen 100 vuotta 2007. Teoksessa on sekä taiteilijahaastatteluja että Maire Gullichsenin haastattelu. Analysoin myös Alvar Aalto museon julkaisussa Inside the Villa Mairea: Art, design and interior architecture 2009 olevaa Göran Schildtin ja Maire Gullichsenin välistä keskustelua. Aineistoon kuuluu lisäksi Mairen mielipidekirjoitukset, joita on sisällytetty lähdekirjallisuuteen sekä haastatteluosuudet dokumentista Love Poem - The Story of Villa Mairea.
Tutkimusmenetelmänä käytän diskurssianalyysia verraten manifestin tekstiä Gullichsenin toimintaan.
Tutkimukseni loppupäätelmänä on, että Gullichsenin toiminta on noudatellut pääpiirteissään manifestissa julkilausuttuja ideaaleja. Mitä kauemmas aikajanalla siirrytään, sitä haasteellisempaa 30-luvulla kirjoitetun tekstin soveltaminen tarkoituksenmukaisesti Gullichsenin tekemisiin on.