Vastuullisuuden ja autenttisuuden vaikutus Ehrensvärd-seuran tuotteistamisprosessissa
Partti, Anne (2025-02-17)
Vastuullisuuden ja autenttisuuden vaikutus Ehrensvärd-seuran tuotteistamisprosessissa
Partti, Anne
(17.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022413414
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022413414
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielman kohteena on Ehrensvärd-seura ja sen tuottama kulttuuritoiminta. Tutkin Suomenlinnassa seuran tuotteistamisprosessia. Ehrensvärd-seura ry on perustettu vuonna 1921. Ehrensvärd-seura on tehnyt aatteellista toimintaa sen perustamisvuodesta asti ja se sisältää Suomenlinnan auktorisoidun opastoiminnan, lasten kierrokset, matkailupalveluiden kehittämisen, kirjallisuuden julkaisutoiminnan, teemakierrosten toteutuksen ja museokauppojen myynnin. Toimintaa tukee taloudellisesti valtion avustukset kuten myös museokauppatoiminta, opastukset ja kahvilatoiminta.
Tutkimuksen tavoitteina on avata Ehrensvärd-seuran opastusten, lasten kierrosten ja museokaupan tarjonnan kautta tuotteistamista ja siihen vaikuttavia tekijöitä, kuten vastuullisuutta, kulttuurihistorian käyttöä ja autenttisuutta.
Aiheeni on tuotteistaminen Suomenlinnan maailmaperintökohteessa ja siihen vaikuttavat tekijät. Pääkysymyksenä on, miten tuotteistaminen näkyy Suomenlinnassa Ehrensvärd-seuran toimijoiden kautta? Osakysymyksinä miten historiaa autentisoidaan tuotteistamisessa? Miten vastuullisuus näkyy tuotteistamisessa?
Tutkimusmetodini on temaattinen ja käytän aineistolähtöistä analyysiä vastausten saamiseksi kirjallisista lähteistä sekä informanttien haastatteluista. Lähdemateriaali tutkimuksessa koostuu kirjoitetuista tekstiaineistoista ja haastatteluista. Suomenlinnasta on tehty paljon tutkimuksia erilaisista asioista ja ei niinkään Ehrensvärd-seurasta. Tämän takia haluan tuoda tutkimuksessani uutta tietoa, siitä miten Ehrensvärd-seura on kehittynyt tuotteistamisessaan.
Keskeisinä tutkimustuloksina voidaan todeta, että tuotteistaminen Ehrensvärd-seurassa on monien osien summa, joka prosessinakin voi kestää vuoden. Tuotteistukseen vaikuttavia tekijöitä on paljon, pääasiana asiakaskunta ja heidän tarpeensa. Trendit ja maailman tilanne vaikuttavat asiakasmääriin ja sitä kautta tuotteistukseen ja ostoihin. Tuotteistus Suomenlinnassa perustuu maailmanperintökohteen normeihin vastuullisuuden ja autenttisuuden vaatimusten mukaisesti. Vastuullisuus ja autenttisuus ovat Ehrensvärd-seuran jokapäiväisessä toiminnassa ja suunnittelussa mukana. Tuotteistusta Ehrensvärd-seura tekee itsenäisesti, mutta Hoitokunnan kanssa yhteistyössä isommissa projekteissa. Tuotteistus lähtee ideasta ja muotoutuu tiettyjen asioiden ja tarpeiden kautta historiaa unohtamatta. Tuotteistuksessa pyritään kehittymään unohtamatta trendejä tai ostokäyttäytymistä. trendit ja maailman tilanne myös muovaavat vastuullisuuden ja autenttisuuden merkityksiä.
Tulosten perusteella tehtynä päätelmänä voidaan todeta, että Ehrensvärd-seura on vuosien aikana luonut hyvän ja toimivan ympäristön toiminnalle kantaen yhtenä toimijana muiden joukossa vastuuta yhdestä Suomen suurimmasta turistikohteesta, mutta myös monista ulkomaisista vieraista unohtamatta muita yhteistyökumppaneita saarella, esimerkiksi Suomenlinnan hoitokuntaa ja muiden toimijoiden kiinteää yhteistyötä. Ehrensvärd-seura on yksi toimiva solu Suomenlinnan kokonaissymbioosissa.
Esille on noussut kokemuksen, innovaation, yrittämisen luoma seura, joka on halukas kehittymään ja tarjoamaan parasta palvelua tuotteidensa välityksellä.
Tutkimuksen tavoitteina on avata Ehrensvärd-seuran opastusten, lasten kierrosten ja museokaupan tarjonnan kautta tuotteistamista ja siihen vaikuttavia tekijöitä, kuten vastuullisuutta, kulttuurihistorian käyttöä ja autenttisuutta.
Aiheeni on tuotteistaminen Suomenlinnan maailmaperintökohteessa ja siihen vaikuttavat tekijät. Pääkysymyksenä on, miten tuotteistaminen näkyy Suomenlinnassa Ehrensvärd-seuran toimijoiden kautta? Osakysymyksinä miten historiaa autentisoidaan tuotteistamisessa? Miten vastuullisuus näkyy tuotteistamisessa?
Tutkimusmetodini on temaattinen ja käytän aineistolähtöistä analyysiä vastausten saamiseksi kirjallisista lähteistä sekä informanttien haastatteluista. Lähdemateriaali tutkimuksessa koostuu kirjoitetuista tekstiaineistoista ja haastatteluista. Suomenlinnasta on tehty paljon tutkimuksia erilaisista asioista ja ei niinkään Ehrensvärd-seurasta. Tämän takia haluan tuoda tutkimuksessani uutta tietoa, siitä miten Ehrensvärd-seura on kehittynyt tuotteistamisessaan.
Keskeisinä tutkimustuloksina voidaan todeta, että tuotteistaminen Ehrensvärd-seurassa on monien osien summa, joka prosessinakin voi kestää vuoden. Tuotteistukseen vaikuttavia tekijöitä on paljon, pääasiana asiakaskunta ja heidän tarpeensa. Trendit ja maailman tilanne vaikuttavat asiakasmääriin ja sitä kautta tuotteistukseen ja ostoihin. Tuotteistus Suomenlinnassa perustuu maailmanperintökohteen normeihin vastuullisuuden ja autenttisuuden vaatimusten mukaisesti. Vastuullisuus ja autenttisuus ovat Ehrensvärd-seuran jokapäiväisessä toiminnassa ja suunnittelussa mukana. Tuotteistusta Ehrensvärd-seura tekee itsenäisesti, mutta Hoitokunnan kanssa yhteistyössä isommissa projekteissa. Tuotteistus lähtee ideasta ja muotoutuu tiettyjen asioiden ja tarpeiden kautta historiaa unohtamatta. Tuotteistuksessa pyritään kehittymään unohtamatta trendejä tai ostokäyttäytymistä. trendit ja maailman tilanne myös muovaavat vastuullisuuden ja autenttisuuden merkityksiä.
Tulosten perusteella tehtynä päätelmänä voidaan todeta, että Ehrensvärd-seura on vuosien aikana luonut hyvän ja toimivan ympäristön toiminnalle kantaen yhtenä toimijana muiden joukossa vastuuta yhdestä Suomen suurimmasta turistikohteesta, mutta myös monista ulkomaisista vieraista unohtamatta muita yhteistyökumppaneita saarella, esimerkiksi Suomenlinnan hoitokuntaa ja muiden toimijoiden kiinteää yhteistyötä. Ehrensvärd-seura on yksi toimiva solu Suomenlinnan kokonaissymbioosissa.
Esille on noussut kokemuksen, innovaation, yrittämisen luoma seura, joka on halukas kehittymään ja tarjoamaan parasta palvelua tuotteidensa välityksellä.