Hengellisyys vai brändi? : Karismaattisten seurakuntien viestintä sosiaalisessa mediassa
Puttonen, Lempi (2025-02-17)
Hengellisyys vai brändi? : Karismaattisten seurakuntien viestintä sosiaalisessa mediassa
Puttonen, Lempi
(17.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022413524
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022413524
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee karismaattisten seurakuntien viestintästrategioita sosiaalisessa mediassa ja verkkosivuilla. Tutkielman kohteena on kolme Suomen pääkaupunkiseudulla toimivaa karismaattista seurakuntaa – Fila, Northwind ja Suhe. Tutkielma analysoi erityisesti seurakuntien sosiaalisen median, kuten Facebookin ja Instagramin viestintää ja sitä, miten visuaalisten elementtien ja retoriikan avulla pyritään rakentamaan seurakuntien brändi-identiteettiä. Lisäksi tutkielma analysoi sitä, miten brändäys vaikuttaa seurakuntien jäsenhankintaan sekä olemassa olevien jäsenten sitouttamiseen. Tutkielman tarkoitus on syventää ymmärrystä siitä, miten seurakunnat hyödyntävät sosiaalista mediaa ja omia nettisivuja oman brändin ja jäsenmäärän rakentamisessa. Tutkimusaineisto perustuu seurakuntien sosiaaliseen mediaan ja nettisivuille tuottamaan sisältöön. Analysoin seurakuntien julkaisuja brändin rakentamisen ja jäsenhankinnan näkökulmasta.
Tutkielman analyysin perusteella seurakunnat hyödyntävät sosiaalista mediaa monipuolisesti eri mediamuotoja hyödyntäen. Tutkimustulosten mukaan seurakunnat käyttävät visuaalisia elementtejä sekä retoriikkaa monipuolisesti identiteettinsä rakentamisessa. Brändäyksellä on vaikutusta jäsenhankintaan, erityisesti silloin, kun halutaan houkutella nuorempia sukupolvia seurakuntaan. Brändäyksellä on kuitenkin suurempi merkitys jäsenhankinnassa kuin sitouttamisessa, sillä brändi-identiteetin avulla pyritään ensisijaisesti herättämään uusien potentiaalisten jäsenien kiinnostus. Brändäyksellä on siis positiivinen vaikutus jäsenhankintaan.
Tutkielman analyysin perusteella seurakunnat hyödyntävät sosiaalista mediaa monipuolisesti eri mediamuotoja hyödyntäen. Tutkimustulosten mukaan seurakunnat käyttävät visuaalisia elementtejä sekä retoriikkaa monipuolisesti identiteettinsä rakentamisessa. Brändäyksellä on vaikutusta jäsenhankintaan, erityisesti silloin, kun halutaan houkutella nuorempia sukupolvia seurakuntaan. Brändäyksellä on kuitenkin suurempi merkitys jäsenhankinnassa kuin sitouttamisessa, sillä brändi-identiteetin avulla pyritään ensisijaisesti herättämään uusien potentiaalisten jäsenien kiinnostus. Brändäyksellä on siis positiivinen vaikutus jäsenhankintaan.