Inklusiivisen tuen apuvälineet lasten pedagogisissa asiakirjoissa - Menetelmiä oppimisen, kehityksen ja osallisuuden tueksi varhaiskasvatuksessa
Martiskainen, Ritva (2025-02-17)
Inklusiivisen tuen apuvälineet lasten pedagogisissa asiakirjoissa - Menetelmiä oppimisen, kehityksen ja osallisuuden tueksi varhaiskasvatuksessa
Martiskainen, Ritva
(17.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022413481
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022413481
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tehtävänä oli selvittää, millaisia apuvälineitä pedagogisina menetelminä on kuvattu lasten pedagogisissa asiakirjoissa oppimisen, kehityksen ja osallisuuden tukemiseksi. Varhaiskasvatuksessa tulee noudattaa inklusiivisia periaatteita, jotka mahdollistavat kaikille lapsille yhdenvertaisen ja moninaisuutta arvostavan osallistumisen ja toiminnan osana vertaisryhmää lähipäiväkodissa. Inklusiivisuus suomalaisessa varhaiskasvatuksessa sisältää periaatteita, arvoja ja toimitapoja, joita ohjaavat lainsäädäntö ja opetussuunnitelmat. Inkluusion periaate tarkoittaa, että jokaiselle lapselle taataan mahdollisuudet saada tukea kasvatuksessa ja opetuksessa ja osallistua riippumatta heidän yksilöllisistä tarpeistaan, taustoistaan tai kyvyistään. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki lapset osallistuvat samoihin toimintoihin ja ovat osa yhteisöään. Samalla heidän yksilölliset tarpeensa huomioidaan ja heille tarjotaan tarvittavaa tukea joustavin pedagogisin menetelmin esimerkiksi erilaisien apuvälineiden avulla.
Tutkielma toteutettiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimuksen kohteena olivat varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjojen kirjaukset vuosilta 2023 ja 2024. Aineisto koostui yhden päiväkodin 28 lapsen asiakirjoista. Aineistosta kävi ilmi, että varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa kirjataan monipuolisesti pedagogisiksi menetelmiksi visuaalisia, sensorisia ja aistiapuvälineitä oppimisen, kehityksen ja osallisuuden tueksi inklusiivisia periaatteita noudattaen. Kirjauksien tyylissä ilmeni vaihtelevuutta pedagogista toimintaa kuvaavasta lapsen ominaisuuksia kuvailevien tyylien välillä. Vaihtelevuus osoittaa tarvetta kehittää sekä tietoisuutta apuvälineiden käytön mahdollisuuksista pedagogisina menetelminä että niiden pedagogista kirjaamista.
Tutkielma toteutettiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimuksen kohteena olivat varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjojen kirjaukset vuosilta 2023 ja 2024. Aineisto koostui yhden päiväkodin 28 lapsen asiakirjoista. Aineistosta kävi ilmi, että varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa kirjataan monipuolisesti pedagogisiksi menetelmiksi visuaalisia, sensorisia ja aistiapuvälineitä oppimisen, kehityksen ja osallisuuden tueksi inklusiivisia periaatteita noudattaen. Kirjauksien tyylissä ilmeni vaihtelevuutta pedagogista toimintaa kuvaavasta lapsen ominaisuuksia kuvailevien tyylien välillä. Vaihtelevuus osoittaa tarvetta kehittää sekä tietoisuutta apuvälineiden käytön mahdollisuuksista pedagogisina menetelminä että niiden pedagogista kirjaamista.