Luksushotelli eläimellisellä äänimaisemalla : Luokkaerojen audiovisuaaliset ilmentymät sarjassa The White Lotus
Grönroos, Iiris (2025-02-18)
Luksushotelli eläimellisellä äänimaisemalla : Luokkaerojen audiovisuaaliset ilmentymät sarjassa The White Lotus
Grönroos, Iiris
(18.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022513815
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022513815
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkin miten audiovisuaalisilla keinoilla luodaan käsitystä luokasta ja luokkaeroista Mike Whiten ohjaaman The White Lotus -draamakomediasarjan ensimmäisessä tuotantokaudessa (2021). Sarja seuraa hotellityöntekijöiden ja rikkaiden turistien kohtaamisia Havaijilla sijaitsevassa luksuslomakohteessa. Juoni perustuu alun paljastukseen siitä, että joku sarjan hahmoista on tapettu saarella vietetyn viikon aikana.
Tutkielmani teoreettisena viitekehyksenä toimii Beverley Skeggsin teos Elävä luokka (2004), jossa korostetaan käsitystä luokasta pelkän taloudellisen ja materiaalisen ilmiön sijaan myös kulttuurisena ja subjektiivisena kokemuksena. Erittelen tutkielmassani The White Lotus - sarjassa esille nousevia audiovisuaalisia elementtejä ja tulkitsen niiden välittämiä merkityksiä hyödyntämällä Skeggsin luokkateoriaa. Nostan esille huomioita muun muassa sarjan valaistuksesta, hahmojen kehonkielestä sekä äänimaailman piirteistä.
Analyysin perusteella voin todeta, että The White Lotus kuvaa luokkaeroja moninaisesti, tuoden esille useita sosiaalisiin ryhmiin sisältyviä kulttuurisia merkityksiä. Lopullisena viestinä katsojalle välittyy, että vastoinkäymisistä huolimatta rikkaan eliitin elämä jatkuu ennallaan, kun muut kärsivät seurauksista. Sarjan audiovisuaaliset keinot haastavat katsojaa pohtimaan luokkaeroja ja niiden vaikutusta yksilöiden elämään. Toisaalta sarjan yhteiskuntakritiikin osalta on aiheellista pohtia, että vaikka ote yläluokkaiseen elämään on kriittinen, tarjoaako se varsinaisesti mitään uutta näkökulmaa aiheeseen.
Tutkielmani teoreettisena viitekehyksenä toimii Beverley Skeggsin teos Elävä luokka (2004), jossa korostetaan käsitystä luokasta pelkän taloudellisen ja materiaalisen ilmiön sijaan myös kulttuurisena ja subjektiivisena kokemuksena. Erittelen tutkielmassani The White Lotus - sarjassa esille nousevia audiovisuaalisia elementtejä ja tulkitsen niiden välittämiä merkityksiä hyödyntämällä Skeggsin luokkateoriaa. Nostan esille huomioita muun muassa sarjan valaistuksesta, hahmojen kehonkielestä sekä äänimaailman piirteistä.
Analyysin perusteella voin todeta, että The White Lotus kuvaa luokkaeroja moninaisesti, tuoden esille useita sosiaalisiin ryhmiin sisältyviä kulttuurisia merkityksiä. Lopullisena viestinä katsojalle välittyy, että vastoinkäymisistä huolimatta rikkaan eliitin elämä jatkuu ennallaan, kun muut kärsivät seurauksista. Sarjan audiovisuaaliset keinot haastavat katsojaa pohtimaan luokkaeroja ja niiden vaikutusta yksilöiden elämään. Toisaalta sarjan yhteiskuntakritiikin osalta on aiheellista pohtia, että vaikka ote yläluokkaiseen elämään on kriittinen, tarjoaako se varsinaisesti mitään uutta näkökulmaa aiheeseen.