Viherpesu ja ympäristöväittämät
Poutiainen, Ida (2025-02-24)
Viherpesu ja ympäristöväittämät
Poutiainen, Ida
(24.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022514273
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022514273
Tiivistelmä
Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan viherpesua eli perusteettomien
ympäristöväittämien esittämistä ajankohtaisena kuluttajamarkkinoiden ilmiönä lainopillisesta
näkökulmasta. Ilmiö on luonut uudenlaista sääntelytarvetta Euroopan unionin
vastuullisuussääntelyn kokonaisuuden vahvistamiseksi, ja sitä kautta yhteisten pelisääntöjen
määrittelemiseksi. Tutkimuksen kohteena on tarkemmin kansallinen kuluttajansuojalaki,
kuluttaja-asiamiehen ratkaisukäytäntö, EU:n direktiivi sopimattomista kaupallisista
menettelyistä ja hiljattain vuoden alussa Euroopan parlamentin hyväksymä uusi viherväitteitä
käsittelevä direktiivi eli viherpesudirektiivi. Kansallisen täytäntöönpanon prosessi on
direktiivin osalta vielä keskeneräinen ja tietoa implementointitavasta ei ole tarkoin vielä
saatavilla. Tarkoituksena on kuitenkin selvittää, miten uusi ympäristöväittämiä ja viherpesua
sääntelevä direktiivi tulee mahdollisesti parantamaan kuluttajansuojaa jo voimassa olevan
lainsäädännön tarjoamiin oikeussuojakeinoihin verrattuna.
Tähän asti yritysten vastuullisuusviestintää ja markkinointia on säädelty Suomessa pääasiassa
kansallisen kuluttajansuojalain sekä erilaisten ohjeistusten ja käytänteiden avulla. Näitä ovat
esimerkiksi kuluttaja-asiamiehen ohjeistus ympäristömarkkinoinnista sekä mainonnan eettiset
ohjeet. Nykyinen kuluttajansuojalaki sisältää säännöksiä sopimattoman ja harhaanjohtavan
markkinoinnin kielloista sekä velvoittaa yritykset esittämään markkinoinnissa tiedot
läpinäkyvästi ja totuudenmukaisesti. Lisäksi ympäristönsuojelulaki asettaa velvoitteita
yrityksille toiminnan ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Euroopan unionin uusi
viherpesudirektiivi tuo kuitenkin merkittäviä muutoksia vastuullisuusviestinnän ja
markkinoinnin sääntelyyn, ja direktiivin mukaiset tiukennukset edellyttävät yrityksiltä nopeaa
reagointia markkinoilla. -
ympäristöväittämien esittämistä ajankohtaisena kuluttajamarkkinoiden ilmiönä lainopillisesta
näkökulmasta. Ilmiö on luonut uudenlaista sääntelytarvetta Euroopan unionin
vastuullisuussääntelyn kokonaisuuden vahvistamiseksi, ja sitä kautta yhteisten pelisääntöjen
määrittelemiseksi. Tutkimuksen kohteena on tarkemmin kansallinen kuluttajansuojalaki,
kuluttaja-asiamiehen ratkaisukäytäntö, EU:n direktiivi sopimattomista kaupallisista
menettelyistä ja hiljattain vuoden alussa Euroopan parlamentin hyväksymä uusi viherväitteitä
käsittelevä direktiivi eli viherpesudirektiivi. Kansallisen täytäntöönpanon prosessi on
direktiivin osalta vielä keskeneräinen ja tietoa implementointitavasta ei ole tarkoin vielä
saatavilla. Tarkoituksena on kuitenkin selvittää, miten uusi ympäristöväittämiä ja viherpesua
sääntelevä direktiivi tulee mahdollisesti parantamaan kuluttajansuojaa jo voimassa olevan
lainsäädännön tarjoamiin oikeussuojakeinoihin verrattuna.
Tähän asti yritysten vastuullisuusviestintää ja markkinointia on säädelty Suomessa pääasiassa
kansallisen kuluttajansuojalain sekä erilaisten ohjeistusten ja käytänteiden avulla. Näitä ovat
esimerkiksi kuluttaja-asiamiehen ohjeistus ympäristömarkkinoinnista sekä mainonnan eettiset
ohjeet. Nykyinen kuluttajansuojalaki sisältää säännöksiä sopimattoman ja harhaanjohtavan
markkinoinnin kielloista sekä velvoittaa yritykset esittämään markkinoinnissa tiedot
läpinäkyvästi ja totuudenmukaisesti. Lisäksi ympäristönsuojelulaki asettaa velvoitteita
yrityksille toiminnan ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Euroopan unionin uusi
viherpesudirektiivi tuo kuitenkin merkittäviä muutoksia vastuullisuusviestinnän ja
markkinoinnin sääntelyyn, ja direktiivin mukaiset tiukennukset edellyttävät yrityksiltä nopeaa
reagointia markkinoilla.