Inkluusio osaksi opettajan ammatti-identiteettiä : Ammattilehtien varhaiskasvatuksen opettajille antama tuki ammatti-identiteetin päivittämiseen ja osaamisen vahvistamiseen
Rousku, Tuulia (2025-03-03)
Inkluusio osaksi opettajan ammatti-identiteettiä : Ammattilehtien varhaiskasvatuksen opettajille antama tuki ammatti-identiteetin päivittämiseen ja osaamisen vahvistamiseen
Rousku, Tuulia
(03.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025030415832
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025030415832
Tiivistelmä
Inklusiivisen varhaiskasvatuksen järjestämisestä tuli velvoittavaa, kun elokuun 2022 alusta
varhaiskasvatuslakiin ja varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmaan määriteltiin kasvatuksen
inklusiivinen arvopohja, oppimisympäristöt, toimintakulttuuri ja lapsen tuen malli.
Varhaiskasvatuksen opettajille tämä merkitsi tarvetta oman ammatti-identiteetin ja osaamisen
päivittämiselle, joten tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten ammattilehdet ovat tukeneet opettajia
tässä muutoksessa; miten kattavasti lehtien artikkelit tuovat esiin inklusiivisen varhaiskasvatuksen eri
osa-alueita ja antavatko artikkelit sellaista tietoa, joka auttaa opettajia päivittämään ammattiidentiteettiään ja ammatillista osaamistaan. Aineisto kerättiin aikavälillä 1.1.2022–31.12.2023
ilmestyneistä VOL- ja Opettaja-lehdistä ja se koostui 32 artikkelista. Aineiston analyysissa käytettiin
teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tuloksena voidaan todeta, että ammattilehdet käsittelivät inklusiivisen varhaiskasvatuksen osa-alueista
eniten lapsen tukeen ja arvoihin liittyviä asioita. Näiden osalta opettaja sai myös aineksia ammattiidentiteettinsä ja ammatillisen osaamisensa päivittämiseen. Myös pedagogiikan kehittämiseen ja
oppimisympäristöjen muokkaamiseen annettiin ohjeita. Muut inkluusion osa-alueet eli oppimiskäsitys,
inkluusion arviointi, monipuoliset työtavat ja monialainen yhteistyö jäivät vaille huomiota.
Ammattilehdet eivät lähestyneet asioita niitä inkluusioon yhdistäen, joten tutkittujen artikkeleiden ei
voi sanoa lisänneen varhaiskasvatuksen opettajien tietämystä inkluusiosta. Artikkelit antoivat
kuitenkin opettajille aineksia osaamisen kehittämistarpeiden tunnistamiseen sekä tietoa
koulutusmahdollisuuksista.
varhaiskasvatuslakiin ja varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmaan määriteltiin kasvatuksen
inklusiivinen arvopohja, oppimisympäristöt, toimintakulttuuri ja lapsen tuen malli.
Varhaiskasvatuksen opettajille tämä merkitsi tarvetta oman ammatti-identiteetin ja osaamisen
päivittämiselle, joten tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten ammattilehdet ovat tukeneet opettajia
tässä muutoksessa; miten kattavasti lehtien artikkelit tuovat esiin inklusiivisen varhaiskasvatuksen eri
osa-alueita ja antavatko artikkelit sellaista tietoa, joka auttaa opettajia päivittämään ammattiidentiteettiään ja ammatillista osaamistaan. Aineisto kerättiin aikavälillä 1.1.2022–31.12.2023
ilmestyneistä VOL- ja Opettaja-lehdistä ja se koostui 32 artikkelista. Aineiston analyysissa käytettiin
teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tuloksena voidaan todeta, että ammattilehdet käsittelivät inklusiivisen varhaiskasvatuksen osa-alueista
eniten lapsen tukeen ja arvoihin liittyviä asioita. Näiden osalta opettaja sai myös aineksia ammattiidentiteettinsä ja ammatillisen osaamisensa päivittämiseen. Myös pedagogiikan kehittämiseen ja
oppimisympäristöjen muokkaamiseen annettiin ohjeita. Muut inkluusion osa-alueet eli oppimiskäsitys,
inkluusion arviointi, monipuoliset työtavat ja monialainen yhteistyö jäivät vaille huomiota.
Ammattilehdet eivät lähestyneet asioita niitä inkluusioon yhdistäen, joten tutkittujen artikkeleiden ei
voi sanoa lisänneen varhaiskasvatuksen opettajien tietämystä inkluusiosta. Artikkelit antoivat
kuitenkin opettajille aineksia osaamisen kehittämistarpeiden tunnistamiseen sekä tietoa
koulutusmahdollisuuksista.