Opiskelijan osaamisen arviointi osana simulaatio-opetusta : Ensihoidon ja hoitotyön opettajien näkökulma
Ristimäki, Saimi (2025-02-12)
Opiskelijan osaamisen arviointi osana simulaatio-opetusta : Ensihoidon ja hoitotyön opettajien näkökulma
Ristimäki, Saimi
(12.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025030616321
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025030616321
Tiivistelmä
Ensihoidon ja hoitotyön koulutuksen tavoitteena on valmistuvan opiskelijan riittävä osaaminen turvallisen ja laadukkaan potilashoidon toteuttamiseksi. Simulaatio-opetus on keskeisimpiä tapoja kehittää ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinistä osaamista, mutta opetuksen ohella se antaa tilaisuuden myös arvioida opiskelijan osaamista erilaisilla menetelmillä laaja-alaisesti. Osaamisen arvioinnin yhdistäminen simulaatio-opetukseen vaatii opettajalta kuitenkin näyttöön perustuvaa arviointimenetelmien käyttöä, jotta arviointi on luotettavaa, oikea-aikaista ja hyödyllistä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ensihoidon ja hoitotyön opettajien näkemyksiä opiskelijan osaamisen arvioinnista ja omasta arviointiosaamisestaan simulaatio-opetuksen yhteydessä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ensihoidon ja hoitotyön opiskelijoiden kliinisen osaamisen arvioinnin kehittämiseksi sekä näiden alojen opettajien arviointiosaamisen ja siihen liittyvän täydennyskoulutuksen edistämiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, kuvailevana tutkimuksena. Aineisto kerättiin suomenkielisissä ammattikorkeakouluissa toimivilta ensihoidon ja hoitotyön opettajilta (n=10) puolistrukturoiduilla, etäyhteydellä toteutuneilla teemahaastatteluilla toukokuussa 2024. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimukseen osallistuneiden opettajien näkemykset opiskelijan osaamisen arvioinnista simulaatio-opetuksessa liittyivät opetusmenetelmän ensisijaisuuteen, käytettävyyteen arviointimenetelmänä sekä arvioinnin rajoituksiin. Näkemykset arviointikäytännöistä ja arvioinnin toteutumisesta simulaatio-opetuksessa liittyivät osaamistavoitteisiin arvioinnin lähtökohtana, käytettyihin arviointimenetelmiin ja osaamisen mittaamiseen, arvioinnin luotettavuuteen ja toistettavuuteen sekä arviointitiedon hyödyntämiseen opetuksen kehittämisessä. Opettajat kuvasivat opettajaan kohdistuvia osaamisvaatimuksia arvioinnin toteuttamiseksi simulaatiossa, joita olivat pedagoginen osaaminen, arviointiosaaminen ja opetussuunnitelmaosaaminen. Omiksi vahvuuksiksi arvioinnissa opettajat kuvasivat erityisesti työelämälähtöisen kliinisen osaamisen, simulaatio-osaamisen, osaamistasojen tuntemisen ja vuorovaikutustaidot.
Opettajat luottavat omaan arviointiosaamiseensa ja kuvaavat valmiuksiaan arvioinnissa hyväksi, vaikka simulaatio-opetuksessa käytetyt arviointimenetelmät olivat pääosin subjektiivisia ja perustuivat suurimmaksi osaksi opetusmenetelmän kannalta keskeiseen formatiiviseen arviointiin. Täydennyskoulutustarpeet opettajien näkökulmasta liittyivät osaamisen jakamiseen niin omassa yksikössä kuin yksikköjen välillä ja vastauksissa korostui näyttöön perustuvien, helppokäyttöisten ja valmiiden arviointityökalujen tarve opetuksessa erityisesti summatiivisen ja korkeiden panosten arvioinnin luotettavuuden ja toistettavuuden lisäämiseksi.
Tämä tutkimuksen tulokset täydentävät aiempaa näyttöä sen osalta, millaisia näkemyksiä ensihoidon ja hoitotyön opettajilla on osaamisen arvioinnista, miten ja millaisia arviointimenetelmiä hyödynnetään osana simulaatio-opetusta ja mitä tarpeita opettajat kuvasivat arviointiin liittyvälle täydennyskoulutukselle. Tarve jatkotutkimukselle kohdistuu erityisesti siihen, miten näyttöön perustuvat arviointimenetelmät tosiasiallisesti toteutuvat sekä siihen, mitkä tekijät edistävät ja estävät näyttöön perustuvien arviointimenetelmien käyttöönottoa simulaatio-opetuksessa. The aim of prehospital care and nursing education is to equip graduating students with sufficient competence to provide safe and high-quality patient care. Simulation-based education is essential method to teach and develop clinical skills of paramedic and nursing students. In addition to teaching, simulation provides an opportunity to assess students’ competence using various methods. However, integrating competence assessment into simulation education requires evidence-based approach to ensure reliability, efficiency and appropriate timing of the assessment.
The purpose of this study was to describe prehospital care and nursing educators’ perspectives on student competence assessment and their own assessment expertise in the context of simulation-based education. The study aim was to provide insights for improving the assessment of clinical competence among paramedic and nursing students and promote educators’ assessment skills through relevant continuing education.
The study employed a qualitative, descriptive research design. The sample consisted of Finnish-speaking educators working in universities of applied sciences offering prehospital care and nursing education (n=10). Data was collected through semi-structured, online video interviews in May 2024, and the interview data were analyzed using inductive content analysis.
The educators’ perspectives on student competence assessment in simulation education related to primary role of simulation as a teaching method, usability of simulation as an assessment method and the limitations of assessment. Views on assessment practices in simulation education were described as learning objectives as the ground for assessment, measuring competence in simulations, assessment reliability and repeatability and applying assessment to evaluate and improve teaching content. Teachers described the competence requirements for the teacher to implement the assessment in simulation, which included pedagogical skills, assessment literacy, content expertise, and curriculum knowledge. Self-assessed strength was particularly work-life-oriented clinical competence, competence in simulation pedagogy, knowing and recognizing competence levels and social skills.
Educators expressed confidence in their assessment expertise, although assessment was mainly subjective. Formative assessment is an integral part of simulation education and was main assessment method teachers used in simulation. Educators identified training needs related to sharing competence with colleagues and across organizations. Responses emphasized the need for evidence-based, user-friendly, and readily available assessment tools to enhance the reliability of especially summative and high stakes assessment.
These study findings complement existing evidence regarding prehospital care and nursing educators’ perspectives on competence assessment, the utilization of assessment methods in simulation education, and the identified needs for continuing education for teachers. Further research is needed to explore the actual implementation of evidence-based assessment methods and the factors that facilitate or hinder their adoption in simulation-based education.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ensihoidon ja hoitotyön opettajien näkemyksiä opiskelijan osaamisen arvioinnista ja omasta arviointiosaamisestaan simulaatio-opetuksen yhteydessä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ensihoidon ja hoitotyön opiskelijoiden kliinisen osaamisen arvioinnin kehittämiseksi sekä näiden alojen opettajien arviointiosaamisen ja siihen liittyvän täydennyskoulutuksen edistämiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, kuvailevana tutkimuksena. Aineisto kerättiin suomenkielisissä ammattikorkeakouluissa toimivilta ensihoidon ja hoitotyön opettajilta (n=10) puolistrukturoiduilla, etäyhteydellä toteutuneilla teemahaastatteluilla toukokuussa 2024. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimukseen osallistuneiden opettajien näkemykset opiskelijan osaamisen arvioinnista simulaatio-opetuksessa liittyivät opetusmenetelmän ensisijaisuuteen, käytettävyyteen arviointimenetelmänä sekä arvioinnin rajoituksiin. Näkemykset arviointikäytännöistä ja arvioinnin toteutumisesta simulaatio-opetuksessa liittyivät osaamistavoitteisiin arvioinnin lähtökohtana, käytettyihin arviointimenetelmiin ja osaamisen mittaamiseen, arvioinnin luotettavuuteen ja toistettavuuteen sekä arviointitiedon hyödyntämiseen opetuksen kehittämisessä. Opettajat kuvasivat opettajaan kohdistuvia osaamisvaatimuksia arvioinnin toteuttamiseksi simulaatiossa, joita olivat pedagoginen osaaminen, arviointiosaaminen ja opetussuunnitelmaosaaminen. Omiksi vahvuuksiksi arvioinnissa opettajat kuvasivat erityisesti työelämälähtöisen kliinisen osaamisen, simulaatio-osaamisen, osaamistasojen tuntemisen ja vuorovaikutustaidot.
Opettajat luottavat omaan arviointiosaamiseensa ja kuvaavat valmiuksiaan arvioinnissa hyväksi, vaikka simulaatio-opetuksessa käytetyt arviointimenetelmät olivat pääosin subjektiivisia ja perustuivat suurimmaksi osaksi opetusmenetelmän kannalta keskeiseen formatiiviseen arviointiin. Täydennyskoulutustarpeet opettajien näkökulmasta liittyivät osaamisen jakamiseen niin omassa yksikössä kuin yksikköjen välillä ja vastauksissa korostui näyttöön perustuvien, helppokäyttöisten ja valmiiden arviointityökalujen tarve opetuksessa erityisesti summatiivisen ja korkeiden panosten arvioinnin luotettavuuden ja toistettavuuden lisäämiseksi.
Tämä tutkimuksen tulokset täydentävät aiempaa näyttöä sen osalta, millaisia näkemyksiä ensihoidon ja hoitotyön opettajilla on osaamisen arvioinnista, miten ja millaisia arviointimenetelmiä hyödynnetään osana simulaatio-opetusta ja mitä tarpeita opettajat kuvasivat arviointiin liittyvälle täydennyskoulutukselle. Tarve jatkotutkimukselle kohdistuu erityisesti siihen, miten näyttöön perustuvat arviointimenetelmät tosiasiallisesti toteutuvat sekä siihen, mitkä tekijät edistävät ja estävät näyttöön perustuvien arviointimenetelmien käyttöönottoa simulaatio-opetuksessa.
The purpose of this study was to describe prehospital care and nursing educators’ perspectives on student competence assessment and their own assessment expertise in the context of simulation-based education. The study aim was to provide insights for improving the assessment of clinical competence among paramedic and nursing students and promote educators’ assessment skills through relevant continuing education.
The study employed a qualitative, descriptive research design. The sample consisted of Finnish-speaking educators working in universities of applied sciences offering prehospital care and nursing education (n=10). Data was collected through semi-structured, online video interviews in May 2024, and the interview data were analyzed using inductive content analysis.
The educators’ perspectives on student competence assessment in simulation education related to primary role of simulation as a teaching method, usability of simulation as an assessment method and the limitations of assessment. Views on assessment practices in simulation education were described as learning objectives as the ground for assessment, measuring competence in simulations, assessment reliability and repeatability and applying assessment to evaluate and improve teaching content. Teachers described the competence requirements for the teacher to implement the assessment in simulation, which included pedagogical skills, assessment literacy, content expertise, and curriculum knowledge. Self-assessed strength was particularly work-life-oriented clinical competence, competence in simulation pedagogy, knowing and recognizing competence levels and social skills.
Educators expressed confidence in their assessment expertise, although assessment was mainly subjective. Formative assessment is an integral part of simulation education and was main assessment method teachers used in simulation. Educators identified training needs related to sharing competence with colleagues and across organizations. Responses emphasized the need for evidence-based, user-friendly, and readily available assessment tools to enhance the reliability of especially summative and high stakes assessment.
These study findings complement existing evidence regarding prehospital care and nursing educators’ perspectives on competence assessment, the utilization of assessment methods in simulation education, and the identified needs for continuing education for teachers. Further research is needed to explore the actual implementation of evidence-based assessment methods and the factors that facilitate or hinder their adoption in simulation-based education.