Rikostaustaisten nuorten kokemukset koulumotivaatiosta ja -menestyksestä suhteessa taito- ja taideaineisiin
Leppäaho, Enni (2025-03-05)
Rikostaustaisten nuorten kokemukset koulumotivaatiosta ja -menestyksestä suhteessa taito- ja taideaineisiin
Leppäaho, Enni
(05.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031217273
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031217273
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten rikostaustaiset nuoret kokevat taito- ja taideaineiden
yhteyden koulumotivaatioonsa ja koulumenestykseensä. Aiemman tutkimustiedon mukaan taito- ja
taideaineilla on vaikutusta syrjäytymisen ehkäisemisessä, mutta koulumotivaation ja -menestyksen
kautta asiaa ei ole tutkittu.
Tutkimuksen teoreettinen tausta sisältää käsitteinä rikollisuuden ja nuorisorikollisen sekä
rikollisuuteen johtavia syitä. Näiden lisäksi teoriataustassa käsitellään koulumotivaatiota ja
koulumenestystä.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen fenomenologinen haastattelututkimus ja siihen osallistui kolme
henkilöä. Henkilöt olivat taustaltaan nuorena rikoksia tehneitä ja rikoksista tuomittuja.
Tutkimusaineisto muodostui kolmesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Litteroidut
haastatteluaineistot analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Sisältöanalyysissä aineistoa
teemoiteltiin, pelkistettiin ja luokiteltiin tavoitteena muodostaa käsitys haastateltavien kokemuksista.
Tutkimuksen tulosten perusteella taito- ja taideaineet eivät ole suhteessa oppilaan koulumotivaatioon,
mutta ne ovat suhteessa koulumenestykseen. Tutkimuksen tuloksissa on kuitenkin viittauksia
erilaisista tekijöistä, jotka ovat suhteessa oppilaan koulumotivaatioon positiivisesti ja negatiivisesti ja
joita tutkimalla voidaan saada hyödyllistä tietoa rikollisuuden riskiryhmässä olevien nuorten
tukemiseen koulussa.
yhteyden koulumotivaatioonsa ja koulumenestykseensä. Aiemman tutkimustiedon mukaan taito- ja
taideaineilla on vaikutusta syrjäytymisen ehkäisemisessä, mutta koulumotivaation ja -menestyksen
kautta asiaa ei ole tutkittu.
Tutkimuksen teoreettinen tausta sisältää käsitteinä rikollisuuden ja nuorisorikollisen sekä
rikollisuuteen johtavia syitä. Näiden lisäksi teoriataustassa käsitellään koulumotivaatiota ja
koulumenestystä.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen fenomenologinen haastattelututkimus ja siihen osallistui kolme
henkilöä. Henkilöt olivat taustaltaan nuorena rikoksia tehneitä ja rikoksista tuomittuja.
Tutkimusaineisto muodostui kolmesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Litteroidut
haastatteluaineistot analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Sisältöanalyysissä aineistoa
teemoiteltiin, pelkistettiin ja luokiteltiin tavoitteena muodostaa käsitys haastateltavien kokemuksista.
Tutkimuksen tulosten perusteella taito- ja taideaineet eivät ole suhteessa oppilaan koulumotivaatioon,
mutta ne ovat suhteessa koulumenestykseen. Tutkimuksen tuloksissa on kuitenkin viittauksia
erilaisista tekijöistä, jotka ovat suhteessa oppilaan koulumotivaatioon positiivisesti ja negatiivisesti ja
joita tutkimalla voidaan saada hyödyllistä tietoa rikollisuuden riskiryhmässä olevien nuorten
tukemiseen koulussa.