Ympäristökasvatuksen teemat lastenkirjallisuudessa
Kivikoski, Jessika; Korhonen, Elina (2025-03-13)
Ympäristökasvatuksen teemat lastenkirjallisuudessa
Kivikoski, Jessika
Korhonen, Elina
(13.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031718513
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031718513
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassamme tarkastelimme suomalaisessa lastenkirjallisuudessa, erityisesti lasten kuvakirjoissa, esiintyviä ympäristöteemoja. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (OPH, 2022) ympäristökasvatus pitää sisällään seuraavat ulottuvuudet: oppiminen ympäristössä, oppiminen ympäristöstä sekä toimiminen ympäristön puolesta. Tarkastelimme kaikkia näitä ulottuvuuksia, minkä lisäksi tutkimme, millaisia oppiminen ympäristöstä alateemoja lasten kuvakirjoissa esiintyy. Lopuksi tutkimme, millä tavalla kuvakirjojen kuvat tukivat Suomen luontoon liittyvää oppiainespesifiä tietoa.
Kandidaatintutkielmamme toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, teemoittelua sekä kuva-analyysia.
Tutkimuksen tuloksissa oppiminen ympäristössä näyttäytyi tarinoina, joissa kirjojen päähenkilöt seikkailivat luonnon ympäristöissä esimerkiksi metsässä tai meren rannalla uutta oppien. Oppiminen ympäristöstä teema näkyi lasten kuvakirjoissa oppiainespesifinä tietona ympäristöstä. Oppiainespesifiä tietoa oli saatavilla runsaasti ja se vaihteli kirjan mukaan aina lajitunnistuksesta luonnon kiertokulkuun ja jätteiden käsittelyprosesseihin saakka. Toimiminen ympäristön puolesta oli nähtävissä käytännön tekoina luonnon pelastamiseksi. Lasten kuvakirjoissa oppiminen ympäristöstä alateemoja olivat oppiainespesifi tieto, kierrätys ja kestäväkehitys. Kuvakirjojen kuvat olivat pääsääntöisesti tarkkoja ja totuudenmukaisia, ja siten kirjojen kuvitus tuki luonnossa tehtävää lajitunnistusta. Lajitunnistuksen lisäksi kuvakirjojen kuvat edistivät hyvin sekä tarinan että oppiainespesifin tietoa ymmärtämistä.
Varhaiskasvatuksessa olisi tärkeää käyttää lasten kuvakirjoja tukemaan lasten parissa tehtävää ympäristökasvatusta. Kuvakirjoja valittaessa olisi ensiarvoisen tärkeää kiinnittää huomiota ympäristökasvatuksen eri ulottuvuuksiin, jotta lapsen ympäristöön liittyvää oppimista pystytään tukemaan mahdollisimman monipuolisesti.
Kandidaatintutkielmamme toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, teemoittelua sekä kuva-analyysia.
Tutkimuksen tuloksissa oppiminen ympäristössä näyttäytyi tarinoina, joissa kirjojen päähenkilöt seikkailivat luonnon ympäristöissä esimerkiksi metsässä tai meren rannalla uutta oppien. Oppiminen ympäristöstä teema näkyi lasten kuvakirjoissa oppiainespesifinä tietona ympäristöstä. Oppiainespesifiä tietoa oli saatavilla runsaasti ja se vaihteli kirjan mukaan aina lajitunnistuksesta luonnon kiertokulkuun ja jätteiden käsittelyprosesseihin saakka. Toimiminen ympäristön puolesta oli nähtävissä käytännön tekoina luonnon pelastamiseksi. Lasten kuvakirjoissa oppiminen ympäristöstä alateemoja olivat oppiainespesifi tieto, kierrätys ja kestäväkehitys. Kuvakirjojen kuvat olivat pääsääntöisesti tarkkoja ja totuudenmukaisia, ja siten kirjojen kuvitus tuki luonnossa tehtävää lajitunnistusta. Lajitunnistuksen lisäksi kuvakirjojen kuvat edistivät hyvin sekä tarinan että oppiainespesifin tietoa ymmärtämistä.
Varhaiskasvatuksessa olisi tärkeää käyttää lasten kuvakirjoja tukemaan lasten parissa tehtävää ympäristökasvatusta. Kuvakirjoja valittaessa olisi ensiarvoisen tärkeää kiinnittää huomiota ympäristökasvatuksen eri ulottuvuuksiin, jotta lapsen ympäristöön liittyvää oppimista pystytään tukemaan mahdollisimman monipuolisesti.