Merkityksen ja vakauden etsijät : Uudelleenkouluttautuvien motiivit luokanopettajan uralle
Fagerström-Jokinen, Sanna; Intovuori, Liisa (2025-03-17)
Merkityksen ja vakauden etsijät : Uudelleenkouluttautuvien motiivit luokanopettajan uralle
Fagerström-Jokinen, Sanna
Intovuori, Liisa
(17.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031819124
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031819124
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee uudelleenkouluttautumista luokanopettajan ammattiin ja siihen vaikuttavia sisäisiä ja ulkoisia motivaatiotekijöitä. Uudelleenkouluttautuminen on yleistynyt työmarkkinoiden muutosten myötä ja luokanopettajan ura nähdään houkuttelevana yhdistelmänä merkityksellisyyttä ja vakautta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät motivoivat ammatinvaihtajia ja miten sisäiset ja ulkoiset motivaatiotekijät suhteutuvat toisiinsa.
Tutkimuskysymyksiin vastattiin laadullisella tutkimuksella, jossa haastateltiin seitsemää luokanopettajaksi opiskelevaa ammatinvaihtajaa. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, jossa hyödynnettiin Decin ja Ryanin (1985) itsemääräämisteoriaa. Tutkimuksemme tuloksissa nousi esiin merkityksellisyyden kokemus, itsensä kehittäminen, työn vakaus ja taloudellinen turvallisuus keskeisinä motivaatiotekijöinä.
Tulosten mukaan sisäiset tekijät, kuten kutsumus ja mahdollisuus itsensä toteuttamiseen olivat merkittävässä roolissa uravalinnassa. Ulkoiset tekijät, kuten työn vakaus ja pitkät kesälomat korostuivat erityisesti aiemman työelämän epävarmuuden taustalla. Lisäksi yhteisöllisyys ja työn sovittaminen perhe-elämään nousivat tärkeiksi ulottuvuuksiksi.
Tutkimus syventää ymmärrystä ammatinvaihtajien motiiveista ja korostaa, että sekä sisäiset että ulkoiset motivaatiotekijät vaikuttavat urapäätöksiin moniulotteisesti. Tuloksia voidaan hyödyntää opettajakoulutuksen kehittämisessä ja ammatinvaihtajien tukemisessa. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia, miten nämä motivaatiotekijät heijastuvat uudelleenkouluttautujien pitkän aikavälin urakehitykseen ja työtyytyväisyyteen.
Tutkimuskysymyksiin vastattiin laadullisella tutkimuksella, jossa haastateltiin seitsemää luokanopettajaksi opiskelevaa ammatinvaihtajaa. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, jossa hyödynnettiin Decin ja Ryanin (1985) itsemääräämisteoriaa. Tutkimuksemme tuloksissa nousi esiin merkityksellisyyden kokemus, itsensä kehittäminen, työn vakaus ja taloudellinen turvallisuus keskeisinä motivaatiotekijöinä.
Tulosten mukaan sisäiset tekijät, kuten kutsumus ja mahdollisuus itsensä toteuttamiseen olivat merkittävässä roolissa uravalinnassa. Ulkoiset tekijät, kuten työn vakaus ja pitkät kesälomat korostuivat erityisesti aiemman työelämän epävarmuuden taustalla. Lisäksi yhteisöllisyys ja työn sovittaminen perhe-elämään nousivat tärkeiksi ulottuvuuksiksi.
Tutkimus syventää ymmärrystä ammatinvaihtajien motiiveista ja korostaa, että sekä sisäiset että ulkoiset motivaatiotekijät vaikuttavat urapäätöksiin moniulotteisesti. Tuloksia voidaan hyödyntää opettajakoulutuksen kehittämisessä ja ammatinvaihtajien tukemisessa. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia, miten nämä motivaatiotekijät heijastuvat uudelleenkouluttautujien pitkän aikavälin urakehitykseen ja työtyytyväisyyteen.