E-oppimateriaali seitsemännen vuosiluokan oppilaiden käsityön taidonoppimisen tukena : Tapaustutkimus oppilaiden oppimiskokemuksista
Kämppä, Jenni; Mäkinen, Mette (2025-02-25)
E-oppimateriaali seitsemännen vuosiluokan oppilaiden käsityön taidonoppimisen tukena : Tapaustutkimus oppilaiden oppimiskokemuksista
Kämppä, Jenni
Mäkinen, Mette
(25.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032019637
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032019637
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää perusopetuksen käsityön oppiaineen tekstiilityön työtapojen oppitunneille valmistetun e-oppimateriaalien hyödyllisyyttä peruskoulun seitsemännen vuosiluokan oppilaiden näkökulmasta. Tutkimuksessa tutkitaan oppilaiden oppimista, oppimistuloksiin liittyviä ilmiöitä ja selvitetään, miten oppimateriaalin avulla pystytään eriyttämään opetusta oppilaslähtöisesti. E-oppimateriaalilla tarkoitetaan aiemmin Turun yliopiston muiden opintojen opintojaksolle “Opettajuuden ammatillinen kehittäminen” valmistettuja YouTube-videoita ja tekstiohjeita. Tekstiohjeet tukevat videomateriaalia. E-oppimateriaali sisältää vohvelikankaasta valmistettavan kylpytakin ohjeet video- ja tekstimuodossa. Oppilaat käyttävät tätä materiaalia tekstiilityön työtapojen oppitunneilla.
Oppilaat pääsevät katsomaan video-ohjeita QR-koodin kautta älylaitteella. Oppimateriaalin saavutettavuus on tehty oppilaille mahdollisimman helpoksi sen käyttöasteen parantamiseksi. E-oppimateriaalilla pyritään tukemaan oppilaiden itsenäisen ajattelun- ja työskentelyn taitoja antaen mahdollisuudet etenemiseen ilman opettajan apua konkreettisten ohjeiden avulla. Oppimateriaalia tehdessä on huomioitu oppilaiden erilaiset edellytykset oppimiselle. Tarkoituksena on tukea oppilaslähtöistä eriyttämistä. Eriyttävänä elementtinä tässä tutkimuksessa tarkoitetaan koko e-oppimateriaalia, jossa oppilaalla on mahdollisuus valita toimintatapansa sekä etenemistahtinsa itsenäisesti. Oppilaalla on esimerkiksi mahdollisuus valita oman taitotasonsa mukainen oppimismenetelmä eri työvaiheissa.
Tutkimus on tapaustutkimus, jossa käytetään kvalitatiivista lähestymistapaa. Tutkimusaineisto on kerätty syksyllä 2024. Aineisto tutkimukseen saatiin oppilaille jaetun kyselylomakkeen avulla, johon vastasi 15 oppilasta. Kyselylomake sisälsi sekä monivalintakysymyksiä, että avoimia kysymyksiä. Monivalintakysymyksiin vastattiin Likert-asteikolla. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistopohjaista sisällönanalyysia. Tuloksista on karsittu epäoleellinen tieto pois, jonka jälkeen tulokset on luokiteltu alaluokkiin, yläluokkiin ja lopuksi pääluokkiin.
E-oppimateriaalin koettiin edistävän taidon oppimista käsityön oppiaineessa, mutta erot yksilöiden kokemusten välillä olivat suuria. Tuloksista huomattiin, että oppilaat käyttivät mieluummin videomateriaalia kuin tekstiohjeita. Oppilaat kokivat oppimateriaalin avulla työskentelyn yleisesti mielekkääksi ja raportoivat oman oppimisen eriyttämisen mahdolliseksi. Sukupuolten välillä ei havaittu tutkimustuloksissa merkittäviä eroavaisuuksia. Pojat kokivat e-oppimateriaalin auttavan enemmän käsiteltyjen asioiden oppimisessa kuin tytöt ja muunsukupuoliset. E-oppimateriaalin avulla työskentely koettiin yleisesti mielekkääksi. Tutkimuksen perusteella e-oppimateriaali on hyödyllinen opetusmenetelmä, mutta tämän ei voida kuitenkaan ajatella soveltuvan kaikille oppijoille. E-oppimateriaalin avulla työskennellessä tulee huomioida yksilöiden henkilökohtaiset ominaisuudet ja tehdä e-oppimateriaalista kaikille soveltuva.
Oppilaat pääsevät katsomaan video-ohjeita QR-koodin kautta älylaitteella. Oppimateriaalin saavutettavuus on tehty oppilaille mahdollisimman helpoksi sen käyttöasteen parantamiseksi. E-oppimateriaalilla pyritään tukemaan oppilaiden itsenäisen ajattelun- ja työskentelyn taitoja antaen mahdollisuudet etenemiseen ilman opettajan apua konkreettisten ohjeiden avulla. Oppimateriaalia tehdessä on huomioitu oppilaiden erilaiset edellytykset oppimiselle. Tarkoituksena on tukea oppilaslähtöistä eriyttämistä. Eriyttävänä elementtinä tässä tutkimuksessa tarkoitetaan koko e-oppimateriaalia, jossa oppilaalla on mahdollisuus valita toimintatapansa sekä etenemistahtinsa itsenäisesti. Oppilaalla on esimerkiksi mahdollisuus valita oman taitotasonsa mukainen oppimismenetelmä eri työvaiheissa.
Tutkimus on tapaustutkimus, jossa käytetään kvalitatiivista lähestymistapaa. Tutkimusaineisto on kerätty syksyllä 2024. Aineisto tutkimukseen saatiin oppilaille jaetun kyselylomakkeen avulla, johon vastasi 15 oppilasta. Kyselylomake sisälsi sekä monivalintakysymyksiä, että avoimia kysymyksiä. Monivalintakysymyksiin vastattiin Likert-asteikolla. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistopohjaista sisällönanalyysia. Tuloksista on karsittu epäoleellinen tieto pois, jonka jälkeen tulokset on luokiteltu alaluokkiin, yläluokkiin ja lopuksi pääluokkiin.
E-oppimateriaalin koettiin edistävän taidon oppimista käsityön oppiaineessa, mutta erot yksilöiden kokemusten välillä olivat suuria. Tuloksista huomattiin, että oppilaat käyttivät mieluummin videomateriaalia kuin tekstiohjeita. Oppilaat kokivat oppimateriaalin avulla työskentelyn yleisesti mielekkääksi ja raportoivat oman oppimisen eriyttämisen mahdolliseksi. Sukupuolten välillä ei havaittu tutkimustuloksissa merkittäviä eroavaisuuksia. Pojat kokivat e-oppimateriaalin auttavan enemmän käsiteltyjen asioiden oppimisessa kuin tytöt ja muunsukupuoliset. E-oppimateriaalin avulla työskentely koettiin yleisesti mielekkääksi. Tutkimuksen perusteella e-oppimateriaali on hyödyllinen opetusmenetelmä, mutta tämän ei voida kuitenkaan ajatella soveltuvan kaikille oppijoille. E-oppimateriaalin avulla työskennellessä tulee huomioida yksilöiden henkilökohtaiset ominaisuudet ja tehdä e-oppimateriaalista kaikille soveltuva.